Hoppa till innehåll

Flourcarbon vs. nylon


Wickhams fancy

Recommended Posts

Jag använder helst/alltid nylon vid torrflugfiske. Nylon flyter så det är ett bättre material till det.

Flurcarbon är däremot överlägset vid streamerfiske/allt under ytan fiske.

Fluorcarbon är nötningståligare, sjunker så flugan fiskar ner snabbare och det är inte lika knutbenäget då det är styvare och det är även lättare att knyta upp eventuella knutar på fluorcarbon

Tycker inte det är några problem/annorlunda att skarva eller knyta fluorcarbon. Jag använder samma knutar till nylon och fluorcarbon.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Jonas said:

Jag använder helst/alltid nylon vid torrflugfiske. Nylon flyter så det är ett bättre material till det.

Flurcarbon är däremot överlägset vid streamerfiske/allt under ytan fiske.

Fluorcarbon är nötningståligare, sjunker så flugan fiskar ner snabbare och det är inte lika knutbenäget då det är styvare och det är även lättare att knyta upp eventuella knutar på fluorcarbon

Tycker inte det är några problem/annorlunda att skarva eller knyta fluorcarbon. Jag använder samma knutar till nylon och fluorcarbon.

Nu blev jag nyfiken. Vad är överlägset med fc jämfört med nylon under ytan?

Fc är inte miljövänligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ola Mörrum sa:

Nu blev jag nyfiken. Vad är överlägset med fc jämfört med nylon under ytan?

Fc är inte miljövänligt.

Jag tycker fc fiskar sjunkande flugor bättre. Det har högre densitet och får ner flugan på rätt djup snabbare. Nu pratar jag enbart fiske i klass 5/6/7 och fluorcarbon i 0,23-0,26mm bör tilläggas.

fiskar jag lax/havsöring med tvåhand eller högre klasser kör jag nylon igen. Då är flugorna så tunga och man har oftast sjunktafs och kortare tafs så då har fördelarna fluorcarbonen har vid lägre klasser och i tunnare dimension ingen direkt påverkan längre.

Jag har inga tankar på miljöaspekten i mitt inlägg så den bollen lämnar jag över till er andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Jag tycker fc fiskar sjunkande flugor bättre. Det har högre densitet och får ner flugan på rätt djup snabbare. Nu pratar jag enbart fiske i klass 5/6/7 och fluorcarbon i 0,23-0,26mm bör tilläggas.

fiskar jag lax/havsöring med tvåhand eller högre klasser kör jag nylon igen. Då är flugorna så tunga och man har oftast sjunktafs och kortare tafs så då har fördelarna fluorcarbonen har vid lägre klasser och i tunnare dimension ingen direkt påverkan längre.

Jag har inga tankar på miljöaspekten i mitt inlägg så den bollen lämnar jag över till er andra.

Jag vill inte vara personlig nu men varför är det känsligt när msn tar upp miljön när det gäller materialval?

Får du mer fisk för att du använder fc?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Ola Mörrum jag anser att jag fiskar flugan bättre med fc när jag fiskar havsöring här på västkusten så för min del är det ett givet förstaval.

Jag fiskar egentligen enbart #6, 1x 9’ tafsar och 0,26mm tafsmaterial. Så länge branschen är ok med att sälja det så är det ok med mig. Ser inte att jag behöver vara drivande i en eventuell utfasning av det? Det är ju inte så att man lämnar linor efter sig i naturen? När tafsen kass eller kort byter man och sätter på en ny. Den gamla tar man med hem. För min del finns det andra miljöfrågor som engagerar mig mer än fluorcarbonfrågan🤷‍♂️

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Wickhams fancy said:

Vad tycker ni? Är flourcarbon så överlägset som alla säger? Och hur är det att skarva, glider knutarna?

Tycker inte fc är bättre på mer än det Jonas skriver, det sjunker ner bättre än nylon men i övrigt är nylon bättre om du frågar mej. 

Starkare, billigare, bättre för miljön så jag anser att det borde plockas bort men det är helt personligt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Jonas said:

@Ola Mörrum jag anser att jag fiskar flugan bättre med fc när jag fiskar havsöring här på västkusten så för min del är det ett givet förstaval.

Jag fiskar egentligen enbart #6, 1x 9’ tafsar och 0,26mm tafsmaterial. Så länge branschen är ok med att sälja det så är det ok med mig. Ser inte att jag behöver vara drivande i en eventuell utfasning av det? Det är ju inte så att man lämnar linor efter sig i naturen? När tafsen kass eller kort byter man och sätter på en ny. Den gamla tar man med hem. För min del finns det andra miljöfrågor som engagerar mig mer än fluorcarbonfrågan🤷‍♂️

Ganska märkligt resonemang Jonas när du är en förebild för många andra. Att branschen säljer innebär ju inte att det är rätt. Det ligger på personen själv så klart. Det handlar inte om att du ska vara drivande det handlar mer om vad du säger och gör som ansiktet utåt för edge och flugfisket

Köper konsumenten det bara för att det säljs slutar inte branschen att använda det.

