Jump to content

Kingfisher - Galet nöjd!

losmopedo

Recommended Posts

Précis köpt en och premiärfiskade i havet igår, täckte galet med yta och känns klockren för havsöring på kusten.

Fick även med en tandem-del men den har jag inte provat än, nackdelen med den är väl att då behöver jag tackräcket…

tänkte att samla tips/trix här men än är det mest frågetecken….

kände att en spöhållare vore bra, ngn som kan säga om scottys är bra? Fäster ni på rails eller runt ”staget”?

kollat på dessa?

(vill nog ha ett för spinn också då jag kommer köra en del spinn efter gädda/abborre/gös

sen undrar jag om ngn har ett tips på ett lod som funkar hjälpligt till is/vertikal/vanligt lod… garmin striker 5+?

ska bygga en vagn för lite längre transporter bil-vatten, återkommer med bilder….

5190A31D-F28C-4570-8FFE-CA8A8EEE3716.png

• Like 1

Jag ska rigga min Kungfisher med ekolod och anpassade ramfästen bara regnet ger sig så ser du hur jag gjort. Spöhållare… mmm… fiskar du fluga vill du inte att något sticker upp. Jag lägger mitt reservspö riggat och klart bakom mig och skjuter in spöt lite under stolen. Jag tycker den lösningen är rätt perfekt faktiskt. Fiskar du jerk/vertikal/spinn så tycker jag man klarar sig bra med befintliga spöhållare. Förutsatt att du inte tänker trolla kanske? Då skulle jag vilja ha spöt framför mig. Jag har spöhållare av typen du kolla på men har inte känt att det tillfört något att sätta i dem. Men visst, spöt sitter ju lite säkrare. Det händer ju att spö far i…. Eller vad säger du @tomgustavsen🤷‍♂️😂

• Thanks 1

Absolut är det bra att ha kajaken så clean som möjligt, ska försöka komma ut på en repa till innan jag köper ngt…

jag har blivit förtjust å van vid flexi-striper så den körde jag med å då kanske behovet av att hålla kajaken clean avtar/minskar….

funderar på att bygga en hållare som jag kan ha extra spöt i/sätta spöt i vid kortare ”behov”… på min Prowler funkar sidofickan på väsksystem klockrent…

Nu kommer jag nog inte trolla så mkt då fiske för mig är kicken när det hugger å ”trolla” bort den känslan är ingen prio MEN vid förflyttning kan det vara skönt att sätta ifrån sig spöt samtidigt som en effektivt fiskar…

annars kanske en sån här lösning vore ngt för förvaring vid 2-3 tacklade spön å kanske även paddel

A4697839-26E1-44BD-BB33-EEE07CC1C9B2.png

• 3 months later...

Blev en kajakvagn från outnorth på deras rea å så har jag inte kommit så mkt längre med spöhållar-lösning

det verkar vara riktigt hett landfiske efter lax i Vättern så förhoppningen är att få till åtminstone ett pass där nu i Jan/feb och om det inte blir ngn is så blir det pimpla från kajaken…

Kan inte riktigt bestämma mig för vilket lod jag ska satsa på, enkelt/billigt/litet är prio men kanske en special-givare för isfisket till ett Garmin Striker - vet inte om det blir 4,5 el 7…. Eller annat lod - håller lite utkik på beggat…

slog tyvärr inte till på de ruskigt billiga spöhållare från xxl - hade varit 👍 att ha till Vättern….

ngn här som kört kajak i Vättern?

Ta en sjua. 

Jag har sålt min Kingfisher men har den kvar hemma än. Köper nog en ny i vår, vi får se.  
Det är perfekt att använda rams tough Claw med c kula för lösning till lodet. Jag brukar lägga batteriet under sätet. Har ett annat fäste för givaren. Ska se om jag kan montera upp det på torsdag. Borde ha en lucka då.

Mm men frågan är om du vill ha givaren där? Ska du vertikala vill du släppa jiggen i givarkonen så du trackar jiggen så bra som möjligt. En bra placering är med andra ord långt fram till höger om du är högerhänt.

jag kör ett vanligt 20amp batteri och ingen låda. Batteriet ligger löst under stolen. Har ju haft trampkajak sen 2005 utan att välta, vad jag kan minnas😁, så ser ingen poäng i att komplicera mer än nödvändigt. Batteriet ligger perfekt undanstuvat under stolen och du kan trycka ner givarkabeln i railsen så kabeln försvinner hela vägen till batteriet. Dvs snyggt och rent i kajaken👌🏻

Där ser du hur jag gjort. Glöm det jag sa om att trycka ner givarkabeln i railsen. Det är när jag kör en Native Watercraft Slayer 10 Propel.

• 1 month later...

Sen återkoppling här, tack för länken/filmen - den där sattelit-bilden på lodet var ju sjukt frän… Satan va grymt för HÖ fisket👍

vad är det för kit?

sen vill jag ju ha så allround/täcka flera behov som möjligt….

helt novis på lod - men vill ju ha det till isfiske å så kajak - HÖ, Vättern, dropshot….

var ute å lekte isbrytare på Aspen - lite dumdristigt kanske….45E247F6-E007-40B1-83EF-BD3D43E8DB93.thumb.jpeg.0590ad539691103a544b0bd9fa01c24c.jpeg

0A2E6EB7-3290-43F5-91C6-64D674F704D9.jpeg

Jag kör med en Humminbird Solix 10 MSI (Mega Side Imaging) och har ett sjökort i som heter Navionics Platinum+ 

Platinum+korten har satellitkarta som overlay om man vill.

Platinum+ korten fungerar även på Humminbird Helix samt diverse andra som ex Raymarine Element eller Axiom.

Föredelen med en Solix är att den har touchskärm. 

Fiskar man småsjöar utan sjökort är det grymt med sattelitbilden och sen kompletterar man sattelitbilden genom att tona in ett eget sjökort över botten man bygger upp med Auto Chart Live.

Till havsöringsfiske och när man fiskar grundkurvan från 0-3 meter är det helt överlägset att navigera på satellitkarta.

• Thanks 1

• 10 months later...
  • 2 months later...
På 2023-01-02 at 21:18 losmopedo sa:

håller på att bygga ett hemmapulat is-kit också….

Det gjorde jag också i vinter. Med massa ramfästen och Megalivegivare. Helt sanslöst kul att ha med sig ut :)

• 4 months later...

Ngn här som är kunnig/testat att byta propeller?

jag skulle vilja ha möjlighet till lägre fart utan att tappa maxfart.

jag tycker det är svårt att hålla låg fart runt 0,5 knop å så är det lite skumt med maxfarten - vilket kanske har mer med farkosten än propellern att göra - typ ingen ansträngning 2,8 knop, trampa järnet 3,5 knop.