Hoppa till innehåll

Klass 5 spö


Ivarssonn

Recommended Posts

Tänkte testa mig på flugfiske och letar därför efter ett klass 5 spö (medium, medium-fast(tips på rulle till uppskattas med.)

Utgår från principen "buy nice or buy twice" så budgeten är rätt öppen.

Kommer fiskas med torrfluga för mesta delen.

Funderar då, vilket spö är "bäst" att införskaffa sig?

 

Kommer vara fiske i strömmande vatten, insjöar och blåsiga fjällsjöar.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hardy Zenith/Zephrus och Loomis NRX borde vara med på listan. har inte provat Orvis Helios 2, men har hört/läst mycket positivt om dessa spön.

Har själv Zenith i olika klasser, mkt nöjd med dessa spön.

 

yellowstoneanglers tester är en bra källa för input 

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2020-five-weight-shootout/

Redigerad med Chrglx
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av de spön som nämns i tråden tror jag att Loop Cross S1 mf skulle vara ett lämpligt spö. Hittar man dem för neråt 3000 kr är det mycket för pengarna, dessutom lättkastat. Zephrus är också ett bra alternativ, dessutom lite lättare känsla, något snabbare men ändå lättkastat. 

Radian är riktigt bra allround men kräver lite mer av kastaren tycker jag och därmed inget jag skulle rekommendera till en nybörjare (iaf inte utan kastkurs). 

NRX+ har jag haft några veckor nu och även om jag antagligen vill sälja mitt så är det ett kanonspö....för vissa saker. Distans, blåst och små streamers är inga problem men allt det kommer på bekostnad av att det är ett rätt trist spö på kort håll. 

 

Om man tänker nya spön som inte är så fasligt dyra så tycker jag att Grey's känns prisvärda (jag har visserligen bara switchspön från dem) och farsans Vision Onki kändes rätt bra när jag testade det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-17 at 15:46 hö&gös sa:

Eller varför inte enkelt och billigt? Jag har kastat några kast med #6 av nedanstående.

https://www.ofc.nu/flugfiske/flugfiskeset/?pid=59224
Helt lysande! Gav min systerson kitet i #6 i present lite på chans. Nu är han körd. 😜

För då kommer jag måsta köpa ännu ett till spö sedan om jag känner prylnörden i mig själv rätt 😅 Så bäst för mig är att köpa "värsting" på en gång.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har köpt många (!) spö på ebay. där är utbudet stort på begagnade (främst amerikanska)  premiumspön. priserna är ok trots 25% moms som tillkommer. 

om man lutar åt ett amerikanskt spö (loomis, sage, winston, burkheimer, scott etc) så är ebay.com rätt ställe. 

för Hardy rekommenderas ebay.vi.uk. tyvärr även moms där efter årsskiftet 

Redigerad med Chrglx
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, Ivarssonn said:

Vart handlar ni som svarat flugspön nånstans? 

Hittar t.ex ingen återförsäljare av Douglas SkyG alls i Sverige

Helst begagnat, annars Fishline inom Sverige. 

Mitt Douglas Sky G och mitt G.Loomis NRX+ har jag köpt från USA. Köper dock bara från USA när jag haft rabatter och/eller möjligheter att någon polare/kollega har haft möjlighet att skicka det till mig på sätt som undviker moms. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Sahlberg sa:

Helst begagnat, annars Fishline inom Sverige. 

Mitt Douglas Sky G och mitt G.Loomis NRX+ har jag köpt från USA. Köper dock bara från USA när jag haft rabatter och/eller möjligheter att någon polare/kollega har haft möjlighet att skicka det till mig på sätt som undviker moms. 

Okej, tack för svar.

 

Tyckte du Sky G var så bra som de sägs i Yellowstones test? Värt pengarna?

Vilken rulle har du till den?

Redigerad med Ivarssonn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago, Ivarssonn said:

För då kommer jag måsta köpa ännu ett till spö sedan om jag känner prylnörden i mig själv rätt 😅 Så bäst för mig är att köpa "värsting" på en gång.

Men det är också okej! 😊👍 Bra om du kan provkasta först, det kan man hos vissa handlare. Lycka till! 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Ivarssonn sa:

Här i Sundsvall är de väldigt dåligt med butiker som har flugspön tyvärr.

Den här finns i Sundsvall. Mycket bra spö och lina för pengarna.

 

https://www.scandinavianflylines.com/sv/product/komplett-set-oring-harr-5-nano-pro-2-fluglinor/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Ivarssonn said:

Okej, tack för svar.

 

Tyckte du Sky G var så bra som de sägs i Yellowstones test? Värt pengarna?

Vilken rulle har du till den?

Jag har fiskat med det lite för lite för nåt riktigt omdöme men ja, det är ett fint spö. Väldigt lätt i handen och bättre kraftreserver än vad man förväntar sig. Har kört med Rio Gold och SA Infinity än så länge. Ska upp till Saxnäs nu en vecka, efter det har jag nog bättre koll. 

Har Danielsson Dryfly (bl.a en Titanfärgad som matchar fint) och Guideline Fario 4-6 på det, känns som att 100-150g funkar bra balansmässigt. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-19 at 22:36 Sahlberg sa:

Jag har fiskat med det lite för lite för nåt riktigt omdöme men ja, det är ett fint spö. Väldigt lätt i handen och bättre kraftreserver än vad man förväntar sig. Har kört med Rio Gold och SA Infinity än så länge. Ska upp till Saxnäs nu en vecka, efter det har jag nog bättre koll. 

Har Danielsson Dryfly (bl.a en Titanfärgad som matchar fint) och Guideline Fario 4-6 på det, känns som att 100-150g funkar bra balansmässigt. 

Hör gärna av dig vad du tycker efter Saxnäs!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-19 at 21:42 Ivarssonn sa:

Här i Sundsvall är de väldigt dåligt med butiker som har flugspön tyvärr.

Säljer ett Arctic Silver #5 som du kan se i säljes, bor i Sundsvall. Kanonskick.

Medium vilket inte är för mig, gillar snabba så säljer det vidare. Ser ju dock lite udda ut tack vare Free Flex-tekniken, så inte för alla men jag gillade det (förutom inte nog snabbt då..). Hör av dig om du vill titta på det!
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-23 at 18:43 dryordie sa:

Säljer ett Arctic Silver #5 som du kan se i säljes, bor i Sundsvall. Kanonskick.

Medium vilket inte är för mig, gillar snabba så säljer det vidare. Ser ju dock lite udda ut tack vare Free Flex-tekniken, så inte för alla men jag gillade det (förutom inte nog snabbt då..). Hör av dig om du vill titta på det!
 

Du har PM :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...