Jump to content

Taperade tafsar till Öring och Harrfisket

Recommended Posts

Tittade runt bland handlare på nätet för att beställa några nya tafsar till vårens fiske efter Öring och Harr. Utbudet är ju minst sagt stort av olika märken och prislägen. Flera gånger köpt tafsar som visat sig vara så stela att det i det närmaste varit omöjligt att få dom raka hur mycket man än drar i dem. Tacksam om ni kan dela med er om tips på tafsar som ni haft bra erfarenhet av och som är ”sansat” prissatta. 

Edited by pavloshundar

De här har jag använt i 10-15 år och har inget negativt att säga om dem. Finns i 9' och 12'.

Jag har mest använt de grövsta, 0,22 och grövre, men utgår från att de tunna håller samma kvalitet.

Här få du tre tafsar till samma pris som en från t.ex. Rio eller Tiemco.

https://www.flyfishingmasters.se/sk/taperade-tafsar-9-3-pack

• Like 3

Har också Rodwalker och är nöjd (har försökt hitta tillverkaren eller annan distributör då man ibland får fel längd hemskickad av Malmö-butiken). 

Sameo känns också prisvärda och ”färska” med bra lageromsättning, dock utan ögla.

Även Stroft taperade ifrån Adh i Tyskland. 

Rio har jag gått bet på i Sverige ifrån ledande butik – torra som fnöske och ingen styrka kvar. Liknande erfarenhet av Trouthunter.

Kan det vara så att billigt är bäst i nylontafsvärlden överlag? 

Jag har endast dåliga erfarenheter av (onödigt) dyrare nylonmaterial vilket kan bero på lägre omsättning och äldre artiklar. 

Lite ironiskt att exempelvis Rio, som ska vara flugfiskarens vän, indirekt raserar en fisketur genom att sälja en överprisad commodity med längre lagertid (och förmodad UV-exponering i butik). 

54 minutes ago, Bigsalmon said:

Är inte Maxima väldigt klena, alltså har låg dragstyrka?

Har inte märkt det när jag kör 0.20(3x) på tafsen o skarvar med rio. Tar in fisken rätt hårt orvis 3d #5 Har inte testat med 4x tafsar.

6 minutes ago, Karl T said:

Kan det vara så att billigt är bäst i nylontafsvärlden överlag? 

Jag har endast dåliga erfarenheter av (onödigt) dyrare nylonmaterial vilket kan bero på lägre omsättning och äldre artiklar. 

Lite ironiskt att exempelvis Rio, som ska vara flugfiskarens vän, indirekt raserar en fisketur genom att sälja en överprisad commodity med längre lagertid (och förmodad UV-exponering i butik). 

Har haft problem med rio powerflex 5x . Min fiske kompis också. Aldrig med 4 x .🤔

Nu hänger jag inte riktigt med i diskussionen. Kanske har jag missat något i alla år. Har oftast köpt 4XScientific Anglers. Ibland Vision eller vad som funnits till salu i min lokala utrustn.affär där andra märken brukar vara dyrare än ScA. Bra tips om Rodwalker för det var väldigt billigt! Men sedan skarvar man ju på nylonlina eftersom tafsen blir kortare för varje gång man byter fluga. Där har jag använt Scientific Anglers Freshwater 4X som är 0,17 mm och för riktigt små flugor kör jag en 5X-tafs och 0,15 mm nylonlina också Scientific Anglers.  Viktigast är väl ändå det som är närmast flugan. Mitt största problem har väl varit att tafsen korvar sig lite efter ett tag. Kör jag för länge med samma tafs?

Vet inte om du menar korvar sig = sväller. Menar du linminne så är det bara att värma upp och sträcka ut med handduk. 

Både tapering och tippet måste vara i bra skick så klart. Tror inte att du vill knyta på tippet på en förbrukad tafs. 

För egen del så kör jag 12 fots billiga tafsar som engångs när jag har en låg fiskefrekvens (tuggar ner den till 10-11 fot sedan slänger jag den). Ingen direkt fara för miljön, och inte någon märkbar kostnadspost i relativa termer. 

Edited by Karl T

3 minutes ago, puoltsa19 said:

Jag har i ganska många år använt mig av

https://www.scandinavianflylines.com/sv/prodcut-category/tafsar-tafsmaterial/taperade-nylontafsar/enskilda-storlekar/

För mig har dom då funkat, billigt och bra 🙂

Verkar klockrent!

