Hoppa till innehåll

Köpa en ny 5:a


puoltsa19

Recommended Posts

Har ett gäng bra spön men att hitta ngt bättre är alltid på tapeten.

Mitt absoluta favoritspö är ett Scott GS 904-4, ett sagolikt spö att kasta med.

Det jag skulle vilja ha är en 5:a med samma känsla/kraft som 4:an, fast uppgraderat till en 5:a.w

Har Winston Pure 905 och Orvis Helios 3F, bägge spöna är bra men den där lilla touchen saknas.

Det jag söker är ett spö med medium action, lite Svensk mellanmjölk med andra ord.

Som den fiskare jag är använder jag mig bara av triangel tapperade linor, aldrig framtunga linor.

Vill ha ett spö som funkar bra på halvdistans (klumpen ute) spöet får absolut inte vara pinnigt, vill jag kasta långt ska jag kunna göra det.

Fiskar jag där det är risigt och jävligt tar jag en lina typ SA SBT, har jag utrymme bakom mig kör jag en lina med ca 10 meters klump, typ GL Fario linorna.

Med andra ord spöet ska vara bra att UH-kasta med även att överhandskasta med.

När jag kastar vill jag känna/hinna med spöets action, om ngn läser detta och har ett Scott GS 904 vet dom vad jag menar.

Jag ska inte som kastare behöva stå på tå för att hinna med och att minsta lilla bom resulterar i en hög med fluglina utanför top öglan.

Spöet får inte vara så slött att man inte kan kasta långt med det, Winston Pure är riktigt bra men saknar det där lilla extra.

Orvis Helios 3D är lite för styvt annars jäkligt bra att kasta med.

Har tittat lite på Sage LL 905 , G.Loomis NRX+LP, Scott Centric 905, Scott GS 905. Vad väljer man om man vill ha det jag söker.

Som kastare med medium spön är jag nog utan att skryta ganska bra, med snabba spön typ Scott Radian då finns det mer att önska.

Orvis Helios 3D är ett på sitt sätt ett annorlunda spö, förmodligen för att spöet har en ganska mjuk topp men annars ganska styvt, perfekt spö för mig i blåsigt väder, men för att vara kritisk, lite väl styvt för min smak.

Vore Scott GS 905 som fyran men med punch i vore det enkelt, ngn som har en 5:a här på forumet ?

Så kort och koncist, jag vill ha ett medium spö där jag kan fiska på ganska nära håll och behövs det kan jag kasta långt. Med min Scott GS 904 drar jag med enkelhet ut hela GL Fario linan, underhandskastar som en dröm, en sån medium 5:a söker jag!

Vad köper man?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, BoobieNewbie said:

Ah ska vi prata otroliga spön som ingen använder :) Otrolig känsla i dessa spön, otrolig bra kvalitet (Som på allt från Tenryu) så mycket för pengarna :)

https://fishing.tenryu-magna.com/fly/exdrive_sh.html

Intressant! Har du koll på priserna? Vid en snabb koll hittade jag ingen prislista.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror kanske det inte är svaret du letar men du fiskar väl en hel del i båt, så jag tipsar om att testa 10 fotare.

Har alltid fiskat 8´6 eller 9 fot i det lätta fisket(har iofs en klass 4 Sage TXL-F på knappa 8 fot=superspö) men fick för mig att testa 10 fotare efter att läst nån amerikansk artikel om just 10 fot klass 5 som det mest allround spöt.... 😉 Samt att i båt är det en fördel tycker jag.  Och jag gillar det!

Jag kör med ett Hardy Zephrus 10 fot klass 5 som är helt underbart! Ett rätt snabb spöserie som i 10 fot blir lugnare men riktigt kraftfullt. Jag kör en SA ART, typ 10-11 meters triangeltaperad lina som blir löjligt enkel att vifta ut som man vill både med underhandskast och riktigt bra med överhandskast.

Jag är bättre på att fiska än att kasta tror jag, men denna kombo är helt sjukt kul att fiska med!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Matte said:

Tror kanske det inte är svaret du letar men du fiskar väl en hel del i båt, så jag tipsar om att testa 10 fotare.

Har alltid fiskat 8´6 eller 9 fot i det lätta fisket(har iofs en klass 4 Sage TXL-F på knappa 8 fot=superspö) men fick för mig att testa 10 fotare efter att läst nån amerikansk artikel om just 10 fot klass 5 som det mest allround spöt.... 😉 Samt att i båt är det en fördel tycker jag.  Och jag gillar det!

Jag kör med ett Hardy Zephrus 10 fot klass 5 som är helt underbart! Ett rätt snabb spöserie som i 10 fot blir lugnare men riktigt kraftfullt. Jag kör en SA ART, typ 10-11 meters triangeltaperad lina som blir löjligt enkel att vifta ut som man vill både med underhandskast och riktigt bra med överhandskast.

Jag är bättre på att fiska än att kasta tror jag, men denna kombo är helt sjukt kul att fiska med!!!

Har haft 10 fotare i tanken och bra med en påminnelse👍
 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, HansKlinga said:

Har också orvis 3D .590. Ett bra spö. Ett spö som jag tror på är lommis asquith 590. Tyvärr har jag aldrig testat ett ! 

G.Loomis är inte aktuellt, dyra spön med värdelösa garantier.

Har kollat runt lite och det som just nu är intressant är Winston Pure 10 fot klass 5, Hardy Ultralight 10 fot klass 5 eller Scott GS905.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, puoltsa19 said:

G.Loomis är inte aktuellt, dyra spön med värdelösa garantier.

Har kollat runt lite och det som just nu är intressant är Winston Pure 10 fot klass 5, Hardy Ultralight 10 fot klass 5 eller Scott GS905.

 

Bra garanti är värt oerhört mycket tycker jag, Scott!!! Har bara bra erfarenhet där.. Drullar ju av mina lite då och då racklig gubbe som jag är… Sist jag lyckades, hade dom inte delen på lager, fick ett nytt spö…

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Så är köpet avklarat

Efter veckor av vånda, dålig sömn och lättare hallisar föll valet på ett Hardy Ultralite SR 905-6.

Linan till spöet blev en Cortland Ultralight, kastade lite när vi hade plusgrader ute och det kändes riktigt bra.

Det som är helt fantastiskt, Hardy skriver att spöet väger 62 gram, verklig vikt 72 gram, förvisso väldigt lätt, men felaktig info🙂

Hängde på en Danielsson Dry Fly rulle och då ligger spöet vågrätt i handen. Reklamen säger att man ska ha en superlätt rulle, jag testade med en Danielsson Nymph och då for toppen i golvet🙂

M.a.o. nu är man redo för en ny säsong och det kan bara inte gå fel😂

 

 

90C0A45C-7FA6-4B70-BC3C-E2629B2B6649.jpeg

Redigerad med puoltsa19
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...