Jump to content

Hjälp att fatta varför jag kastar #6 linor bättre med #7 spö?

Recommended Posts

Hej alla erfarna flugkastare

Tack för all visdom, kunskap och erfarenhet som finns här på forumet. Det är en god källa att ösa ur för oss inte så erfarna flugfiskare. Jag skulle vilja be om hjälp med något jag inte fattar.

Jag är relativt oerfaren flugfiskare, har hållit på ett par år och är absolut ingen duktig kastare men börja väl få hyfsat styr på kasten. Vid gräsmattekast brukar jag kunna lägga ut 25-30m utan större problem. Jag är ”fostrad” med ett Guideline Exceed #6 som jag använt flitigt och gillat men tycker det börjar kännas lite segt när man fiskar havsöring utvadad till midjan och skall försöka hålla lite lina i luften så sen ett tag tillbaka har faktiskt två ny spön, ett GL LPXe och ett GL RSi båda #6 (jag vet, lite knäppt kanske men jag fick bra pris på dom 😊 ). Gillar RSi spöt bäst men gör fortfarande bäst torrfluge presentationer med det mjukare Exceed spöt. LPXe:t har jag inte riktigt blivit kompis med än…

Men nu kom jag nyligen över ett lätt begagnat GL Elevation spö #7 (ville ha ett #7 för att bättre kunna hantera lite blåsiga kustdagar). Har bara en GL Coastal lina än så länge i #7 och den kastar ju fint med Elevation spöt om man bara tar det lite lugnt i kaströrelsen. Inga större problem att lägga ut hela linan.

MEEN nu till det jag inte fattar: provade slänga på min #6 sjunklina (Airflo Forty Plus #6) på #7 Elevation spöt…och det kastar ju bättre än vad jag får till det med något av mina #6 spön?!? Det skjuter ju som en kanon! Testade sedan mina andra #6 linor (Vision Vibe 85, GL Coastal, Vision Bottom Express och GL 4Cast) I princip alla kastar jag bättre med Elevation #7 spöt än med någon av mina #6 spön. Bättre känsla, bättre linbågar, mer fart och längre kast. I princip samtliga #6 linor skjuter jag ut hela linan vid gräsmattekastning med #7 Elevation spöt men har betydligt svårare att göra det med #6 spöna.

Så min fråga är: hur fasen kan det va så? Och vad gör jag för fel när jag kastar med mina #6 spön? Jag fattar ju att det troligen har med med min (brist på) teknik att göra men jag tycker #6 spöna känns kraftlösa i jämförelse med Elevation spöt när man pressar dom lite med dubbeldrag och mer lina i luften. Räknade med att det skulle var svårt att ladda #7 Elevation spöt med #6 linorna men det laddar hur bra som helst och skjuter som sagt som en kanon. Är Elevation helt enkelt en ny generation spön som utklassar dom äldre (både LPXe och RSi är ju ändå dyrare spön än Elevation serien) ELLER överlastar jag #6 spöna när jag kastar med mycket överhäng för att kasta långt (den adderade vikten av skjutlinan) ELLER är det bara nåt skumt med min teknik? 

Ett par av de linor du nämner är väldigt överklassade och passar bättre till en eller t.o.m. två klasser över.

Förr fiskade jag mycket med de äldre forty plus, kommer jag ihåg rätt vägde en 6:a 15-17g.

• Like 1