• Like 1

Jag använder enbart Furled Leaders för det lättare Öring och Harrfisket, dom är alltid spikraka och håller i flera säsonger.

Den här är min favorit, knyt på den spets du önskar och den är klar.

https://www.anglingactive.co.uk/roman-moser-high-dry-ultrafloat-9ft-leader.html

Edited by Ixoye
  • Like 3

1 hour ago, Sul said:

Ser intressant ut, ska testa dom. Kör du med tafsmaterial från dom också?

Nix brukar använda Visions tafs material, det som finns i lokala butiken köper jag.

Nu svär jag säker i kyrkan😂

Brukar knyta på en tafsring i änden av tafsen, i den fäster jag spetsen🙂

T.ex. 2x tafs+tafsring+tafsspets 4x

Tafsringen påverkar inte driften negativt i strömmande vatten, ytspänningen gör att ringen inte sjunker ngt mer än vad en nylonlina gör.

Hur kombon funkar i sjö vet jag inte, men i rinnande vatten 👍

• Like 1

25 minutes ago, Ixoye said:

Jag använder enbart Furled Leaders för det lättare Öring och Harrfisket, dom är alltid spikraka och håller i flera säsonger.

Den här är min favorit, knyt på den spets du önskar och den är klar.

https://www.anglingactive.co.uk/roman-moser-high-dry-ultrafloat-9ft-leader.html

Tidigare körde jag oxå med furled funkade bra, men av ngn anledning har jag gått i från det.

Antagligen för att priserna på taperade tafsar har sjunkit, speciellt på Scandinavianflylines🙂

Tafsringen är definitivt en av flugfiskarens bästa vänner. Har ni inte testat ska ni göra det ögonaböj!

Rodwalkers tafsar är inte bara billiga, utan har även en väldigt bra och lättsträckt tapering. De jag använt har riktigt grov bakdel (0,68?) vilket gör det lätt att vända över tyngre och bulkiga flugor. Jag fäster alltid tafsen med en nålknut där tafsen går genom kärnan.

• Like 4

Håller med ovanstående. Scandinavian Flylines fungerar klockrent och man får mycket för pengarna. Körde innan på färdiga tafsar från både Rio, SA och Vision. Men finns ingen anledning att betala dyra pengar när jag hittade tafsarna från Scandinavia Flylines. Grov butt som vänder över mycket elegant. Rekommenderas starkt! 

• Like 1

On 1/14/2022 at 10:33 AM, pavloshundar said:

Tittade runt bland handlare på nätet för att beställa några nya tafsar till vårens fiske efter Öring och Harr. Utbudet är ju minst sagt stort av olika märken och prislägen. Flera gånger köpt tafsar som visat sig vara så stela att det i det närmaste varit omöjligt att få dom raka hur mycket man än drar i dem. Tacksam om ni kan dela med er om tips på tafsar som ni haft bra erfarenhet av och som är 

Stort tack till alla som delat med sig av alla fina tips. Mycket tacksam.

Edited by pavloshundar

Har du inte testat nån furled leader än så rekommenderar jag det starkt.

Där är tafsen helt minnesfri och mjuk men lyckas ändå sträcka ut en tillräckligt lång spets och normala flugor. Jag trivs jättebra med det till allt lättare fiske. 

Till havsöring på kusten där jag kör taperad nylontafs tycker jag Flugor.se har en riktigt bra sådan. 

• Like 1

Efter att ha läst senaste inläggen så blev jag nyfiken och hittade furled leader på Wild Trout/Fiskeflugor för endast 38kr/st och beställde.

Har någon testat deras? Finns det olika material?

För den var kändes otroligt ”plastig” och nästan som en gummisnodd i elasticitet (ok, överdrivde en del). Den var sjukt korvig (groteskt minne) vilket blev bättre när den sträcktes, men det blir ju inte mycket kontakt med denna tafs då den som sagt var ruskigt elastisk 🤔

Köpte 9 fot i 12/15/20lbs. En av påsarna de kom i var märkt med sin styrka… 

Ingen förmögenhet, men var inte riktigt vad jag förväntade mig.

Inget av det jag har köpt från Wild Trout har motsvarat mina förväntningar, dock väldigt längesedan jag bestämde mej för att aldrig handla av den tomten något mer🤔😁