Hoppa till innehåll

Hur fiskar du flugan efter HÖ sommartid?


5öring

Recommended Posts

Hej allesamman!

Jag är ny på att fiska HÖ, andra säsongen. Och jag tycker det är väldigt spännande även om jag knappt får något, detta för att jag ganska tidigt förra säsongen hade på en fin fisk utan att veta vad jag höll på med. Jag blev biten där och då, men turen har inte direkt hållit i sig. Ska tilläggas att jag bara fiskat sommar, tycker det är kul att klättra runt och leta branter att fiska och även kväll/nattfiske.

När jag fick på min första fiskade jag med en Magnus och fiskade den som jag brukar fiska streamers i vanliga fall. Så dessa mer traditionella streamers bör inte va så svårt. Men jag har stått bredvid fiskare många gånger som tar både 1 och 3 fiskar bredvid mig och visar upp en liten märla eller en mask av något slag och och hur vet jag när jag ska fiska typ en mask? 
 

Vilka är era favoritflugor för sommaren, när fiskar ni dem och framförallt HUR fiskar ni dem? Kan tillägga att jag fiskar i Gbg eller runt om :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips är att lär dig fiska med upphängare, de flesta fiskar jag tagit i år har varit på en liten kobberbassen som upphängare.

 

då har jag mina 9ft taperade tafs med 0.33 i ändan där jag sedan knyter en tafsring.

sen 1 meter ytterligare med 0.33 och sen ca. 15-30cm 0.37 vilken jag knyter upphängarflugan på.

 

i stort sett spelar inte flugval så stor roll utan prova olika metoder att fiska hem flugan så kommer du märka skillnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, leidav02 said:

Mitt bästa tips är att lär dig fiska med upphängare, de flesta fiskar jag tagit i år har varit på en liten kobberbassen som upphängare.

 

då har jag mina 9ft taperade tafs med 0.33 i ändan där jag sedan knyter en tafsring.

sen 1 meter ytterligare med 0.33 och sen ca. 15-30cm 0.37 vilken jag knyter upphängarflugan på.

 

i stort sett spelar inte flugval så stor roll utan prova olika metoder att fiska hem flugan så kommer du märka skillnad.

Tack! Jag kör faktiskt med tafsring redan, mest för att jag inte så bra på skarvknutar. Har även 2 bassar i asken, ska absolut testa nästa gång. Du knyter en bit till på ringen menar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Bs5am sa:

Tack! Jag kör faktiskt med tafsring redan, mest för att jag inte så bra på skarvknutar. Har även 2 bassar i asken, ska absolut testa nästa gång. Du knyter en bit till på ringen menar du?

Precis, viktigaste är att den som knyts för upphängaren är av tjockare diameter annars så kommer det trassla när du kastar.

kör du med 0.37/0.40 så blir linan för uppgångar flugan såpass styv så att den alltid går rakt ut

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...