Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var och fiskade på ett P&T ställe igår, och efter ganska trögt fiske lyckades jag fylla kvoten och skulle då rensa två fina regnbågar på ca 2 kg var. Jag fick de båda väldigt nära bryggan jag stod på och kunde se hur de simmade och när de tog flugan. De simmade med öppen mun, rätt så mycket öppen… tog flugan reflexmässigt när den var vid munnen, alltså det var inte så att de jagade den. Och fighten var nästintill obefintlig trots att båda var fina, stora och med fantastiska hela fenor. Trodde att det kunde bero på att vatten varit varm (18 grader)… 

När jag skulle rensa dem upptäckte jag att bägge hade sönderspruckna magsäckar. Magsäcken var helt öppen och tryckte jag med fingrarna så sprack vävnaden direkt på längden. Vanligtvis är magsäcken ganska seg och tålig. Har aldrig varit med om något liknande.

Kan tillägga att flugorna satt i mungipan, och att min knivteknik vad gäller rensning inte kunnat orsaka detta. Har också märkt att flugor som vanligtvis fungerar i denna sjö (där jag fiskat regelbundet och ofta i 15 års tid) i år inte fungerat alls och att det är väldigt få fiskar som tagits upp, så stället har fått massiv kritik i social media… trots att sjön fyllts på regelbundet med tillsynes fin fisk. Undrar om det inte rör sig om någon sjukdom…

Någon som varit med om något liknande?

Posted

Låter inte bra. Det borde ju vara någon med erfarenhet av odlingsfisk som upplevt det här tidigare? borde ju rimligtvis vara någon form av sjukdom och kanske även relaterat till hur man fött upp dem/vad de ätit för föda? Eller så kanske det har med vattenförorening att göra?