Jump to content

Lina för HÖ (Sector 6)

Karl T
 Share

Recommended Posts

Howdy,

Vad är det som gäller här? 

Jag tittade på Volantis i klass 6 och den verkar rätt tung med 245 grains (Scott rekommenderar 160-180 grains). 

Värt att testa Volantis klass 5? Någon annan rekommendation (vet att Jensen är poppis här)? 

Jag vet av erfarenhet att Infinity och Titan i ”rätt” klass får Scotts snabba sötvattensspön att kännas riktigt sega. 

Så trist det här med extra tunga linor och all osäkerhet / extra research på skit det för med sig. Tror SA är boven i dramat? 

Mina gäddspön borde vara viktklassade efter wobblerns första 9 centimeter, vore klart vettigare. Sen får wobblerna gärna vara lite tyngre än vad som anges ifall man vill ankra dem i vattenytan innan kast …. 

Fick just svar från FFE att Volantis är designad på Sector-spöna så det ska stämma …. men vore intressant att höra om någon här har testat.

Önskar inte ha en tung lina för att tämja ett snabbt spö. 

De flesta amerikanska spöna är enligt den gamlla AFFTA modellen vilket vi här i europa inte riktigt följer. Sedan klarar spöna mer än vad vi tror. Jag köpte ett douglas Sky G, amerikanskt, där jag kontaktade Douglas själva och de rekommenderade som scott gjorde till dig (160-175 grains). Jag har ett rio coastal premier #5 med runt 215 grains tror jag och det var inga problem med mitt spö, klumpen väger 14gram.

Dock är våra spö olika och jag vill tro att du kommer inte ha något problem med en klumpvikt på runt 13-14gram blir sketa bra! :)

• Thanks 1

1 hour ago, bakakiba said:

De flesta amerikanska spöna är enligt den gamlla AFFTA modellen vilket vi här i europa inte riktigt följer. Sedan klarar spöna mer än vad vi tror. Jag köpte ett douglas Sky G, amerikanskt, där jag kontaktade Douglas själva och de rekommenderade som scott gjorde till dig (160-175 grains). Jag har ett rio coastal premier #5 med runt 215 grains tror jag och det var inga problem med mitt spö, klumpen väger 14gram.

Dock är våra spö olika och jag vill tro att du kommer inte ha något problem med en klumpvikt på runt 13-14gram blir sketa bra! :)

Tycker snarare Amerikanska spötillverkare brukar ligga åt det kraftigare hållet jämfört med märken från denna sida atlanten. Aftm/affta brukar ju räkna första 30 foten. Ska inte blandas ihop med klumpvikten, klumpvikten brukar vara "betydligt" högre. Vet inte vad de utgår för lina när de klassar enligt 30 fot, DT? 😆 Tycker mycket mer om klumpvikt. Men ska man ta rekommenderade 160-180 grain och jämföra mot nedan tabell så hamnar man på #6,5? En halv linklass tyngre, ganska typiskt för Rio linor med mera. Jag skulle nog helt klart valt en tyngre lina. Men tror inte den kommer prestera dåligt med 14 gram för det. Spannet på vad ett flugspö klarar kasta är ofta betydligt större än vad vi tror. 

image.png.45053958e1e723e979734b5c125daa34.png

• Thanks 1

Jag håller fullständigt med dig Niklas! Om alla kunde köra gram på klump hade det underlättat. Lite som när de säger att SA MPX & Rio Gold är 1/4 klass respektive 1/2 klass högre på 9.14m men om man har hela klumpen ute på gold som är på runt 14m, vad innebär det då? Är det för tungt? Ska man inte ha hela klumpen ute eller vadå?

Jag har douglas Sky G i klass 4 och 6 och testade min 4a med en #5 lina som väger 11g 170grains och fungerade galant utan större problem. Sedan om vi ska jämföra rio gold i #4 så väger hela klumpen 11.3g och är då 175grains vilket spöet klarar att ladda.. Bara förvirrar en!

• Like 1

2 hours ago, bakakiba said:

Jag håller fullständigt med dig Niklas! Om alla kunde köra gram på klump hade det underlättat. Lite som när de säger att SA MPX & Rio Gold är 1/4 klass respektive 1/2 klass högre på 9.14m men om man har hela klumpen ute på gold som är på runt 14m, vad innebär det då? Är det för tungt? Ska man inte ha hela klumpen ute eller vadå?

Jag har douglas Sky G i klass 4 och 6 och testade min 4a med en #5 lina som väger 11g 170grains och fungerade galant utan större problem. Sedan om vi ska jämföra rio gold i #4 så väger hela klumpen 11.3g och är då 175grains vilket spöet klarar att ladda.. Bara förvirrar en!

Exakt. Hela poängen med en längre klump är att hålla mer lina i luften. WTF första 9 meter. Infinity-linan t ex är extremt tung med hela klumpen ute. 

• Like 1