Jump to content

Börja binda lax tuber samt spey

Recommended Posts

Laxflugor själv och en del till havsöring.

Tänkte kolla om lite råd på verktyg,ställ osv om det finns något shysst startkit att köpa eller vad man faktiskt behöver. 

Kommer göra tub flugor samt spey flugor framför allt. 

Vore tacksam för lite info framåt till vad som behövs. 

Samt ett bra ställ verkar vara väl investerade pengar. Sett flera kit med massor av tillbehör jag knappt behöver. 

Så vore kul att få reda på basics vilka verktyg behövs samt ett bra ställ att börja med. Så får jag kika på vilka flugor jag tänkt binda och vad som behövs till just dessa.

Om jag blickar tillbaka till igår ikväll, då band jag ett par lax-tuber för kvällens fiske. 

Ett städ behövs självfallet. Platta eller ej - smaksak. Kör själv ett HMH spartan på platta, supernöjd! Till enbart tuber krävs inget pangstäd, kolla något stabilt begagnat, true rotation är ju självfallet superskönt, men inget krav. 

Verktyg: tubnål, en slit och släng sax (klippa tuber osv) samt en kvalitets sax (använder Renomed small) väldigt nöjd. En dubbingnål är ett måste en dubbingborste likaså . Det använde jag igår, självfallet finns det massor av andra bra saker, men just dessa använde jag till tuberna igår.

Jag binder på Frödinssystemet, passar bäst för mig. Start kitet är kanon! Ingår dessutom en tubnål. 

Lim användes också - Zap a Gap Brush on.

Metz soft hackle kommer du långt på. Hår finns tonvis av olika. 

Finns tonvis av bra videos på hur man binder med frödin på Youtube. 

självfallet finns det 1000 andra saker :) fokusera på ett 4-5 mönster, i olika storlekar och med olika typer av förtyngning. 

bara att PM om du vill ha hjälp med mera 

• Like 1

7 hours ago, PatrikJ said:

Om jag blickar tillbaka till igår ikväll, då band jag ett par lax-tuber för kvällens fiske. 

Ett städ behövs självfallet. Platta eller ej - smaksak. Kör själv ett HMH spartan på platta, supernöjd! Till enbart tuber krävs inget pangstäd, kolla något stabilt begagnat, true rotation är ju självfallet superskönt, men inget krav. 

Verktyg: tubnål, en slit och släng sax (klippa tuber osv) samt en kvalitets sax (använder Renomed small) väldigt nöjd. En dubbingnål är ett måste en dubbingborste likaså . Det använde jag igår, självfallet finns det massor av andra bra saker, men just dessa använde jag till tuberna igår.

Jag binder på Frödinssystemet, passar bäst för mig. Start kitet är kanon! Ingår dessutom en tubnål. 

Lim användes också - Zap a Gap Brush on.

Metz soft hackle kommer du långt på. Hår finns tonvis av olika. 

Finns tonvis av bra videos på hur man binder med frödin på Youtube. 

självfallet finns det 1000 andra saker :) fokusera på ett 4-5 mönster, i olika storlekar och med olika typer av förtyngning. 

bara att PM om du vill ha hjälp med mera 

Tack för mycket bra info. Det jag kollar på är ska jag köpa ett städ med käftar eller ett rent städ för tuber. Kommer ju absolut binda mest tuber. 

Kollat på lite olika och letat begagnat men ej hittat något. Vet att det finns en fb grupp för just detta men ej hittat den än. Men ska kolla på vad du skrivit och så här jag av mig 👍👍