Jump to content

Hardy ZANE PRO 9' #6 vs nam 9' #6 vs Loop 7X 9' #6 - jämförande test

Jonas

Recommended Posts

_Z3B9877.jpg

Det här är lite spännande. Tänkte jag skulle passa på att jämföra tre av de absolut mest kompetenta havsöringsspöna på marknaden just nu. Det här är mina tre favoritspön, 7X och nam har jag använt länge och Zane Pro är lite nyare i gamet. Jag kan redan nu avslöja att alla tre är helt underbara spön men det finns skillnader dem emellan och det är dem jag tänkte ge mig på att försöka vaska fram. Spöna är laddade med tre matchande rullar och alla spöna har samma lina, Loop Evotec 105 Intermediate. Det är en lina jag använt flitigt de sista åren och det är tveklöst en av de bästa linorna till min typ av havsöringsfiske som jag bedriver längs Bohuskusten. Rullarna uppifrån och ner är en Hardy Ultralite Disk 5000, Waterworks SL Force 2 och en Loop Opti Dry Fly. För skojs skull kör jag samma fluga på alla tre spöna också. Det är ett trevligt mönster som @Emin bundit till mig. Jag toppar med en 54:a på det mönstret i år så jag kan ju försöka slipa det rekordet samtidigt som jag jämför spöna tänkte jag😅 Jag kör för övrigt med en 9' 1X fluorcarbontafs som är förlängd med runt en meter 1X fluorcarbon. Tafsarna är från Vision.

För att göra det lite intressantare tänkte jag ta med spöna ut i båten och fiska med dem side by side en dag, i vind och under autentiska förhållanden. Jag kanske spelar in en liten film med, vi får se. Ska försöka komma med en slutkommentar i helgen. Vill ni att jag ska titta på något speciellt eller jämföra något specifikt så hojta till i tråden :)

_56V7102.jpg

_56V7104.jpg

_56V7105.jpg

_Z3B9883.jpg

_Z3B9890.jpg

• Like 4

• Jonas changed the title to Hardy ZANE PRO 9' #6 vs nam 9' #6 vs Loop 7X 9' #6 - jämförande test
34 minutes ago Lodjur sa:

...men vilken är denna mystiska fluga som tydligen är så pass bra att den sitter på samtliga 3 spön? 😏

Faltin special hälsar Emin. Vi får se om han bjuder på ett recept med kanske? Det är i alla fall en riktig fiskfångare som brukar resultera i stenhårda hugg👌

_56V7108.jpg

• Thanks 1

Det här tog tyvärr lite längre tid än planerat. Jag tänkte ju att jag skulle bli nöjd med att fiska med spöna lite side by side ute på havet. Sanning å säga är det rätt svårt att testa och jämföra spön in action i 4-5 sekund vind. Skillnaderna in action blir helt enkelt för små då det ofta rör sig om nyanser snarare än markanta skillnader när pratar spön i de här prisklasserna. Jag skulle i praktiken vara helt nöjd med med vilken som helst av de tre kombinationerna om vi pratar skarpt fiskeläge. Den tydligaste skillnaden spöna emellan var mellan nam-spöt och de andra två. Nam är det djupaste och mest lättjobbade spöt. Det är ett spö som man utan problem kan köpa som förstaspö och lära sig fiska med. Spöt har en förlåtande men ändå kraftfull aktion, ett spö att växa med helt enkelt. Hardy och Loop är två snabbare spön med en mer pekpinneliknande aktion och de kräver bättre tajming för att leverera som de ska. De två spöna passar helt klart mer avancerade fiskare bäst. Med det sagt kastade jag ungefär lika långt med alla tre spöna i skarpt läge. Vilket var min favorit... skitsvårt... Kanske hardyspöt?, men det beror nog mest på att jag fick det nyss...🥸 de andra två har jag ju haft några år😁🤷‍♂️

Oavsett är jag inte nöjd med jämförelsen än utan behöver bena ut lite mer markanta skillnader. Jag tror att det görs bäst på gräs, en dag som idag då det inte blåser för mycket. Jag ska ladda en rulle med en Nam A-type WF6F och köra igenom spöna en vända till så återkommer jag med en slutkommentar sen.

