Hoppa till innehåll

Skippa wf linan!


Recommended Posts

Godkväll. Jag har ingen fråga om någonting utan skulle istället vilja slå ett slag för detta med skjutklump och skjutlina istället för wf lina till kustflugfisket. Den som är vän av ordning minns säkert att jag för ett par år sedan beklagade mig över ett test jag då gjorde med en klump och Biltema 0,60 nylonlina. Funkade inte alls då nylonlinan brände sår i fingrarna och klumpen var jättekonstig. Totalt lös och sladdrig. Ungefär som att den inte hade någon kärna i sig typ. Kollapsade in i sig själv i utkastet. Ett par år har nu gått sedan dess och jag har till slut tröttnat på det faktum att hela linor ganska fort ger upp i coatingen några meter efter klumpen pga alla dubbeldrag. Irritationen över detta blev till slut för stor. Med fiaskot i färskt minne var det med viss vånda jag inköpte en klump igen och en "riktig" monofil skjutlina. Hur skulle detta gå? Kopplade ihop det hela med en betesknut till klumpens ögla och lite bindtråd och lim över så var det dags att besöka fotbollsplanen för att provkasta. Stretchar skjutlinan lite när jag drar av den från rullen och linkorgen är redo. En bit piprensare tvinnad i tafsänden. Börjar med ca 15 m skjutlina ute. Totalt alltså ca 25 m lina. Kastar iväg och det hela skjuter iväg som ett jävla skott! Linan studsar rejält i rullen. Ut med mer löslina. Nu ca 30 m. Nytt kast, klumpen strax utanför toppöglan och dubbeldrag och skicka iväg! Samma sak igen. Rekyl i spöt. Gör om samma sak med 35 m lina totalt och liten rekyl i spöt igen! Jag var helt förbluffad över kastlängden men mest av allt över att klumpen kunde vända över trots den obefintliga friktionen i skjutlinan. Men det gjorde den och sedan dess har jag testat det hela på kusten i tre dagar och det är totalt klockrent! Och trots provkastning hemma med många fler kast än dom jag beskrev och tre dagars intensivt kastande på kusten finns inte minsta tendens till slitage på skjutlinan! Beror naturligtvis på att monofil linan är så mycket hårdare i ytan än en coatad skjutlina. Trasslar i princip ingenting heller! Och inga brännsår i fingrarna. Vad gäller själva klumpen och dess fina resultat tror jag beror på dess balans i tapering och kärnans utformning. Hur som helst så kunde jag konstatera att med riktiga grejer funkade det klockrent! Så jag vill därför tipsa alla som har en hyfsad kastteknik men som kanske dragit sig för att börja med skjutklump och skjutlina av olika anledningar att testa! Att kastlängden ökar x antal meter är ju såklart bra men den stora vinsten som jag ser det är att monofillinan håller betydligt bättre än en coatad dito och när den väl blir sliten så är det bara att kapa av en bit och skarva på igen! Jag kommer aldrig att byta tillbaka till hel lina igen efter att ha testat detta, den saken är klar! För den som undrar vilka grejer det handlar om så är skjutklumpen en Scientific Anglers Volantis intermediate och skjutlinan en Vision Catapult flat shooter 50 Ib. Jag valde den kraftigare tjockleken för att få bättre grepp i fingrarna. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant! Nylonlinan har ju knappt nån friktion, så det är klart det rasslar iväg. Men - jag gjorde samma test, fast med en tunn coatad skjutlina (Cortland 444SL 0,027"), och fick ungefär samma resultat. Jag kommer inte ihåg den exakta längden, men det var iaf några meter förbi 30 meter. Jag tycker att en coatad skjutlina (running line) är betydligt behagligare att hantera vid praktiskt fiske.

Du blir inte irriterad på rasslet av knutens väg genom spöringarna?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. En coatad skjutlina är lättare att greppa med fingrarna än en nylonlina, helt klart. Nylonlinan är mycket glattare. Dock tror jag det hjälper till viss del om den inte är rund. Nej, jag tycker snarare det är till hjälp att höra lite rassel för man vet då precis hur mycket lina som är utanför toppöglan och dags att skjuta iväg. Och det hjälper betydligt att ta sig tiden att linda ner knuten med bindtråd och sen lim, helt klart. Men nästa gång kanske jag gör en tripple surgeons loop istället och connectar med. Men jag gjorde samma sak med gäddkitet också fast där kapade jag av klumpen på befintliga gäddlinan (en Vision Grand daddy) och gjorde en needle knot så där behövdes ingen bindtråd utan bara lite aquasure för att jämna ut. Funkade riktigt bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, klump och skjutlina/running line är grymt. Personligen föredrar jag runningline före skjutlina. Blir mindre slängigt och mer harmoniskt även om man får plikta några dm i kastlängd. Kapar regelbundet runninglinen så att den inte slits för mycket närmast klumpen

Redigerad med Rob
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite intressant att det för typ 15 år sen såldes typ +90% klumpar i Danmark och max 1% i Sverige i klass 6-8… danskarna fiska bara klump på kusten men i Sverige var klump i praktiken en nollparameter… tycker själv det är lite trist och oharmoniskt med klump men det är så klart en smaksak.

