Jump to content

Hässjaån

Recommended Posts

Jag har tillbringat mer och mer tid i Hälsingland men när det gäller harrfiske har det mest blivit Ljungan och Mellanljusnan. För ett par år sedan fiskade jag en dag i Hässjaån men var oklar över vilken del av ån man ska fiska i, men funderar på att pröva igen eftersom det är ett av de vatten som är öppet för strömfiske på hösten.  Det finns ett vandringshinder vid Silfors. Jag prövade en strömsträcka vid Backslåttern (dit Alftas fiskekort sträcker sig) och vid Hässja kvarn. Det var högt vatten och jag hade ingen känning på någondera stället. Jag förväntar mig inte att ni som kan vattnet ska avslöja sina ställen. För mig räcker det att få en vink om vilken del av ån man ska fiska i. Nära mynningen i Norrsjön eller längre upp i systemet? Är det överhuvudtaget lönt att fiska i ån?

Det var många år sedan jag fiskade Hässjaån, men jag fick harr i alla fall. Ingen stor men väl harr, på nymf ska tilläggas. Ån är ju jättefin och jag tror inte många fiskar där nuförtiden. Kika på bilden så ser du mina fantastiska anteckningar. De gula områdena torde vara de som jag fiskade då, men det finns säkert fler ställen att testa. Jag minns i alla falla att jag passerade en stor kraftledning, och jag tycker mig se den i bilden (längst upp till vänster i bild ser du gatan). Väl värt ett försök, om inte annat så blir det en fin tur i gammal kulturbygd. Hans Lidman fiskade ju här och på många andra ställen i Hälsingland.

De gula områdena är de jag fiskade då, det gula strecket är vägen från Silfors och upp. Den röda ringen parkade jag bilen (har jag för mig(

image.png.a9b8ba50260accfe9dcbe9aeb68f0fd9.png

Vh

Staffan 

Stort tack för tipset Staffan, då verkar jag inte ha hamnat fel när jag var uppe där. Efter lite rekande valde jag att fiska vid Backslåttern som är precis innan vägen korsar kraftledningen. Lite tveksam var jag eftersom jag ställde mig frågan var fisken kan tillbringa vintern på. Är sjön Sillen tillräckligt stor, men det kanske den är. Efter Sillen är det kraftverk med damm och uppströms Backslåttern kommer man snart till ett annat kraftverk med damm. I Ovanåkers fiskevårdsplan föreslås att dessa vandringshinder ska rivas, men frågan är när det kan komma att ske.

• Thanks 1

Jag har växt upp i Långhed ett flugkast från ån. Jag fiskade väldigt mycket där i tonåren när man endast hade tillgång till cykel. Ån är rätt svårfiskad men träffar man rätt så kan man ha ett fint fiske på förvånansvärt stor harr. Backslåttern som Staffan tipsade om är en bra utgångspunkt. Där finns bland annat en renodlad flugfiskesträcka. 

Jag sitter i styrelsen i Alfta FVOF och kan meddela att vi just nu är i gång med en förstudie om utrivning av dammarna i Hässja kvarn och Silfors. Vad gäller kraftverket uppströms så ligger det utanför vårt fiskevårdsområde men det kommer att prövas i NAP 2029. Då kommer det få moderna miljövillkor.

• Like 1
  • Thanks 1

På 2021-09-26 at 08:32 Gustaf Dahlstrand sa:

Jag har växt upp i Långhed ett flugkast från ån. Jag fiskade väldigt mycket där i tonåren när man endast hade tillgång till cykel. Ån är rätt svårfiskad men träffar man rätt så kan man ha ett fint fiske på förvånansvärt stor harr. Backslåttern som Staffan tipsade om är en bra utgångspunkt. Där finns bland annat en renodlad flugfiskesträcka. 

Jag sitter i styrelsen i Alfta FVOF och kan meddela att vi just nu är i gång med en förstudie om utrivning av dammarna i Hässja kvarn och Silfors. Vad gäller kraftverket uppströms så ligger det utanför vårt fiskevårdsområde men det kommer att prövas i NAP 2029. Då kommer det få moderna miljövillkor.

Roligt att höra. Jag var uppe den gångna helgen i ett annat ärende men passade på att fiska i ån några timmar. Tyvärr alltjämt väldigt höga vattennivåer även om flödena minskat. Väldigt snårigt och jag såg inga stigar vid vattnet, vilket tyder på att det är få som fiskar där. Vi har ett antal entusiaster här på Edgeflyfishing som intresserar sig för den här typen av vatten och då får man fiska ensam eftersom majoriteten av alla flugfiskare söker sig till ställen med utsatt fisk och gott om plats för bakkast. Jag kommer att försöka igen!