Jump to content

2021 graphene, vilket supermaterial väntar runt hörnet 2022?

Recommended Posts

Läs vad spötillverkaren skriver o Grafen.

Den nuvarande kommersiella branschpraxisen på marknaden för fritidskompositer är att blanda en liten mängd grafenflingor, vanligtvis kallade Nanopowder, i hartset som gör det kolfiberepoxiimpregnerade materialet (prepeg) som fiskeämnen är gjorda av.

CTS undersökte grafen som en tillsats till vårt hartssystem för några år sedan. Vi hittade inga bevis för att tillsats av grafennanopulver till epoxihartset förbättrade någon av de egenskaper vi letade efter i ett material för fiskespön.

Omvänt fann vi bevis för att tillsats av mer än 10% nanopowder till epoximatrisen ökar dess sprödhet . I ett fiskespö förlitar vi oss på härdade epoxihartssystem för att fördela stötar, skydda laminatet och stödja fibern i kompression.

En av de främsta fördelarna med att lägga till grafen nanopulver till kompositmaterial är att förbättra den elektriska ledningsförmågan. Naturligtvis inte något vi särskilt vill göra med fiskespön!

Vi drog slutsatsen att att lägga till lite grafen till våra hartser kan vara bra för marknadsavdelningen och vår förmåga att sälja en dyrare produkt, men marginellt skadligt för prestandan.

CTS ligger i framkant av all utveckling inom kompositindustrin. Vi deltar på mässor runt om i världen i jakt på de senaste framstegen inom både material, utrustning och procedurer.

Vårt interna testlabb förser oss med verkliga data, med tester som är specifika för våra krav. Det är där vi ständigt ställer frågan: "Bättrar det på vad vi har?"

Vi lever och andas vårt "Hooked on Technology"-mantra. Med CTS kan du vara säker på att du får de bästa, mest avancerade ämnen i världen.

CTS handlar om Performance. Ren. Enkel.

• Like 3

Mmm... det tekniska är egentligen mindre intressant även om vi många av oss älskar att fördjupa oss i just den typen av detaljer. Det intressantaste är väl hur bra ett spö faktiskt presterar och kanske också vad det kostar i förhållande till det?

Ska jag lista mina favoriter i 9' #6 just nu så blir det.

1. G Loomis NRX+ 
2. Loop 7X
3. Hardy Zane Pro
4. Orvis Helios 3D
5. Nam 

Lägger vi in en prisaspekt på de fem spöna så hamnar vi typ så här.

1. Nam
2. Hardy Zane Pro
3. G Loomis NRX+
4. Orvis 3D
5. Loop 7X

Sen kan det nämnas att det här är spön i absolut toppsegment just nu och med det sagt så är det ju sjukt tajt mellan de här spöna prestandamässigt. Jag är supernöjd oavsett vilket spö av de här jag fiskar med men G Loomis NRX+ är det bästa spöt i 9' klass 6 som jag testat fram tills idag. Tror spöna har listpris mellan 11500-7000kr just nu vilket säger en hel del om hur liten skillnad som det tekniska i nya spön egentligen gör. Ska vi va rent ärliga så finns det ju spön med 20 år på nacken som fortfarande håller fullgod klass när vi pratar de bättre modellerna med den tidens bästa klingmaterial/tapering.

6 hours ago Ulf W sa:

Men helt seriöst 11500:- för en 9' klass 6😵

Då känns det mer lagom med en ”nano-klinga” för 1500kr 🙃

Visst, det är inte lika hippt. Men jag kan ändå inte kasta ordentligt 😊🤣

Plockade upp några Napp & Nytt ifrån tidigt 90-tal på ett antikvariat (nostalgi deluxe!). 

Här teknologi-exempel ifrån 1991-upplagan (ABU med svenskt understatement). 

Någon som känner igen conceptet ifrån dagens 11000-kronorsspön? Carbon web?

🤠
8277286D-E2EF-4B84-BF08-8C4FBA0733EC.thumb.jpeg.079894bf4e87da08a04e50887d37cbb6.jpeg

• Like 1

På 2022-01-04 at 17:03 Jonas sa:

Mmm... det tekniska är egentligen mindre intressant även om vi många av oss älskar att fördjupa oss i just den typen av detaljer. Det intressantaste är väl hur bra ett spö faktiskt presterar och kanske också vad det kostar i förhållande till det?

