Jump to content

Flugbindnings amatören!

CKL
 Share

Recommended Posts

Tja! 

Jag är ny när det kommer till flugbindning och flugfisket även fast jag för väldigt länge sedan band ett par tre flugor (som inte såg mycket ut för världen) , men för att gå vidare med min frågeställning..

i och med mitt musikintresse vid sidan av fisket i allmänhet så har jag genom åren ”samlat” på mig en del strängar från diverse strängbyten då dem antingen gått av eller tappat klang, därför tänkte jag nu höra med er här på forumet om stålsträngar till akustisk gitarr fungerar att använda till flugbindning?

För jag har en teori om att det bör fungera ganska bra, speciellt till att binda vissa typer av sländor osv. Eftersom att den tunna/lilla e strängen, i min teori måste ju det göra den mer verklighetstrogen!

men ni får rätta mig om jag har fel och ja tar mer än gärna emot tips å råd för att bli bättre i mitt flugbindande!

Det är väl det som är kul med just flugbindning. När man började binda flugor i början på 70-talet, så fick man improvisera. Första bindstädet var en omgjord klädnypa, bindmaterial hittade man i morsans syskrin. Billiga tuppnackar för 30kr köpte man i olika färger. Djungeltupp var på tok för dyrt. Flugor bands och fisk fångades. Tittar man på utbudet av bindmaterial nu, så finns det hur mycket som helst att få tag i.

Men det finns mycket kvar att upptäcka inom flugbindning, och varför inte gitarrsträngar.

Bara att prova sig fram.

Följ gärna upp med någon bild.

• Like 1