Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjo på er! 

Jag är nybliven flugfiskare och köpt mig ett klass 8 set från fiskeflugor.se

Med klass 8 så tänkte jag att det kan bli lite mer allround då jag läst att det även skulle kunna köras till HÖ. Med detta set som jag beställt så är det en flytlina som ingår. Nu är det så att de flesta rekommenderar att man kör med intermediate och det verkar mest lockande för min del. 

Därför behöver jag lite tips kring vad för lina som jag kan köpa som även skulle kunna funka till HÖ. Anledningen till klass 8 spöt är att jag inte känner mig tvungen att börja kasta monster flugor utan jag är nöjd med 15-20cm flugor. Till Gädda dvs. 

Skulle också behöva lite tips kring hur man riggar tafs och lina. Kör man bara backing - fluglina - ståltafs eller kör man backing fluglina - nylon och sist ståltafs etc? 

Får be om ursäkt för kanske lite rörigt inlägg men tack iallafall! 

Posted (edited)

Gällande hur man riggar tafs så rekommenderar jag att du kör typ en meter grov nylon (alternativt du den sista biten av en taperad laxtafs) som du gör en ögla ytters i.
I ståltafsen som du knyter i flugorna gör du sedan en ögla längst ut. Då kan du enkelt byta fluga utan att knyta. 
Du använder således ögla mot ögla.

Den här videon förklarar hur du ska göra: 

Edited by toastedfish