Jump to content

Första spö och lina för lax/havsöring

Recommended Posts

Jag tänker införskaffa ett första tvåhandsspö med linor. Har fiskat enhandsfiske i många år och vill nu även prova detta. Vad behöver jag för att komma igång. Hur ska jag tänka?

Längd och klass på spö?

Vilka linor behöver jag?

Jag började med tvåhands för några år sen efter många års enhandsfiske.

några generella tips är att börja med ett inte allt för långt spö. Själv har jag 12,6’ som längst och det funkar bra även i större vatten. Har fått prova längre av kompisar och det känns som att det kräver en del träning för att bli vän med en 15 fotare som gammal enhandsfiskare om vi säger så 😊

vad gäller linor så är det enklast att börja med en kort klump typ ”skagit” kräver inte alls mycket timing, efter ett par timmar kommer kasten sitta bra.

det är roligare att kasta scandiklumpar tycker jag men det kräver betydligt mer träning för att hitta timingen och få fart på grejorna.

Jag tycker inte att det är svårare att kasta med en 14-fotare än t.ex. en 12,5 fot. Det kortaste tvåhands jag har är just av den senare längden.

Om du har vägarna förbi Uppsala kan du prova några av mina spön och få lite tips! 🌝

Flugspöt kan jämföras med en pendel mekaniskt, enligt fysikens lagar blir ett kast med kort spö snabbare. Alltså ju längre spö, destomera tid får man på sig att utföra kastet.

Jag är självlärd 2-handskastare har kastat i några år dock mer än 40 med enhands spö. Har 14-15-16 fotsspön för att jag fiskar i stora vatten, Torneälven, trivs bäst med ett gammalt 14 fots LOOP som kastar utan att behöva mycket kraft. Dom får man till mycket överkomliga priser på begagnat marknaden du kan även fynda rullor och linor till långt under nypriser.

• 2 weeks later...

Det är enklare att "fuska" med en/tvåhandsteknik med ett kortare spö, så om du vill lära dig tvåhands så börja inte med ett för kort och lätt spö. En fjortonfotare blir alldeles lagom fostrande.