Jump to content

Handöl eller Borgafjäll

Recommended Posts

Hej,

I år blir det skralt med planering utan vi är glada att komma iväg öht. Tänkte styra kosan mot Borgafjäll, var där för ett par år sedan och hade det rätt kärvt med fisket. Dock mysigt och vi sorterar in kärvheten i facket - skit bakom spakarna och överväger att ge det ett nytt försök. In från sidan kom en boll jag inte räknat med - en i gänget har en svärfar som tydligen har en stuga i Handöl som vi skulle kunna få låna och ha som bas. Låter lite käckt. Ganska skralt med info på nätet om fisket i krokarna däromkring vilket är tilltalande men på samma gång lite skrämmande. 

Givet förutsättningarna- vart hade ni styrt kosan? Handlar om v. 32. Någon som har erfarenhet av fisket kring Handöl. På kartan ser det ju ut som att det finns lite spännande biflöden till Enan men jag tycker det är svårt att få en överblick över vilka kort som eventuellt omfattar biflödena. Finns också en å som heter husån som ser fin ut på kartan. Många frågor men få svar. Sätter som vanligt min tilltro till Edge. Vi är tre gubbar där två gillar att fiska torrt och den tredje är pojken som byggde sandslott på grusplan under fotbollsmatchen. Han älgar iväg på löpturer för det mesta. 

Det är en hel vetenskap att reda ut vilka vatten det går att få tag på fiskekort till i dom där krokarna. Handöls fiskesamfällighet omfattar (så vitt jag förstår) Enan/Dragsån från Ånnsjön upp till E14. Den sträckan tycker jag är svårfiskad med torrfluga från land. Den blir djup direkt och buskar och snår går ända fram till vattnet för det mesta. Väldigt lite möjlighet att vada. Det finns några sandbankar där man får mer svängrum.

Jag tror inte det finns fiskekort att köpa för den delen av Enan som är norr om E14. Rätta mig gärna om jag har fel!

Längre upp så korsar Enan E14 igen och där någonstans börjar renbetesfjällkortet gälla. Den delen har jag inte utforskat.

• Thanks 1

Tack. Ungefär den bild jag fått också. Visjöån och Husån ser ju lite intressanta ut, liksom sträckan av Enan norr om E14 som du säger. Verkar dock knepigt att få tillstånd att fiska där. Funderar på vattnet kring Blåhammaren men kan bli kärvt mtp dåligt med vatten..