Just det... fick jag nån fisk när jag testa? mmm jag och grabben fiska samtidigt som jag jämförde spöna och vi drog varsin havsöring och hade ett helt gäng efterföljare. Ja... och Didrik lyckades kroka sig själv i vinden ;D Han satte en räka stenhårt i nacken så hela krokböjen försvann...😁 och det var ju kanon för då kunde jag testa en teknik för att ta ut flugan jag lärde mig på youtube för några år sen. Didrik fick sätta sig i båten och böja fram huvudet så jag kom åt nacken bra. Jag klippte av en halvmeter flätlina av en spole jag hade med och sen ögla jag fast den runt krokböjen. Sen trycker man ner flugan och kroken hårt, spänner upp linan lite och har koll på att flugan trycks ner absolut vertikalt. Med ett snabbt ryck drar du sen ut flugan. Han kände ingenting... han fråga om jag skulle dra snart... då visa jag flugan och sen var det bra med det. Ruggigt bra teknik. I praktiken så öppnar man ingången för krokens hulling när man trycker ner den och det snabba rycket gör att flugan hinner backa ur ingångshålet innan huden sluter sig så hullingen får fäste. Helt lysande bra trick. Nog om det, nu ska jag kasta lite.

• Like 5

Ååh! Stigfjorden! Där var jag en del förr. Mycket fint havsöringsfiske.
Nu har jag dock inte tillgång till båt på kusten längre 😔
Har du något tips på område där man kan ta sig runt från land och komma åt trevliga platser? Hade varit skoj med något sensommar pass!

@Lodjurfinns hur mycket som helst men det blir stor skillnad om du har tillgång till båt så du tar dig ut till öarna. Jag har föresten ett par trampkajaker liggande jag hyr ut för 600kr/dag. Har du en sån så når du mängder med grymma platser. 

Stigfjorden är fantastisk. Har fem över 60 i båten i år och grabben toppar med en på 71,5 från land😎

@lodjur en vacker plats är Lagmansholmen. En annan Röra Strand eller Rossö. Men det finns ju hur mycket som helst. Kolla Google Earth och kör ner. Messa innan du drar så kanske jag hänger på om jag har en lucka :)

15 hours ago, Jonas said:

@Lodjurfinns hur mycket som helst men det blir stor skillnad om du har tillgång till båt så du tar dig ut till öarna. Jag har föresten ett par trampkajaker liggande jag hyr ut för 600kr/dag. Har du en sån så når du mängder med grymma platser. 

Stigfjorden är fantastisk. Har fem över 60 i båten i år och grabben toppar med en på 71,5 från land😎

Har du dem liggande i gångavstånd till vattnet eller måste man kunna frakta dem själv? 😀

45 minutes ago, Jonas said:

@lodjur en vacker plats är Lagmansholmen. En annan Röra Strand eller Rossö. Men det finns ju hur mycket som helst. Kolla Google Earth och kör ner. Messa innan du drar så kanske jag hänger på om jag har en lucka :)

Will do!

• Like 1

@Lodjurhar dem på en kajaktrailer man får låna med. Eller så har jag ett takräcke man kan låna om man inte har själv. Den ena är även delbar, Point 65 Kingfisher, och den går att stoppa in i bilen om man har en kombi. Den andra är en Native Watercraft Slayer 10 propel.

Kan även köra ut dem för en extra 500kr om jag har tid. 

Det här var utan tvekan den svåraste jämförelsen jag gjort.

Det är tre helt fantastiska spön som alla tre kastar underbart bra. Att gå över till gräskastning var däremot ett bra drag. Det är lättare att utläsa nyanser då. Vibbar man spöna utan lina är de otroligt lika, det går knappt att känna skillnad då. Med lina på, en Nam A-type WF6F 15g 29 meter, så märker man däremot skillnader. Nam är djupast i aktionen och har en något känsligare topp. Loop och Hardy är märkbart snabbare. Loop är däremot det krispigaste spöt med mest pekpinnekänsla. Loop utmärker sig, man har byggt den klingan med en teknik som gör att spöt upplevs något annorlunda mot egentligen alla andra spön jag testat. Med det sagt så kastar jag ut linan hur lätt som helst med alla tre spöna. Jag märker faktiskt ingen skillnad alls i hur långt jag kan kasta oavsett spö. Loop är ju dyraste spöt på pappret och det har också den klingan jag tycker ligger mest i framkant utvecklingsmässigt, det är däremot ett spö som passar duktiga kastare bäst.

Hardy Zane Pro är likt Loop men upplevs ändå marginellt softare i aktionen än Loop.

Namspöt är också snabbt men mest allround och den något djupare aktionen i klingan gör spöt mer förlåtande och lättare att kasta för vem som helst.

Med det sagt, om jag bara fick behålla ett spö så blir det Loop 7X, just för att den klingan utmärker sig mot allt annat jag testat på marknaden. Ska jag bara ha ett bra spö med mig ut på fisket så är jag däremot supernöjd med vilket som helst av de här tre spöna.