Håller däremot med om att klump har fördelar i just kastlängd.
Favoritlinan för mig just nu är kanske Loop Evotec 105 intermediate. Trevlig och harmonisk lina som levererar som jag gillar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med fullständigt om detta med klump å skjutlina. Själv kör jag enbart med nylonskjutlina och sedan några år hittat den jag gillar bäst av allt jag provat. Lazer/Compline/Ken Sawada/m.fl. Berkley Big Game i olika grovlekar beroende på vilken vikt klumpen har. Jag lägger spolen i  vatten kvällen före fiske så att den får suga lite vatten. Då är den underbar fin och mjuk att hantera.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering såhär i efterhand. Har fiskat med detta kitet nästan varje dag sedan jag skrev inlägget här i hemmavattnen och fortfarande inte minsta tendens till slitage på skjutlinan. Det är verkligen en otrolig skillnad i hållbarhet på en sådan här skjutlina och den på en wflina! Då ska man betänka att denna flatbeamen är 100 m lång så man kan ju nyttja denna i åratal innan den blir för kort pga avklippta slitna delar. Behövs ju ingen backing heller då dessa 100 m fyller rullen. Klockrent!! 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
På 2021-07-29 at 22:50 Vildmarksmannen sa:

Godkväll. Jag har ingen fråga om någonting utan skulle istället vilja slå ett slag för detta med skjutklump och skjutlina istället för wf lina till kustflugfisket. Den som är vän av ordning minns säkert att jag för ett par år sedan beklagade mig över ett test jag då gjorde med en klump och Biltema 0,60 nylonlina. Funkade inte alls då nylonlinan brände sår i fingrarna och klumpen var jättekonstig. Totalt lös och sladdrig. Ungefär som att den inte hade någon kärna i sig typ. Kollapsade in i sig själv i utkastet. Ett par år har nu gått sedan dess och jag har till slut tröttnat på det faktum att hela linor ganska fort ger upp i coatingen några meter efter klumpen pga alla dubbeldrag. Irritationen över detta blev till slut för stor. Med fiaskot i färskt minne var det med viss vånda jag inköpte en klump igen och en "riktig" monofil skjutlina. Hur skulle detta gå? Kopplade ihop det hela med en betesknut till klumpens ögla och lite bindtråd och lim över så var det dags att besöka fotbollsplanen för att provkasta. Stretchar skjutlinan lite när jag drar av den från rullen och linkorgen är redo. En bit piprensare tvinnad i tafsänden. Börjar med ca 15 m skjutlina ute. Totalt alltså ca 25 m lina. Kastar iväg och det hela skjuter iväg som ett jävla skott! Linan studsar rejält i rullen. Ut med mer löslina. Nu ca 30 m. Nytt kast, klumpen strax utanför toppöglan och dubbeldrag och skicka iväg! Samma sak igen. Rekyl i spöt. Gör om samma sak med 35 m lina totalt och liten rekyl i spöt igen! Jag var helt förbluffad över kastlängden men mest av allt över att klumpen kunde vända över trots den obefintliga friktionen i skjutlinan. Men det gjorde den och sedan dess har jag testat det hela på kusten i tre dagar och det är totalt klockrent! Och trots provkastning hemma med många fler kast än dom jag beskrev och tre dagars intensivt kastande på kusten finns inte minsta tendens till slitage på skjutlinan! Beror naturligtvis på att monofil linan är så mycket hårdare i ytan än en coatad skjutlina. Trasslar i princip ingenting heller! Och inga brännsår i fingrarna. Vad gäller själva klumpen och dess fina resultat tror jag beror på dess balans i tapering och kärnans utformning. Hur som helst så kunde jag konstatera att med riktiga grejer funkade det klockrent! Så jag vill därför tipsa alla som har en hyfsad kastteknik men som kanske dragit sig för att börja med skjutklump och skjutlina av olika anledningar att testa! Att kastlängden ökar x antal meter är ju såklart bra men den stora vinsten som jag ser det är att monofillinan håller betydligt bättre än en coatad dito och när den väl blir sliten så är det bara att kapa av en bit och skarva på igen! Jag kommer aldrig att byta tillbaka till hel lina igen efter att ha testat detta, den saken är klar! För den som undrar vilka grejer det handlar om så är skjutklumpen en Scientific Anglers Volantis intermediate och skjutlinan en Vision Catapult flat shooter 50 Ib. Jag valde den kraftigare tjockleken för att få bättre grepp i fingrarna. 