1. G Loomis NRX+ 
2. Loop 7X
3. Hardy Zane Pro
4. Orvis Helios 3D
5. Nam 

1. Nam
2. Hardy Zane Pro
3. G Loomis NRX+
4. Orvis 3D
5. Loop 7X

Sen kan det nämnas att det här är spön i absolut toppsegment just nu och med det sagt så är det ju sjukt tajt mellan de här spöna prestandamässigt. Jag är supernöjd oavsett vilket spö av de här jag fiskar med men G Loomis NRX+ är det bästa spöt i 9' klass 6 som jag testat fram tills idag. Tror spöna har listpris mellan 11500-7000kr just nu vilket säger en hel del om hur liten skillnad som det tekniska i nya spön egentligen gör. Ska vi va rent ärliga så finns det ju spön med 20 år på nacken som fortfarande håller fullgod klass när vi pratar de bättre modellerna med den tidens bästa klingmaterial/tapering.

Vad är toppsegment jo det är bara priset som styr det. Vad kastar bra? Och vad är bra, är det 15 m längre?  Dax att komma ner på jorden för alla dom som tror att bara för att det är dyrt så kastar det bra. Oavsett vem som håller i handtaget. Betänk att tillverkaren anlitar duktiga kastare som bedömer spöt men som nästan aldrig är relevant för gemene man. Har själv provat strax över 150 olika spön och inget spö tillförde min kastning annat än KÄNNSLA . Ett Hardy spö för runt 14000 tyckte jag och flera med mig inte var något särskilt alls.

Det är ju den där känslan av att det stämmer och att det är lite bättre en det man testat tidigare som de flesta söker. Ofta sammanfaller just det också med att spöt är lite mer påkostat både vad gäller material, finish och tapering. 

För egen del handlar det om att det är kul med prylar och trevligt hantverk, även om man rullar grafit istället för bambu.

Kan inte minnas att det var märkbart mindre fart eller precision i grejerna jag hade för 20 år sedan (som dessutom var relativt billiga då). 

Det stör mig lite att marknadsföringen ofta är rätt billig och inte hemmahörande hos skickliga hantverkare.  

• Like 1

Jag vill testa en grej: Alla vi som är befästa vid våra pinnar och tycker att det är det bästa av det bästa, om vi skulle testa några spön i mörkret(eller att vi inte ser vad är det som vi kastar med) skulle vi gissa vilket pinne det är? Jag är 100% säker att ingen av oss skulle välja sitt favorit spö!!!
Alla skulle välja något annat än de äger ! Då är det frågan vad är det vi går efter?

• Like 1
  • Haha 1

Köper vad du säger @ratimir. Känslan av något oprövat (som är riktigt bra) är inte att förakta.

Men jag tror faktiskt oavsett att de dyraste spöna kommer toppa listan. Så länge marknaden skapar bättre klingor med vassare tekniker så kommer det finnas finsmakare som vill betala för ett bra spö. Man kanske gillar fina spön, eller är intresserad av att följa teknikens framsteg eller så vill man helt enkelt unna sig det bästa marknaden presterar just nu🤷‍♂️
Jag tycker det är kul med spön och att känna de små nyanserna som skiljer dem åt. Snabba spön driver marknaden och de långsammare spöna som jag själv tyckte var absolut intressantaste för 25 år sedan är ju mer eller mindre marginaliserade idag. 

• Like 1

Det verkar hur som haver som att fluglinorna förblir av samma längd trots 50 år av spön som kastar längre och längre år för år 😆

• Thanks 1
  • Haha 1

2 hours ago, Jonas said:

Köper vad du säger @ratimir. Känslan av något oprövat (som är riktigt bra) är inte att förakta.

Men jag tror faktiskt oavsett att de dyraste spöna kommer toppa listan. Så länge marknaden skapar bättre klingor med vassare tekniker så kommer det finnas finsmakare som vill betala för ett bra spö. Man kanske gillar fina spön, eller är intresserad av att följa teknikens framsteg eller så vill man helt enkelt unna sig det bästa marknaden presterar just nu🤷‍♂️
Jag tycker det är kul med spön och att känna de små nyanserna som skiljer dem åt. Snabba spön driver marknaden och de långsammare spöna som jag själv tyckte var absolut intressantaste för 25 år sedan är ju mer eller mindre marginaliserade idag. 

