Hoppa till innehåll

Blåst på Blocket... igen!!


Wickhams fancy

Recommended Posts

För ca ett år sedan sedan så såg jag en rulle på Blocket och kontaktade säljaren. Vi mailade fram och tillbaka och han skickade bilder på rullen. Till slut kom vi överens om ett pris men han ville inte skicka rullen innan jag hade betalt. Han verkade trevlig och jag hade ju hans telefonnummer och mailadress så jag betalade. Sedan så följde veckor av ursäkter och otrevliga mail om varför han inte hunnit skicka rullen och till slut så såg jag ingen annan utväg än att polisanmäla honom och efter ytterligare några veckor så fick jag tillbaka mina pengar. 

När jag för några veckor sedan såg ett spö på Blocket så tänkte jag att den här gången ska jag vara försiktig. Jag kontaktade säljaren som verkade trevlig, han skickade flera bilder på spöt och vi kom överens om ett pris. Den här gången ville jag inte betala förrens jag fick ett kollinummer av säljaren. Han var inte pigg på idén men gick till slut med på det. Dagen efter så får jag ett mail av säljaren att han postat spöt och jag får också ett sms från Postnord att han lämnat in ett paket med mig som mottagare. Nu vill han ha sina pengar som vi kommit överens om. Jag betalar. Två dagar senare får jag en avi och hämtar ut mitt paket. Det är en liten tom pappkartong. Jag mailar så klart säljaren som inte svarar. Jag gör direkt en ny polisanmälan. 

Fan va trött man blir... 

  • Sad 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy va tragiskt. Hoppas det går bättre med affärerna framöver 🤦‍♂️ 

Du får försöka hålla dig till köp å sälj här framöver🤗 Handlar du med medlemmar med många inlägg som varit medlemmar länge så är risken för bedrägeri extremt liten. 

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkligt trist Wickham, hoppas att det löser sig på nåt sätt.
 

8 minutes ago, ratimir said:

Varför använder du inte Blocket betalning…

https://www.blocket.se/tjanster/blocketbetalning
Blocketbetalning finns inte för alla kategorier på Blocket, det är mest för fordon.

Blocketpaket däremot funkar och är säkert för köparen men det är inte lika kul för säljaren pga extrajobbet och fördröjningen av betalning (3-5 dagar efter godkännande av vara) plus risk för säljaren (då köparen kan hämta ut varan och sen hävda att det inte alls låg ett spö i paketet etc och därmed hindra utbetalningen).

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jahapp, då kom beslutet från Polisen. Citat "Beslut. Förundersökningen läggs ner...den misstänkte kommer att åtalas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten" slut citat. Jo man tackar, det var dit mina skattepengar gick. (och mina pengar för spöt!)

  • Sad 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var alltså ironisk, sorry om det missuppfattades. Att polisen viftar bort din anmälan pga eventuella framtida händelser som dom inte med säkerhet vet kommer inträffa är ett skämt. Såtillvida vi fortfarande lever i en rättsstat och rättegången mot den misstänkte inte har skett så kan polisen inte veta vare sig om han blir dömd eller vad straffet blir för den där andra brottsligheten.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju inte ett skämt utan handlar om detta:

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/atalsunderlatelse-och-forundersokningsbegransning/  (kolla förundersökningsbegränsning )

Klart att det är surt för den drabbade i ett enskilt brott men om någon begår femtio bedrägerier av olika skala, ska då polisen och rättsväsendet då lägga resurser på att genomföra femtio förundersökningar och femtio rättegångar när svensk rättspraxis ändå inte inte kan ge 50 likadana straff på varandra och inte ens då är det ju säkert att personen i fråga skulle bli dömd i samtliga fall? 
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror vi pratar förbi varandra. Jag tycker fortfarande argumentationen gentemot WF är ett skämt. ”Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig…” läser i alla fall jag in som att man tar för givet att det kommer bli en fällande dom och att straffet är tillräckligt. Vad vet polis eller åklagare om det såtillvida de inte har införskaffat en riktigt fin kristallkula eller har spåtanter på lönelistan? Åklagaren kan göra ett yrkande men det är väl domstolen som dömer och bestämmer om det blir en påföljd och i så fall vad den blir

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt bekymmer här är att @Wickhams fancy blir rättslös iom att han inte kan få skadestånd, och att med nuvarande rättstillämpning saknar gärningsmannen fullständigt incitament att upphöra med sin brottsliga verksamhet. Jag är för "additiva straff" om det nu heter så, jag menar att om en person begår ett brott som ger 1 mån fängelse och sedan hinner begå ett likadant brott som ger en mån fängelse etc, så mår jag inte dåligt i själen om personen döms för alla dessa brott och får sitta inne en månad för varje brott hen dömdes för. Jag kan tycka att det inte känns bra att personer har som affärside att komma från utlandet för att begå brott i Sverige om vi ska sväva ut lite...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, hamrin said:

Det är klart att det är invandrarnas fel att nån blir blåst på Blocket. 