Intressant 😄

Jag kör med Volantis WF på min Centric #6 och gillar den. Levererar bra på vindig Nordnorsk kust. Så jag går igång att köra din combo här med catapult i ryggen istället . Har inte kört med klump och skjut separat innan men är villig att fylla upp en spole med någon solid combo som denna och ha på extra ruskiga dagar här uppe. Tror du 35lb är ett bättre val till #6 eller de är smaksak bara? 

Redigerad med Pawel
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
On 2/20/2022 at 11:53 AM, Pawel said:

Intressant 😄

Jag kör med Volantis WF på min Centric #6 och gillar den. Levererar bra på vindig Nordnorsk kust. Så jag går igång att köra din combo här med catapult i ryggen istället . Har inte kört med klump och skjut separat innan men är villig att fylla upp en spole med någon solid combo som denna och ha på extra ruskiga dagar här uppe. Tror du 35lb är ett bättre val till #6 eller de är smaksak bara? 

Hej Pawel! Pga av att den skjutlinan är så pass glatt så tror jag det mest är en smaksak. Jag kan intyga att reklamen för den linan verkligen stämmer! Det går säkert att pressa någon meter till med den tunnare dimensionen men i alla fall i mitt tycke är det också viktigt att ha bra grepp om linan så därför föredrar jag som sagt den grövre dimensionen. Antar att det också minskar risken för trassel. Sedan jag skrev det långa inlägget har jag fiskat ganska mycket med kitet och jag kan helt ärligt säga att fortfarande finns inget slitage på skjutlinan. Det är otroligt vilken skillnad i hållbarhet det är gentemot coatad lina! I denna takten behöver man ju inte byta skjutlina dom närmaste 10 åren... Och knuten som är limmad med Aquasure har inte heller slitits något. Allt jag kan säga är: varför började jag inte med detta tidigare? Då hade man både sparat pengar och undsluppit frustration.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/19/2022 at 2:10 PM, M.Thors said:

Till havsöring på kusten eller streamer/nymffiske i stilla vatten tycker jag skarven (och andra ojämnheter) kan bli som en slags ”sken-napp” under hemtagningen och det är kanske största anledningen för mig att hellre köra på hela linor :) 

Ok, ja smaken är som baken 🙂. Jag själv lär dock aldrig gå tillbaka till hela linor igen efter detta. Till kustfisket och gäddfisket alltså. När jag fiskar harr i älv så är det ju givetvis hel lina som gäller. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 2/24/2022 at 9:12 AM, berndt said:

Jag har löst det på detta viset. Skarven mellan klumpen och skjutlinan gör jag permanent med hjälp av en flätstrumpa. lite uv lim över alltihop, knappt märkbart när skarven glider genom ringarna.

20220224_085732[1].jpg

Du är inte sugen på att berätta lite mer exakt hur du gjorde? Ska försöka bygga ihop en schysst lösning åt grabben (som inte är sugen på att bränna tokmycket stålar på linor), och det där ser att vara typ exakt en sådan lösning som skulle funka. 

Tack på förhand! 

Mvh Daniel 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/30/2022 at 11:09 AM, bakakiba said:

Jag är inne på att köra på shooting head med shootingline för mitt havsöringsfiske. Mest på grund av klass 6 och vind här nere vid nord östra skåne kan vara lite svår. Hur är det med shooting head i vind?

I medvind, eller sidovind funkar det fint med shooting head, även svag motvind är Ok. I stark motvind däremot är det enklare med vanlig lina tycker jag, eftersom det är lite bökigt att skjuta i motvind. Å andra sidan är det sällan man behöver kasta rakt mot vinden. 

Som några andra är inne på föredrar även jag en vanlig lina, man slipper rasslet och trasslet lite mer och det känns mer tillfredställande att kasta, även om man inte alltid kommer lika långt. Tycker även kontakt och infiskning blir bättre och med mer känsla med vanlig wf. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-04-04 at 15:26 YoSki sa:

Du är inte sugen på att berätta lite mer exakt hur du gjorde? Ska försöka bygga ihop en schysst lösning åt grabben (som inte är sugen på att bränna tokmycket stålar på linor), och det där ser att vara typ exakt en sådan lösning som skulle funka. 

Tack på förhand! 

Mvh Daniel 

En flätstrumpa över fluglinan och slå en knut på skjutlina på två sällen som du sticker in i flätstrumpan. linda sedan med tråd och lägg på lite UV limm  

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...