Jump to content

Recommended Posts

Posted

Igår var första gången jag testade att köra med klump & runningline. Tycker tyvärr knuten stör rätt mycket när man ibland behöver dra in knuten genom ögglorna! Samt att det kan väl inte vara så bra för ögglorna heller!

så vad för Knut är bäst ? Limma knuten eller köra med krymslang på ?

Kom gärna med tips!

5BD891AC-33F8-41B9-AE0B-776DA1261FCE.thumb.jpeg.03d59a3c2ad3ef908fe7da5763f8a704.jpeg

Posted

Jag gillar om man håller isär begreppen: runningline anänds väl normalt för en coatad flätlina, shootingline används normalt för en nylonlina monofil eller ihålig-rund eller oval. Nog om det.

Misstänker att du gjort en enkel kärringknut till öglan då den gör en vinkel? Om du istället gör en kirurgknut ="åtta" dvs två gånger igenom innan man drar åt öglan blir den rakare. Perfectionloop blir också rakare men klipp av stumpen kort och säkra knuten med lite superlim. Sen kan man ju alltid dra över en krympslang eller lägga på lite gummilim. Jag brukar göra en mycket längre ögla så rullen ryms igenom då går klump bytet snabbare. Jag gör  klumpen så kort att jag inte behöver dra den genom toppöglan under kasten, bara när jag vevar in linan. Kör med minst 1 dm till 5dm  överhäng då kan jag även dubbeldra.

• Thanks 1
Posted

Med shooting/runnigline systemet där du själv gör öglorna kommer det alltid vara en skarv som stör mer eller mindre. Finns skjuts/runningline med fabriksöglor med ingen knut alls. Men själva skarven av öglorna ihopsatta bildar en kant som stör i öglorna. Själv tycker jag inte knuten är problemet utan skarven som uppstår av öglorna. Tittar man på din bild så är bulan av öglorna större än knutens och oftast den som känns i öglorna. Tjockleken på skjutlinan och klumpens ögla har en stor roll i hur stor skarven blir.  

Ibland när klumpens ögla är för tjock klipper jag bort den och gör en egen av 50Ibs backing som är mycket smidigare. 
Men för min del överväger fördelarna stort med klumpsystemet så att det är värt den irritationen ibland när skarven/knuten krånglar i öglorna. 

• Thanks 1
Posted

Jag löser det problemet du har genom att kapa av den fabriksgjorda öglan på klumpen som ofta är för grov. Har varit med om att det fastnat när spöt böjer sig och laxen börjar gå iväg.

Själv gör jag som på bilden sätter en flätögla i stället för fabriksöglan och en perfection loop  på skjutlinan. Då får jag en smidig koppling mellan klump/skjutlina.

20211107_174405.jpg

• Like 1
  • 6 months later...
Posted

Jag knyter bara skjutlinan direkt på klumpen på samma sätt som jag knyter fast kroken på tafsen. Vill jag byta lina så förlorar jag 5 cm skjutlina men det har jag råd med. Aldrig några problem att få igenom den knuten när jag drillar lax.