Hoppa till innehåll

Havsöringsfiske året runt på Västkusten


Jonas

Recommended Posts

Tänkte vi skulle ta den här diskussionen ett varv till.

Jag skulle vilja att vi hade havsöringsfiske året runt i Bohuslän/Halland med samma regler som idag. Dvs max 2 fiskar/person/dag och ett minimått på 45 cm.

Med tillägget att vi fredar samtliga bäck och åmynningsområden under perioden 1 oktober-31 mars. 

 

  • Kan någon redogöra för historiken kring varför vi idag fredar havsöringen ett halvår på västkusten, och varför bara här och inte i resten av Sverige?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt märkligt egentligen att det skiljer så mycket. Men är det inte varje länsstyrelse som sätter reglerna? Här i Stockholm får vi fiska hela året om. Bara kring åarna som är fredat. Tycker det fungerar fint, fisken som man vill skydda är ju ändå där. De blanka är till havs, de märkte vi senast igår ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hade varit trevligt att få ta nån tur på vinterhalvåret absolut! Jag ställde frågan om det till HaV häromåret och fick följande respons:

”Tack för dina funderingar och förslag. För tillfället är det inte på gång någon översyn av fiskereglerna på västkusten i den riktning som du föreslår. 

Om en översyn startas i syfte att öka fiskemöjligheter utan att för den skull minska skyddet för havsöringsbestånden kommer förslag i den riktning du tar upp säkert att diskuteras. De underlag och iakttagelser från bl.a. sportfiskare som vi får om havsöringsbeståndets status är att det försämrats under de sista fem åren.”

Kan inte riktigt släppa tanken att fiske i havet såhär års borde innebära klart färre lekfiskar (de är i bäckarna/åarna). :)

Vad säger sportfiskarna tro? Skulle de kunna driva frågan? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min bild är att bestånden snarare har ökat och att medellängden har blivit bättre. Det är framför allt de sista två åren sen vi börjat med skyddsjakt på skarv och säl inne i fjordarna som man sett en tydlig skillnad. Skyddsjakten har pressat ut merparten av sälen och skarven ytterskär och det tror jag har spelat en avgörande roll.

Årets säsong är den bästa jag upplevt sen jag kom ner hit 2011. Men det här gäller för mina primärområden vilket är 8-fjordar. Jag ska passa på och djuploda den här frågan lite med mina kollegor i Fjordguiderna och med Niclas Åberg som är Västerhavskonsulent för Sportfiskarna samt projektledare för 8-fjordar och Fjordguiderna. Vi ska iväg på ett gemensamt event i veckan.

Jag är framförallt sugen på att få reda på varför vi hamnat här överhuvudtaget? Det känns ju som att man någon gång i ett tidigare skede har jämkat i en större fiskepolitisk diskussion? Rent sportfiskemässigt har jag väldigt svårt att se varför det ska behöva se ut så här på västkusten? Speciellt med tanke på hur starka bestånd av havsöring som vi har?

Förutom minskade möjligheter till rekreation för oss fiskare är det ju rent monetärt stora pengar i potentiella övernattningar, livsmedelsköp, guidedagar, fiskeutrustningsförsäljning mm som försvinner helt tack vare de här förlegade reglerna? Möjlighet till havsöringsfiske i ett så här stort område från 1 oktober till 31 mars skulle ha ett högt värde för hela kustregionen och det borde vägas in betydligt tyngre hos exempelvis HaV och Länstyrelsen än vad det gör idag kan man tycka? 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om ekonomin så lär det väl generera välkomna inkomster eftersom turismnäringen och fiskebutiker går på lågvarv den här tiden av året. 

Men jag kan inte heller svara på varför reglerna ser ut som de gör idag. Vet bara att jag har kastat prick mellan isflak nån premiär 1 mars för länge sen :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är väldigt märkligt regelverk att vi fiskar på utlekt havsöring i majoritet från 1 mars i åarna. Men i havet är den blanka fisken fredad till 1 april här i Halland. Regelverket hade absolut behövts se över och anpassas till modernt sportfiske(självklart på ett hållbart vis). 

