Jump to content

Tips ang. lite stora kängor.

Recommended Posts

Har en fundering angående mina vadarbyxor och vadarkängor.

De passar fint i torrt tillstånd men efter ett par timmars vadande så känns kängan för stor och foten glider runt lite i kängan. 

Har funderat på med en extra neoprensocka utanpå vadarsockan, kanske en raggsocka innanför vadarsockan, en iläggsula i vadarskon?

Är också lite orolig att jag ska nöta hål i vadarsockan om foten inte riktigt sitter fast i kängan. 

Har ni några bra tips? 

Mvh, 

Rickard. 

Kör alltid en extra neoprenesocka utanpå vadarbyxornas, mestadels för att minska slitaget på vadarna men även för komfort. Jag använder Visions sockar och har gjort det i många år: https://fishline.se/vision-neo-cover-socka/?gclid=Cj0KCQjw8p2MBhCiARIsADDUFVGwYWwi96IBjCfSlUEeEPkA0Cp7_mZG7Xj1u5R0uHPoHm7qlFNvhl0aAhiXEALw_wcB

Kör storlek M och har ca 42 i vanliga skor.

• Like 1

On 11/7/2021 at 10:45 PM, salmo prutta said:

Har en fundering angående mina vadarbyxor och vadarkängor.

De passar fint i torrt tillstånd men efter ett par timmars vadande så känns kängan för stor och foten glider runt lite i kängan. 

Har funderat på med en extra neoprensocka utanpå vadarsockan, kanske en raggsocka innanför vadarsockan, en iläggsula i vadarskon?

Är också lite orolig att jag ska nöta hål i vadarsockan om foten inte riktigt sitter fast i kängan. 

Har ni några bra tips? 

Mvh, 

Rickard. 

Har ett par gamla loop neoprenvadare som håller tätt i foten än efter typ 20 år. De är för stora i sockorna och jag har alltid lite för stora kängor. Det är skit som kommer in i kängan som möjligtvis nöter på sockan eller att sockan sitter klämd eller för tätt.Håller du grejerna rena och sköter om dem så ska det nog gå bra.