Om man blandar in prisbilden, Loop 7x 10690kr, Hardy Zane Pro 7999kr och Nam 7300kr så framstår Nam som ett väldigt prisvärt alternativ och med Loop får man den där lilla cutting Edgen som jag tror bara de lite bättre kastarna kommer att notera. Kan även tycka att Hardyspöt ligger väldigt bra till prismässigt mot Loop med tanke på hur små skillnaderna spöna emellan egentligen är.

• Like 2
  • Thanks 2

• 3 weeks later...
Just now Lodjur sa:

@Jonas Lutar åt en tur på lördag eller söndag (alt. båda dagarna) om vädret håller sig så som rapporten ser ut nu. Siktar på orust! Hojta om du vill svinga lite flugor ihop :) 

Nja... lutar åt att jag fiskar Blekinge Gäddfestival då. Om inget oförutsett händer vill säga🤷‍♂️ för då fiskar jag garanterat öring😎✌️

2 hours ago, Jonas said:

Nja... lutar åt att jag fiskar Blekinge Gäddfestival då. Om inget oförutsett händer vill säga🤷‍♂️ för då fiskar jag garanterat öring😎✌️

Det lät ju inte heller tråkigt! Tänkte testa något/några av områdena du nämnde ovan, ska bli spännande. Bör man testa på grunda områden? Har knappt någon erfarenhet kring sensommar/höstöringen på kusten 😄

1 hour ago Lodjur sa:

Det lät ju inte heller tråkigt! Tänkte testa något/några av områdena du nämnde ovan, ska bli spännande. Bör man testa på grunda områden? Har knappt någon erfarenhet kring sensommar/höstöringen på kusten 😄

Tänk grunt vårfiske, gärna lite strömsatt, så är du hemma. Skrev ihop en grej i måndags till Västnytt som kommer ut i veckan som är rätt spot on.

sportfiskespalten 2021020.jpg

• Like 1
  • Thanks 1

On 9/21/2021 at 2:00 PM, Jonas said:

Tänk grunt vårfiske, gärna lite strömsatt, så är du hemma. Skrev ihop en grej i måndags till Västnytt som kommer ut i veckan som är rätt spot on.

sportfiskespalten 2021020.jpg

Blir en tur imorrn till dina vatten och se mig omkring, kanske även kroka något :)
Skulle du mot förmodan vara både fri och sugen på sällskap så ring/smsa 0730 28 24 88.

Åker du på gäddfiske så hoppas jag det blir gris 🐷

• Like 1

11 hours ago Lodjur sa:

Blir en tur imorrn till dina vatten och se mig omkring, kanske även kroka något :)
Skulle du mot förmodan vara både fri och sugen på sällskap så ring/smsa 0730 28 24 88.

Åker du på gäddfiske så hoppas jag det blir gris 🐷

Jag sitter och äter frukost i hamn i Blekinge. Fantastiskt fin dag. Känner mig sjukt het idag så får nog börja med spola båten med kallvatten och hiva i några kylklampar…😂😎🏻 Kör Jerker och fluga… mest jerk har en laddad demon smuggler 9’ #8 med som specialmedicin om någon fetingföljare är riktigt trög…Lycka till och slå en pling om det går trögt så kanske jag har ett tips eller två👌🏻 070-6310444

image.jpg

• Like 1

3 hours ago, Jonas said:

Jag sitter och äter frukost i hamn i Blekinge. Fantastiskt fin dag. Känner mig sjukt het idag så får nog börja med spola båten med kallvatten och hiva i några kylklampar…😂😎🏻 Kör Jerker och fluga… mest jerk har en laddad demon smuggler 9’ #8 med som specialmedicin om någon fetingföljare är riktigt trög…Lycka till och slå en pling om det går trögt så kanske jag har ett tips eller två👌🏻 070-6310444

image.jpg

Skitfiske! 

• Like 1

14 hours ago, Jonas said:

image.jpg

Jag skulle kollat forumet innan jag stack imorse 🤦‍♂️
Höll till kring Rossön. Västra sidan (som jag tyckte såg het ut) var supergrumlig och full i flytande sjögräs. Ofiskbart från land.
Stack över till östra sidan och höll till där resten av turen. Hade 2st krokade men får nog skicka ett argt mail till Ahrex för båda hoppade av 😂 ingen var speciellt stor dock, men hade vart kul att få lägga ögonen på en lekfärgad höstöring.

Hur gick det i Blekinge? :) 
PS: Fan vad jag gillar din Ockelbo, perfekta fiskebåten i mina ögon.

Edited by Lodjur
  • Like 2