Åker jag ner till Skåne och söder om kullens börjar havsöringfisket redan 1 jan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant att höra Niclas syn på det hela Jonas! :) 

Är man rädd att beståndet skulle påverkas allt för mycket kanske ett tillåtet fiske året runt kunde mötas upp med nån typ av utökat regelverk, såsom:

Upptag av max en fisk per dag (idag två)

Bara upptag av blank fisk under vinterhalvåret. Öringen i tångskogen sommartid som har sitt kamouflage borde väl vara ok?

Ökat minimått eller fönsteruttag

Krav på hullinglösa krokar/inklämd hulling

Utökade områden som fredas

Licens som genererar pengar till fiskevårdande åtgärder/tillsyn

Själv skulle jag gärna gå med på allt ovan för att kunna få några fisketurer på hemmaplan såhär års. Jag har svårt att se att beståndet skulle påverkas negativt av det, tvärtom.

Enklast att genomföra kanske vore en fisk per dag och hullinglöst i havet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@M.Thorsang hullinglöst:

Tycker att det är på tok för komplicerat att ta med ett sånt krav i en sån här diskussion.

Hullinglöst är som jag ser det en branschfråga. Det måste va enkelt för allmänheten att efterfölja reglerna.

Vill vi ha hullinglöst fiske i Sverige måste butikerna helt sluta sälja beten, flugor och krok med hulling. Branschen behöver förnya och anpassa industriernas produktionscykler efter det. I praktiken ser jag det som en global fråga och tidscykeln på ett införande skulle förmodligen ligga på minst 5-6 år framåt i tiden om de ledande aktörerna började jobba aktivt med frågan nu.

I praktiken skulle det kanske funka hyfsat bra i praktiken om 10 år?

Jag tycker inte det är värt att lägga energi på att diskutera hullinglöst utan det är bättre att fokusera på att öppna fisket året runt och freda mynningar. Det är ett förslag som är enkelt att utföra och efterfölja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/16/2021 at 11:14 AM, Jonas said:

@M.Thorsang hullinglöst:

Tycker att det är på tok för komplicerat att ta med ett sånt krav i en sån här diskussion.

Hullinglöst är som jag ser det en branschfråga. Det måste va enkelt för allmänheten att efterfölja reglerna.

Vill vi ha hullinglöst fiske i Sverige måste butikerna helt sluta sälja beten, flugor och krok med hulling. Branschen behöver förnya och anpassa industriernas produktionscykler efter det. I praktiken ser jag det som en global fråga och tidscykeln på ett införande skulle förmodligen ligga på minst 5-6 år framåt i tiden om de ledande aktörerna började jobba aktivt med frågan nu.

I praktiken skulle det kanske funka hyfsat bra i praktiken om 10 år?

Jag tycker inte det är värt att lägga energi på att diskutera hullinglöst utan det är bättre att fokusera på att öppna fisket året runt och freda mynningar. Det är ett förslag som är enkelt att utföra och efterfölja.

Läskigt att tänka på hur mycket fisk som skulle släppas tillbaka i bättre skick om hulliglöst var det enda som fanns, och även hur mycket fisk som inte skulle bli upptagen pga att den krokats dåligt och att kroken inte går att få ut.
Jag skulle välkomna en sådan ändring, men det lär väl aldrig hända.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Lodjur said:

Läskigt att tänka på hur mycket fisk som skulle släppas tillbaka i bättre skick om hulliglöst var det enda som fanns, och även hur mycket fisk som inte skulle bli upptagen pga att den krokats dåligt och att kroken inte går att få ut.
Jag skulle välkomna en sådan ändring, men det lär väl aldrig hända.

