Jump to content

Tips på fiskevatten i Norrland

Marrox
 Share

Recommended Posts

Jag ska med min familj åka till Norrland med husbil i sommar. Tanken är att vi ska åka upp höga kusten och upp till Riksgränsen. Sen ska mina föräldrar cykla medan min bror och jag tar husbilen. De ska försöka cykla 10 mil varje dag och sen möter de upp oss och sover i husbilen, så vi har inte jättemycket tid på varje plats. Vi planerar att åka genom Kiruna och väg E45 ner till Östersund. 

Jag har precis börjat flugfiska så tänkte ge mig på det. Jag har ett klass 5 spö med flytlina med lite olika flugor. Vill gärna ha tips på fiskevatten eller hur man ska tänka generellt för att hitta fiskevatten. Jag är alltså väldigt novis på flugfiske, t.ex. kan man använda torrfluga så här på sommaren där uppe? Eller hur ska man tänka angående fiskesättet? (förstår att det nog är ganska svårt att svara på)

Även andra tips mottages gärna för en som aldrig varit i Norrland förutom på någon skidsemester :)

Vojmån efter Sorsele. Väldigt fin liten camping faktiskt. Stannade förbi där igår med mitt expresståg till mc från stockholm och hem.
Med harrpelare mitt i forsen och flugspöstolpe en klar vinnare! Väl värd ett besök för den fiskeintresserade.

Var ju snarare efter Vilhemina om man åker norrut vid eftertanke, sorry. Hursomhelst är ju vildmarksvägen från Strömsund genom jämtland, sen längs norska gränsen i fjällen och vidare ner genom västerbotten vacker. Massor med fiskevatten. Finns alltid kortsäljare. Men det är campingsemester vill man ha riktigt bra fiske med vild fisk får man lämna bilen. Gå eller flyga.

Edited by SA