Jump to content

Recommended Posts

Posted

Åhoj!

Fann till min stora förvåning inte någon tråd kring dessa fantastiska streamers.
En god vän som är en duktig flugbindare har försett mig med några få olika varianter av dessa under senaste 2 säsongerna och jag älskar dem.
De rör sig helt fantastiskt i vattnet och både fiskare och fisk gillar att titta på dem.

Hade nu tänkt börja binda mina egna!
Så hoppas på att användare här kan ge tips gällande material och moment osv. Det tar sin goda tid att binda en Game Changer.

Bifogar en kort video på ett simprov av flugan till de som inte känner igen den sen tidigare:

Posted
On 1/15/2022 at 12:44 PM, Ambush said:

Köp boken som bland gjort om just dom flugorna så är du i match. 

Tänker inte lägga 900 spänn på en bok som handlar om ett enda mönster haha, men tanken var god. Det finns gott om guider på YouTube med mer.

Tanken med tråden var att diskutera med andra som gjort/tänkt testa att binda flugan och dela tips och trix :)

Posted

Som du skriver finns det många varianter av game changer på youtube. Eller varianter som bygger på ryggrad med länkar. Jag binder mindre game changer. Finns beskrivningar "micro game changer". Vill man bocka egna länkar finns det också beskrivningar på youtube. 

Kul mönster med fina rörelser som du skriver. 🙂

Posted
2 hours ago, Ambush said:

En hel bok och ett mönster 😜 det vore nåt 

Okej då, enligt beskrivning 20 olika varianter av game changers. Lite som att ha en book om 20 varianter av wooly bugger 😄

40 minutes ago, Even Steven said:

Som du skriver finns det många varianter av game changer på youtube. Eller varianter som bygger på ryggrad med länkar. Jag binder mindre game changer. Finns beskrivningar "micro game changer". Vill man bocka egna länkar finns det också beskrivningar på youtube. 

Kul mönster med fina rörelser som du skriver. 🙂

Har beställt ett paket färdiga länkar (10 och 15 mm) för denna gången, har dock inte bestämt mig för vilken chenille jag ska använda. Har du några tips?

Posted
On 1/14/2022 at 11:39 AM, Lodjur said:

Åhoj!

Fann till min stora förvåning inte någon tråd kring dessa fantastiska streamers.
En god vän som är en duktig flugbindare har försett mig med några få olika varianter av dessa under senaste 2 säsongerna och jag älskar dem.
De rör sig helt fantastiskt i vattnet och både fiskare och fisk gillar att titta på dem.

Hade nu tänkt börja binda mina egna!
Så hoppas på att användare här kan ge tips gällande material och moment osv. Det tar sin goda tid att binda en Game Changer.

Bifogar en kort video på ett simprov av flugan till de som inte känner igen den sen tidigare:

Posted
9 hours ago, Lodjur said:

Okej då, enligt beskrivning 20 olika varianter av game changers. Lite som att ha en book om 20 varianter av wooly bugger 😄

Har beställt ett paket färdiga länkar (10 och 15 mm) för denna gången, har dock inte bestämt mig för vilken chenille jag ska använda. Har du några tips?

Länk till länkarna? Menar inte kamratföreningen. 🥴

Posted
23 hours ago, hö&gös said:

@Lodjur Tack! 😊👍

@Bigsalmon Håller med om dubbingborstarna. Bifogar bild på en jag gjort själv med mycket möda, och som får mig att känna mig riktigt cool. 😎

40F9814C-9B4F-4BD0-97D3-E10DDA8C4FB6.jpeg

Snygg! Det kan bli problem att snurra den runt shanken bara...

Posted (edited)
4 hours ago, Bigsalmon said:

Snygg! Det kan bli problem att snurra den runt shanken bara...

Går det inte att lösa med våld, så funkar mer våld.

Vilket material bör man använda till stjärt och kanske på "huvud", alt att fylla på med i kroppen? Något som rör sig väldigt lätt och mjukt som ger extra liv... spey hackel?
Det får gärna vara artificiellt material för min del.

Edited by Lodjur
Posted (edited)
48 minutes ago, leijonflies said:

Såg några av dessa bundna av Ola Spång, han band dem med mop (?) som stjärt, detta gav en hovrande effekt i stjärten på flugan och den gick otroligt bra i vattnet.

Mop? Aldrig hört talas om. Men är inte heller en så erfaren bindare. Skulle vara intressant om någon vet vad detta är för material!
Kanske även en länk? ;) 

Edited by Lodjur
Posted
1 hour ago leijonflies sa:

Såg några av dessa bundna av Ola Spång, han band dem med mop (?) som stjärt, detta gav en hovrande effekt i stjärten på flugan och den gick otroligt bra i vattnet.

Menar du typ denna?

20220119_173040.jpg

Posted (edited)
3 hours ago, Freak said:

Menar du typ denna?

20220119_173040.jpg

Har undersökt det lite nu, och det verkar precis så. Men vet inte om jag vill ha ett material som är gjort för att suga upp vatten på flugan... :D (ser dessutom lite fult ut i mitt tycke med ett "trubbigt" avslut)

Edited by Lodjur
Posted
10 minutes ago Lodjur sa:

Har undersökt det lite du, och det verkar precis så. Men vet inte om jag vill ha ett material som är gjort för att suga upp vatten på flugan... :D (ser dessutom lite fult ut i mitt tycke med ett "trubbigt" avslut)

Är mest nyfiken om det var det här @leijonflies menade😎

Posted

Ja sådant material var det, men bara i stjärten på flugan.. Såg lite lustigt ut när man höll i den men i vattnet var det helt otroligt.

Han hade dock inte samma gamechanger chenille som de andra utan hade en mer bomullsaktig, pratade inte med honom personligen men materialet fanns ännu inte i Sverige.

• Like 1
Posted
4 hours ago, leijonflies said:

Ja sådant material var det, men bara i stjärten på flugan.. Såg lite lustigt ut när man höll i den men i vattnet var det helt otroligt.

Han hade dock inte samma gamechanger chenille som de andra utan hade en mer bomullsaktig, pratade inte med honom personligen men materialet fanns ännu inte i Sverige.

Menar du han som band hela flugan, utom stjärten, med gul "dubbing brush"? Jag har köpt liknande material i Sverige, men kanske inte exakt samma märke.

Jag tycker, precis som några andra, att flugan blir snyggare med ett mer stjärtliknande avslut.

Posted (edited)

Har lagt en beställningen på diverse material och har en grov plan kring hur den första varianten ska se ut. Utgår från chenille som är lätthanterligt till att börja med 👍
Ska blir kul att se hur misslyckat första försöket (försöken?) blir! Aldrig bundit något artikulerat tidigare 😄

Edited by Lodjur