Inskränkt värre 

Jag lider med trådstartaren, jag är själv en sådan som litar på folk, köpt en massa och aldrig blivit blåst, men precis som trådstartaren litar jag på folk som man kommer i kontakt med. Inte bara en gång tänkt att nu blev jag nog blåst men...

Kanske inte så klokt men jag litar på folk och den känsla jag får.

Men jag har dock svårt att se att problemet ligger i det citatet hö&gös påpekar:  "Jag kan tycka att det inte känns bra att personer har som affärside att komma från utlandet för att begå brott i Sverige"  

Jag kan ha fel, jag har ofta det, men JAG tror inte problematiken ligger i att det skulle vara någon form av invandrande kriminella som ligger bakom det som diskuteras i tråden?

Redigerad med Matte
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Matteabsolut, min bild efter att ha följt köp och sälj på edge i tjugo år ger inget stöd för att invandrarbakgrund skulle vara en parameter för ökad bedrägeribenägenhet i flugfiskesammanhang. Spontant kan jag inte komma på ett enda fall faktiskt men det är kanske mitt minne som sviktar🤷‍♂️
 

addativa straff… nej nej nej

Jag tycker vi har ett bra rättsystem i Sverige och litar på att man ser över och utjämnar problemen som uppkommer längs vägen. Det är ju tydligt att man jobbar stenhårt med ex gängkriminalitetsbrotten just nu och där blir det nog en stor förändring framöver.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, Ismo said:

Håller med dig!...inte deras fel(egentligen)...utan att samhället inte klarar av att hantera dessa personer. Kriminella utnyttjar Sveriges slapphänt het!   "Vi knyter" bara näven i fickan....om det händer nått.

Hej.. Har du något förslag på vad som ska göras av "samhället"?   mvh  borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, hamrin said:

Det är klart att det är invandrarnas fel att nån blir blåst på Blocket. 

Inskränkt värre 

Halloj! Jag ber om ursäkt, jag var inte riktigt tydlig. Det jag tänkte på när jag svävade ut var fenomenet med internationella ligor.

Folk som tar sig hit till Sverige i syfte att begå brott och sedan åker de hem till sitt hemland igen.

Detta känns inte riktigt bra i min själ och tankarna går i riktningen att det är enkelt och billigt (straffmässigt om man blir dömd) att begå brott här?

Men i ärlighetens namn har jag inte koll på tex om Norge eller Finland är lika utsatta för detta fenomen? Eller för den delen andra länder? Det kanske finns andra länder som är lika utsatta? (Nyfiken om någon vet...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago rifle sa:

Den erfarenhet jag har av sånna här blåsningen så är det missbruk inblandat. Ett sätt att få snabba pengar till nästa fix eller skuld att betala. 

Det stämmer bra med flera av de erfarenheter vi har från när det blivit problem på köp och säljarean här på Edge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/19/2021 at 7:32 AM, Jonas said:

Fy va tragiskt. Hoppas det går bättre med affärerna framöver 🤦‍♂️ 

Du får försöka hålla dig till köp å sälj här framöver🤗 Handlar du med medlemmar med många inlägg som varit medlemmar länge så är risken för bedrägeri extremt liten. 

Jag säljer och köper sällan saker men som Jonas skriver är risken att bli blåst om man gör affärer med mångåriga medlemmar som postar flitigt väldigt liten. 

Jag la faktiskt ut en Patagonia fiskeväst och en Loop Bib samt några andra plagg på FB-market. Maken till "skämtarena" har jag aldrig varit med om. Inom ett par dagar hade jag blivit kontaktad av två bedragare som båda ville köpa mina grejer, och skicka pengarna till mig via bud. Båda försöken klassiska "frauds" där man vid senare skede uppmanas att verifiera något via mobilt Bank-ID eller betala en symbolisk summa på ett par hundralappar för frakten av pengarna. Det finns nästan ingen gräns på kreativiteten hos dessa människor. Mitt bästa råd blir att aldrig betala eller skicka grejer innan man fått betalt. Och om alla tillämpar den metoden blir det inte många affärer gjorda. Här på edge kollar jag alltid rating och antal inlägg samt hur profilen ser ut. 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...