Den kan vara rolig test,tycker jag .Och  jag själv skulle inte våga göra den . Skulle du våga ?

Däremot håller jag med dig, jag är också en som är hälften fiskare hälften prylfiskare. 
Det är liksom halva nöjet …

Fast visst är det skillnad med de nya spöna och linorna. Det går ju och finlira på ett helt annat vis och man blir ju mer eller mindre blixtsnabb med att lägga om linan även på längre avstånd numera. Men med det sagt tror jag de flesta klarar sig alldeles utmärkt med en 27 meter lång lina vid skarpt fiske även idag🤷‍♂️😁

On 1/4/2022 at 5:03 PM, Jonas said:

1. G Loomis NRX+ 
2. Loop 7X
3. Hardy Zane Pro
4. Orvis Helios 3D
5. Nam 

1. Nam
2. Hardy Zane Pro
3. G Loomis NRX+
4. Orvis 3D
5. Loop 7X

Hur många, och i så fall vilka, av ovan nämnda spön har du köpt till ordinarie pris?

Hur många av dessa hade du varit beredd att betala ordinarie pris för?

När köpte du senast ett spö till ordinarie pris?

😚

Noll, alla, aldrig. Förstår inte riktigt vad det här har för relevans? Du vet ju redan att jag hela livet har haft förmånen att va i branschen och har kunnat handla till nettopriser sen jag var 19 och familjen drev lanthandeln i Öje? Vill minnas att jag köpte mitt första värstingspö kort efter vi köpt butiken. Det var ett hardy smuggler 7-del med sovreignrulle och lädertub. Det var det värsta jag hitta då och det kosta hela min lön om jag inte minns fel? Fiske har alltid haft högsta prioritet om man säger så😅

I praktiken har jag haft förmånen att kunna handla till fördelaktiga priser hela livet. Med det sagt lägger jag en hel del pengar varje år på att följa spöutvecklingen och på att jämföra olika spön. Jag tycker det är kul med riktigt bra spön. Sen är ju spön bara en lite del numera. Det är betydligt mer kostsamt att följa utvecklingen inom exempelvis marinelektronik. Jag gillar och har ett genuint intresse för riktigt bra grejer oavsett vad det gäller och många uppskattar att jag prioriterar det i min nuvarande verksamhet så vad är din poäng@Henka

3 hours ago Jonas sa:

Noll, alla, aldrig. Förstår inte riktigt vad det här har för relevans? Du vet ju redan att jag hela livet har haft förmånen att va i branschen och har kunnat handla till nettopriser sen jag var 19 och familjen drev lanthandeln i Öje? Vill minnas att jag köpte mitt första värstingspö kort efter vi köpt butiken. Det var ett hardy smuggler 7-del med sovreignrulle och lädertub. Det var det värsta jag hitta då och det kosta hela min lön om jag inte minns fel? Fiske har alltid haft högsta prioritet om man säger så😅

I praktiken har jag haft förmånen att kunna handla till fördelaktiga priser hela livet. Med det sagt lägger jag en hel del pengar varje år på att följa spöutvecklingen och på att jämföra olika spön. Jag tycker det är kul med riktigt bra spön. Sen är ju spön bara en lite del numera. Det är betydligt mer kostsamt att följa utvecklingen inom exempelvis marinelektronik. Jag gillar och har ett genuint intresse för riktigt bra grejer oavsett vad det gäller och många uppskattar att jag prioriterar det i min nuvarande verksamhet så vad är din poäng@Henka

Kan det vara så då Jonas att man skall hålla sig väl med sina leverantörer. Fiskejournalen skrev för många år sedan en negativ artikel om en vara. Det kom blixtsnabbt från agenten om att ta bort sin reklam från tidningen. Så helt klart pratar du i egen sak när det gäller detta med spön. Själv kan jag ge både negativ och positiv kritik på det som jag skriver på min blogg. När det gäller spöna så får du det att framstå att dom kastar så mycket bättre, bättre än vadå?  Kastningen är helt beroende på spö/linkombination. Sätt vilket spö som helst i händerna på en duktig kastare ex Tellis så får man se hur bra det går att kasta med vilka spön som helst. Du skall naturligtvis saluföra det du tjänar mest pengar på. Men eftersom Edge läses av många hade det varit klädsam att tala om för läsarna att det finns spön som är fullt användbara utan att kosta skortan,

• Thanks 1