Hoppa till innehåll

Fiskerätten i sötvatten - hur borde det vara?


gurchan

Recommended Posts

Jurister brukar skilja på de lege lata (lagen som den är) och de lege ferenda (lagen som den borde vara - typ). Det här ämnet kanske är söndervridet, inte minst i samband med Girjasdomen, men jag skulle i vart fall tycka det var intressant med en diskussion med lite argument för och mot olika konstruktioner. Då tänker jag renodlat kring hur det borde vara - om man fick leka allsmäktig lagstiftare. Själv längtar jag ofta tillbaka till Nya Zeeland men inte mest för naturen och fisket inser jag utan mer för hur tillgängligt men ändå välskött fisket är. I Sverige slutar mina rek på Google maps mest med att jag blir förvirrad och förbannad. Hopplöst att försöka upptäcka nya vatten när så mycket inte är upplåtet, är specialvatten som kräver feta paket med boende och guidning eller som bara mynnar ut i att det inte ens går att fastställa vem som har fiskerätten och därmed bör tillfrågas.

 

Jag sneglar mot systemet på Nya Zeeland med avund. Allt vatten (nästan) på samma fiskekort, hårda regler för att skydda vattenmiljön (desinfektion m.m.), väldigt utbyggt system med skogsvaktare och så vidare. Verkar som att turismen går fint och att folk kan livnära sig på den extra turism som fisket ger. Guider är verksamma och förefaller lönsamma utan att de har ensamrätt på vattnet. Var är haken? Och då menar jag som teoretisk konstruktion, inte vad som är politiskt genomförbart (även om den typen av inlägg kan vara intressanta också så länge de hålls sakliga).

 

Visst handlar det om en avvägning mellan äganderätt och allmänna intressen - precis som strandskyddet, skogen osv. Kan ändå inte komma ifrån känslan av att ett systemskifte åt ett "Nya Zeeländskt" håll skulle kunna gynna lokalbefolkningen samtidigt som det gynnade oss som är glada i att fiska.

 

Vore kul om folk har synpunkter och tankar på hur rätten till fiske i sötvatten Borde se ut och argument varför!

 

Frågan ställs av genuin nyfikenhet, inte för att dra igång något slags drev åt något håll.

Redigerad med gurchan
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • gurchan changed the title to Fiskerätten i sötvatten - hur borde det vara?

Jag tycker ifiske.se och fiskekort.se har gjort mycket för att förbättra situationen i Sverige, eftersom det nu är hyfsat lätt att få tag på fiskekort på de platser där det finns ett FVO som är intresserat av att sälja kort. Det finns fortfarande en del kortförsäljare som inte digitaliserat sig än, men det går åt rätt håll i rask takt. Om jag får önska något skulle det vara att alla som säljer fiskekort, men inte anslutit sig till ifiske.se eller fiskekort.se skulle göra det.

Att det finns en massa fiskerättsägare som föredrar att behålla vattnen för sig själva istället för att behöva dela dem med turister för lite små-pengar är svårt att göra något åt. Jag hade gjort likadant själv.

Människor har krigat om rätten till jordens resurser så länge det funnits människor. De flesta som inte har något tycker vi borde dela lika så att de också får en del av kakan. De flesta som har något vill inte göra några ändringar som innebär att de får mindre. De flesta byter åsikt om de pga omständigheter plötsligt hamnar i den motsatta situationen.

Redigerad med GTfour
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vårat FVO gick med i fiskekort.se och det var det bästa beslutet, sen nätfiskeförbudet på harr i älven. (1963)

Det är så enkelt för alla parter.

Kostar lite, men mycket förståeligt med den fina hemsidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min känsla rent spontant är att vi i Sverige redan har en relativt bra lösning för fiskerätten och att vi ska vara rädda om vår allemansrätt. Begränsningar i fisket kommer alltid behövas göras när vatten blir för populära osv och det är ju något vi redan gör på olika vis.

Girjasdomen. Jag har egentligen inget problem med att fisket styrs av en sameby istället för av Länstyrelsen. Problemet med Girjas är ju att de valt att styra fisket så det exkluderar fiskare beroende av vare de kommer ifrån. Det känns väldigt osvenskt? Men å andra sidan finns det ju mängder av svenska vatten som exkluderar andra så det är ju inget unikt i det mer än att vi inte är vana att bli utslängda från just det området?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...