Med risk att gå väldigt off-topic: Bara lite nyfiken på om du har något som stödjer det? När jag fiskade karp med hullinglöst var det vanligare att kroken vandrade och rev upp sår istället... Inte alltid som man tänker sig. Tycker personligen att hullingförsedda krokar brukar lossna lätt ändå samt en fisk som sitter i gälarna sitter väl ändå i gälarna men såklart att hullingen kan göra mer skada där, men svårt att tänka mig att det kan vara någon större skillnad.

Åter till topic: Håller med Jonas, tycker inte man ska blanda in för mycket annat i frågeställningen om man lyfter frågan. Bara varför stängt hela kusten istället för fredningsområden. 

Ps. när bytte man från 1:a mars->1:april. Var väl inte allt för längesedan har för mig. Var inte Mikael Hagman med och påverkade det eller jag som inbillar mig?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, berndt said:

Jag är så gammal att jag minns när havsöringsfisket började 1 februari. Problemet var då att kusten var draperad av allsköns garn och ryssjor. Ingen tittade efter om fisken var utlekt eller en grönländare. Släpps fisket fritt tror jag att garnfisket exploderar.

 

1 feb måste vart ett tag sen! :) När jag började för drygt 25 år sen minns jag det som att 1 mars var startskottet. 

Peppar peppar så stöter jag mer eller mindre aldrig på några garn eller ryssjor där jag brukar fiskar. Tänker du att det skulle öka just vintertid om det var tillåtet? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/17/2021 at 12:08 PM, Lill-Niklas said:

Med risk att gå väldigt off-topic: Bara lite nyfiken på om du har något som stödjer det? När jag fiskade karp med hullinglöst var det vanligare att kroken vandrade och rev upp sår istället... Inte alltid som man tänker sig. Tycker personligen att hullingförsedda krokar brukar lossna lätt ändå samt en fisk som sitter i gälarna sitter väl ändå i gälarna men såklart att hullingen kan göra mer skada där, men svårt att tänka mig att det kan vara någon större skillnad.

Måste gå ytterligare lite off-topic bara för att svara!
Det är tyvärr så att många som fiskar inte tar sig tiden att lära sig t.ex hur/när man bör göra ett mothugg eller hur man krokar loss en krok med hulling.
Man måste tänka på helheten och inte bara vi som är såpass fiskeintresserade att vi sitter och läser och diskuterar ämnet på ett forum. En mycket stor andel fiskare drar till Biltema och köper lite utrustning och drar till närmsta sjö.
Det händer ofta att fisken sväljer betet för att mothugget kommer för sent (eller inte alls, speciellt mete) och att tänka på vad ett mothugg kan åstakomma när kroken är halvvägs ner i fiskens hals vill jag inte tänka på. Ofta rycks/skakas det bara tills kroken lossnar dessutom.

Det finns ganska många studier att hitta online där man jämför för och nackdelar med hulling vs. inte hulling, och oftast mynnar det ut i att hullingens fördelar är att man generellt landar lite mer fisk (inget som påverkar fiskens hälsa utan bara fördel för fiskaren) och att, precis som du sa, kroken inte lika ofta vandrar t.ex om fisken skakar/hoppar mycket.
På resterande punkter vinner den hullinglösa kroken. De viktigaste för mig och varför jag enbart fiskar hullinglöst är t.ex vid felkrokning/djup krokning, linbrott (så att fisken kan spotta flugan) & tid ur vattnet (alltså att det går snabbare att kroka loss).

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago M.Thors sa:

1 feb måste vart ett tag sen! :) När jag började för drygt 25 år sen minns jag det som att 1 mars var startskottet. 

Peppar peppar så stöter jag mer eller mindre aldrig på några garn eller ryssjor där jag brukar fiskar. Tänker du att det skulle öka just vintertid om det var tillåtet? 

