Jump to content

Störd bild…

Jonas
 Share

Recommended Posts

Det är en urgammal bild från Öje. Så gubben har garanterat fiskat Ogströmmen/öjesjön. På den tiden fanns det både gädda, lake, lax och öring i den storleken…

Huvet är ju helt knasigt…. Vidhåller nog ändå gädda🤷‍♂️😁

Mycket som ser konstigt ut som sagt.
Men pga den väldigt stora gälen (samt mönstret) och fenan som sitter en liten bit ovanför stjärtfenan samt avsaknad av ryggfena framför vill jag också säga gädda.
Även om formen på huvudet säger mer öring.

Detta kanske är ett tidigt exempel av fotoredigering? ;) På den tiden när man klippte ihop bilder.

Se detektivarbete nedan:

engädda.png

Edited by Lodjur
  • Like 3

1 hour ago Lodjur sa:

Mycket som ser konstigt ut som sagt.
Men pga den väldigt stora gälen (samt mönstret) och fenan som sitter en liten bit ovanför stjärtfenan samt avsaknad av ryggfena framför vill jag också säga gädda.
Även om formen på huvudet säger mer öring.

Detta kanske är ett tidigt exempel av fotoredigering? ;) På den tiden när man klippte ihop bilder.

Se detektivarbete nedan:

engädda.png

Klockrent!

• Thanks 1

Denna är inte en störd bild!

.men väldigt vacker.

En bild tagen av min jobbarkompis!..mot Kebnemassivet..& Nikkaluokta...utan att ha redigerat...bara fotat med sin Mobil med 58 ögon likt den värsta Spindel.

Resized_20210927_184854.thumb.jpg.bd34cd1fdaeec8cfab349330c654f198.jpg

• Like 1

Efter vidare efterforskningar kommer nu den efterlängtade upplösningen.😅

På bilden ser vi Päs Halvar, fångstmannen, nu flankerad av sin far, Erik Eriksson, med samma gädda utanför Päsgården i Öje/Dalarna.

image.png

43 minutes ago, Jonas said:

Efter vidare efterforskningar kommer nu den efterlängtade upplösningen.😅

På bilden ser vi Päs Halvar, fångstmannen, nu flankerad av sin far, Erik Eriksson, med samma gädda utanför Päsgården i Öje/Dalarna.

image.png

Tyckte jag löste det bra igår 😂
Ändå kul att se en tydligare bild!

• Haha 1

Mm funderar på att lägga till titeln ”Kriminalaren” i din profil😂😎 Lysande bra analys @Lodjur. 💕😁

3 minutes ago, Jonas said:

Mm funderar på att lägga till titeln ”Kriminalaren” i din profil😂😎 Lysande bra analys @Lodjur. 💕😁

Haha! Bara att hojta om du har fler oupplösta fall 😏😎

41 minutes ago Helios sa:

Äh.

Det är en lake.

Ser ju vem som helst.

🤓

Lr. ..som farsgubben sa när han levde om Bäckrödingen!..." En korsning mellan Lake å Groda.."

Slemmigare fisk vintertid har jag aldrig upplevt...när en hade fiskat i runt -20gr..hade ett antal Bäckrödingar i en plastpåse...när en skulle ta upp 1st!!..så följde alla med...:wacko:...då var allt upptinat!

Edited by Ismo
  • Haha 1

On 10/1/2021 at 5:50 PM, Ismo said:

.men väldigt vacker.

En bild tagen av min jobbarkompis!..mot Kebnemassivet..& Nikkaluokta...utan att ha redigerat...bara fotat med sin Mobil med 58 ögon likt den värsta Spindel.

Den himlen i med den fjällkedjan har man set ett par gånger🙂

10 hours ago, Helios said:

Äh.

Det är en lake.

Ser ju vem som helst.

🤓

Med tanke på den informationen Jonas gett oss om att det tidigare funnits både lax och lake i systemet på den tiden så är saken enkel.

En så utmärglad fisk med det huvudet är så klart en utlekt Laxe! En hybrid mellan Lake och Lax!

En fisk som i de trakterna i bland fångades, men den fångades bara en dag per år. Nämligen 1 april!

Case close!

Gädda...Den va bra!😄

• Haha 1

On 10/1/2021 at 5:50 PM, Ismo said:

.men väldigt vacker.

Fin bild Ismo! Inte så störd alls!!😄

9 minutes ago, Matte said:

Med tanke på den informationen Jonas gett oss om att det tidigare funnits både lax och lake i systemet på den tiden så är saken enkel.

En så utmärglad fisk med det huvudet är så klart en utlekt Laxe! En hybrid mellan Lake och Lax!

En fisk som i de trakterna i bland fångades, men den fångades bara en dag per år. Nämligen 1 april!

Case close!

Gädda...Den va bra!😄

Just det! Det är ju den fisken som Bjärven nästan uteslutet lever på. Glöm min titel som kriminalare.

• Haha 1