Jump to content

Recommended Posts

Posted
22 hours ago, Lodjur said:

Går det inte att lösa med våld, så funkar mer våld.

Vilket material bör man använda till stjärt och kanske på "huvud", alt att fylla på med i kroppen? Något som rör sig väldigt lätt och mjukt som ger extra liv... spey hackel?
Det får gärna vara artificiellt material för min del.

Stjärtmaterial beror lite på vilka GC du ska göra och hur stora de ska vara. Shlappen-fjärdrar och hönshackel tycker jag funkar fint om man vill ha något fenliknande. Annars är marabou klassiskt stjärtmaterial med mycket liv i. Micro GCn jag länkade till har samma mtrl i stjärt som kropp, polar dubbing.   

Posted
19 hours ago, Even Steven said:

Stjärtmaterial beror lite på vilka GC du ska göra och hur stora de ska vara. Shlappen-fjärdrar och hönshackel tycker jag funkar fint om man vill ha något fenliknande. Annars är marabou klassiskt stjärtmaterial med mycket liv i. Micro GCn jag länkade till har samma mtrl i stjärt som kropp, polar dubbing.   

Slutade med att jag tog en sculpting flash fiber att ha som både extra kroppsvolym (speciellt till "huvudet") och stjärt.

• Like 1
Posted

Kolla nymferna en bit in i klippet :)
Snöade själv in på ämnet när denna tråden dök upp, och har efter några försök fått till en jag är nöjd med idag. Körde på craft fur, reversed.
Tack för inspiration Lodjur!

Posted

Jag var på Söder Sportfiske igår och hittade de här; Game Changer Chenille. Med det materialet borde bindandet bli en baggis.

20220122_121116.jpg

20220122_121157.jpg

• Like 1
Posted

Åhoj på er!

Nu ska jag sätta mig ner och göra det första försöket.
Ser direkt att jag skaffat både för kort och för långt chenille, och inget som är lagom :D 
Lovar att återkomma med resultat hur dåligt det än blir!

• Like 1
Posted (edited)

Då var första försöket gjort.
Gjorde en förhållandevis liten variant med 4st länkar, totalt 7cm lång.
Kommer nog trimma ner den ytterligare lite, iaf på sidorna.

Är långt ifrån en bra bindare, så stötte givetvis på en del problem, tänkte att jag raddar upp dem som hjälp åt andra:

De 2 chenille varianter jag köpt var för lång resp. för kort i fibrerna. Ska man inte göra massiva saker så passar nog 15-20mm bäst.
Cactus chenille (som jag hade 10mm versionen av) är lite för styvt i fibrerna och det påverkar rörligheten negativt då fibrerna rör varandra mellan länkarna.
Den längre chenille jag hade var för grov/bred i stammen så det var svårt att lägga täta varv på en fluga i denna storleken. Jag använde det till huvudet och det var svårt att bygga upp någon som helst volym. Fick klippa ner det massvis.
Marabou passar helt klart bättre som stjärt än det fibermaterial jag använde.

Skål på er! 🍻

1643469301903.JPG

1643469301876.jpg

1643469301892.jpg

Edited by Lodjur
  • Like 3
Posted
On 1/23/2022 at 1:20 PM, Bigsalmon said:

Jag var på Söder Sportfiske igår och hittade de här; Game Changer Chenille. Med det materialet borde bindandet bli en baggis.

20220122_121116.jpg

20220122_121157.jpg

Såg den online, men tänkte "det kan väl inte behövas", men det är en jävla skillnad i fibrerna så det får nog bli det framöver 😅

• 2 weeks later...