Ja det var ett bra tag sedan närmare bestämt i mitten av 60 talet. Du kanske inte var född då? Och du skall veta att all så kallad ädelfisk var åtråvärd, ingen tittade efter om öringen eller laxbesor var bra som som föda.  Även laxfisket i älvarna på västkusten startade tidigare än nu. Här kan du se mig med en laxbesa fångad i Mars 1967. Å du må tro att man var stolt över att ha  fångat en lax

 

DSCN1587[1].JPG

  • Like 8
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte nog att vi fiskar på utfläkt fisk, det blir organiserad hets vem ska fånga största och få belöning för det…. TVÅ GÅNGER I APRIL MÅNAD …Och…vem bryr sig…det var en gång en medlem här som käftade emot men då var han bannad…dömd av moderatorer på lååååång avstängning från att yttra sig om ämnet…jag säger bara vi kan lära oss av danskar ….stäng för f.n alla mynningsområden året om, det är mest känsliga och utsatta ställen att fiska på…sedan kan man släppa fritt fiske året om….

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi pratade om det här inom Fjordguiderna när vi var över till Åland förra helgen. Det finns fortfarande en oro för att att beståndet inte ska gynnas av ett åretruntfiske. Vi har för närvarande en positiv trend och ett starkt bestånd med vild fisk som rör sig uppåt storleksmässigt. 

För min del är det viktigaste att bestånden är starka och medellängden bra. Jag är vill inte vara med och bidra till att vi gör några chansningar som försämrar fisket på sikt. Perioden april-september är en helt ok fisketid med det sagt.

Kvalitet slår kvantitet och jag ser hellre att vi behåller det nuvarande regelläget och att vi på sikt får fler och fler fiskar som kliver över 60 och 70 strecket. Nuvarande trenden visar att det går åt det hållet. I alla fall bland de som fiskar i mina vatten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Tycker frågan besvaras ganska bra i fiskarnas rike, delen om havet. Det småskaliga yrkesfisket och sportfisket begränsas medans industrifisket fortgår där båtar som tar 1200-1600 ton fisk per fisketur(!) mer eller mindre släpps fritt, där fångsten sedan säljs billigt till industrier i Danmark och mals ned till pulver. Man håller på att fiska bort sill och strömming på samma sätt som man fiskade bort torsken för länge sedan.
 

Anledningen till att fisket är släppt fritt i Öresundsområdet är för att trålning är förbjudet och fisken klarar det småskaliga yrkesfisket/sportfisket utan problem. Att det är fritt i Östersjön är väl för att man skiter blanka fan i det Havet, om jag tillåter mig vara cynisk.

Kokar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag håller med, som Gotlänning som är inflyttad så förstår jag inte riktigt syftet. Där har vi bara skyddade mynningar/vattendrag med fiske året om, och fisket där är ju väldigt mycket bättre än här generellt. Jag tycker även att den korta perioden gör att det blir en sån himla hets i April, så frågan är om de inte blir lite kontraproduktivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/15/2021 at 9:56 AM, Jonas said:

Tänkte vi skulle ta den här diskussionen ett varv till.

Jag skulle vilja att vi hade havsöringsfiske året runt i Bohuslän/Halland med samma regler som idag. Dvs max 2 fiskar/person/dag och ett minimått på 45 cm.

Med tillägget att vi fredar samtliga bäck och åmynningsområden under perioden 1 oktober-31 mars. 

 

  • Kan någon redogöra för historiken kring varför vi idag fredar havsöringen ett halvår på västkusten, och varför bara här och inte i resten av Sverige?

Det har med tradition att göra. Har tagit upp detta här i Blekinge också och de jag pratat med som jobbar med dessa frågor hänvisar till tradition. Detta beslut fattades en gång i tiden och om ingen ifrågasätter det så lär det fortsätta. Norr om Torhamns udde är fisket fritt på Havsöring hela året och det funkar hur bra som helst. 

Det är till att skriva till HAV myndigheten med namninsamlingar och bra argument så kanske det händer något om 10-15 år. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...