 

Ola

  • Like 2
  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har slutat med fc helt pga miljöaspekter. Använde fc förut för att den tål nötning bättre än nylon samt att den "sjunker" bättre än nylon. Men det är marginellt enligt mig och absolut inte försvarbart för mig själv för att använda det. 
Jag plockar väldigt ofta med mig nylon/fc stumpar även längre bitar som folk lämnat efter sig. Ser hellre att det är nylon än fc som jag plockar upp. 

Är väldigt noga med att inte lämna linbitar efter mig. Vid flugbyte ser jag till att linbiten som klipps av efter knuten inte hamnar i naturen. Hur lätt som helst att klippa av den ovanför ryggsäcken så den trillar ner i den. Ser många som klipper av linan och det hamnar på marken. Löjligt säger många men tänker man efter hur många flugbyten man gör per år och multiplicera det med 0,5-10cm. Då ser jag 1000 gånger hellre att folk använder nylon istället för fc som hamnar i naturen. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, Jonas said:

@Ola MörrumTråden handlar om nylon vs fluorcarbon. För och nackdelar. Det framgår väl i tråden att fluorcarbon är ett sämre val ur miljösynpunkt nu.

Framgår även att du inte tycker det är så viktigt att fc används fast det är dåligt.

Men men man gör sina val.

Ola

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, JSC said:

... Använde fc förut för att den tål nötning bättre än nylon ...

Stämmer verkligen detta? Har haft fler tafsbrott på fluo än nylon. Även hört från duktiga gäddfiskare att delar sig lättare samt även sett någon film när de testa slitage, då van nylon. Känns som försäljningssnack som inte stämmer.

Även att det ska vara osynligt pågrund av brytningsindex känns som skitsnack. Jag kan se fluocarbon i vattnet och då lär fisken även kunna se den. Även hört att i grumligt vatten lyser fluocarbon lätt upp och blir lite som en lampa... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Ola Mörrum said:

Framgår även att du inte tycker det är så viktigt att fc används fast det är dåligt.

Men men 

 

Ni som köper FC

Här kan ni läsa. Vi fiskare slår oss för bröstet och vill gärna framstå som ett bra exempel när det gäller att värna om naturen. 

Varför går ni på den mördande reklamen om detta dåliga material. Inte ett dugg bättre än nylon.

Tänk till ordentligt. Finns mycket vi kan förbättra vad gäller oss själva inkl mej själv. 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/elitakare-anvander-vallan-som-forgiftar-vasaloppssparen

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som köper FC

Här kan ni läsa. Vi fiskare slår oss för bröstet och vill gärna framstå som ett bra exempel när det gäller att värna om naturen. 

Varför går ni på den mördande reklamen om detta dåliga material. Inte ett dugg bättre än nylon.

Tänk till ordentligt. Finns mycket vi kan förbättra vad gäller oss själva inkl mej själv. 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/elitakare-anvander-vallan-som-forgiftar-vasaloppssparen

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så att fisken inte ser fc.  Jag inte pratat med fisken! Bara för att vi ser fc sämre behöver det inte betyda att fisken inte ser tafsen. En kompis sa en gång om fisken seende. Varför simmar den in i ett nät? Allt detta snack bygger på att fisken kan tänka och dra slutsatser av vissa saker. Håller med övriga i tråden. Bara åter ett sätt för tillverkare att tjäna mer pengar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/8/2021 at 6:22 PM, Ola Mörrum said:

Ni som köper FC

Här kan ni läsa. Vi fiskare slår oss för bröstet och vill gärna framstå som ett bra exempel när det gäller att värna om naturen. 

Varför går ni på den mördande reklamen om detta dåliga material. Inte ett dugg bättre än nylon.

Tänk till ordentligt. Finns mycket vi kan förbättra vad gäller oss själva inkl mej själv. 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/elitakare-anvander-vallan-som-forgiftar-vasaloppssparen

Hej.. Varför inte börja med dig själv?? Berätta gärna vad du gjort hittills...   mvh  borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Andersson said:

Jag upplever FC som styvare än nylon och tycker det då blir lättare att sträcka tafsen vid tvåhandsfiske.
Sen kanske det har att göra med min dåliga kastteknik också😏

Men hallå??

Det finns ju mjukt och sladdrig nylon och det finns jättestyvt. Och säkert skillnad mellan olika FC också. 

Och för den delen nötningstålighet också. 

Blir lite meningslöst att jämföra ospecificerat en mot en då. en 

Redigerad med Balswinger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Balswinger sa:

Men hallå??

Det finns ju mjukt och sladdrig nylon och det finns jättestyvt. Och säkert skillnad mellan olika FC också. 

Och för den delen nötningstålighet också. 

Blir lite meningslöst att jämföra ospecificerat en mot en då. en 

Men hallå??

Tipsa om ett styvare nylon då

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...