Hoppa till innehåll

Hatt med nät eller myggnät


ALu

Recommended Posts

Blir inte klok på detta.

Ska till Jämtland efter midsommar och är inte bästa polare med vare sig mygg eller knott.

Har googlat runt så jag är blå om fingrarna för att hitta något vettigt myggnät eller än bättre, hatt med inbyggt nät.

Finns det några vettiga mygghattar som står pall för knott, men som inte reflekterar solen för mycket eller är svarta som natten?

Vad föredrar ni att använda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, ALu said:

Intressant produkt. Googlade lite och hittar inga recensioner. Går det att använda vanliga glasögon eller solglasögon under?

Nej det går det inte, och iallafall på det linsnät jag hade så immade glasögonen nåt fruktansvärt när det var fuktigt ute.

Jag kör numera en helt vanligt finmaskig mygghuva som inte sveorna kommer igenom, svart nät ger bäst sikt i dåligt ljus.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, hamrin said:

Det är vanliga glas/solglasögon. Vet inte om de finns med fitover glasögon. 

De finns med fitovers. Jag har inte testat själv, men har en kompis som kör med dem och är nöjd. Osäker på fabrikat dock.

Jag har ett löst svart nät man sätter över keps/hatt och fäster med gummiband under armarna. Jag har kört med samma sedan 2001 och ser ingen anledning att byta. Då var det Loop som sålde dem. Nu vet jag inte om de går att få tag på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är nätet jag använder:
https://www.milrab.se/eagle-myggnett-for-hode-myggnaet/cat-p/c1000109/p1500199206

Nät med fitovers verkar inte gå att köpa längre. Efter en kort googling hittade jag ett blogginlägg från 2012, men inget mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar original buggshirt. Och nätet loop sålde en gång i tiden är bra med.

Tycker det svåraste är att faktiskt använda det…. Blir fisket riktigt spännande vill man inte sabba sikten och då slarvar man med myggnätet… eftersom man haft myggnät har man så klart minimalt myggmedel. Jag blir så fokuserad att jag skiter i myggen då så plötsligt ser man ut som en blomkål i ansiktet🤦‍♂️🤪

tycker Kestin, antihistamin mot mygg, är bra. Då kliar det inte och svullnaderna blir mindre.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Jonas said:

Jag gillar original buggshirt. Och nätet loop sålde en gång i tiden är bra med.

Tycker det svåraste är att faktiskt använda det…. Blir fisket riktigt spännande vill man inte sabba sikten och då slarvar man med myggnätet… eftersom man haft myggnät har man så klart minimalt myggmedel. Jag blir så fokuserad att jag skiter i myggen då så plötsligt ser man ut som en blomkål i ansiktet🤦‍♂️🤪

tycker Kestin, antihistamin mot mygg, är bra. Då kliar det inte och svullnaderna blir mindre.

Jag använder nästan aldrig myggnät. För mig funkar MyggA helt perfekt. Det kan vara skönt att dra på nätet när man rastar eller kommer fram till vattnet efter en svettig vandring och myggmedlet svettats bort, men jag har det som sagt nästan aldrig när jag fiskar.

Kom på nu att jag använt det några gånger då knotten varit överjävlig, t.ex. i Borgafjäll. Hu!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar 👍🏻

Låter som att det blir smidigast att skaffa ett löst nät.
Det där med elastiskt band under armarna lät ju smidigt, men hur är det när man rör sig och framförallt står och viftar?

Någon som testat Sea to Summits nät annars. Har ju fått både ris (främst i ”bäst-i-test” dock) och ros.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, ALu said:

Tack för era svar 👍🏻

Låter som att det blir smidigast att skaffa ett löst nät.
Det där med elastiskt band under armarna lät ju smidigt, men hur är det när man rör sig och framförallt står och viftar?

Någon som testat Sea to Summits nät annars. Har ju fått både ris (främst i ”bäst-i-test” dock) och ros.

Jag har aldrig upplevt att snoddarna under armarna skulle vara i vägen, eller ens kännas. En bra konstruktion, helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/26/2022 at 11:04 PM, ALu said:

Någon som testat Sea to Summits nät annars. Har ju fått både ris (främst i ”bäst-i-test” dock) och ros.

Jag uppgraderade från ett ÖB nät till ett Sea to Summit nät för några säsonger sen. Det var ett steg till det bättre, främst bättre sikt. Men det stoppar inte dom minsta knotten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-01-27 at 10:30 Bigsalmon sa:

Jag har aldrig upplevt att snoddarna under armarna skulle vara i vägen, eller ens kännas. En bra konstruktion, helt enkelt.

Går det ha en fiskehatt under eller blir den för stor? Stod på hemsidan att de rekommenderar keps under.

Och hur är den mot knott?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago GTfour sa:

Jag uppgraderade från ett ÖB nät till ett Sea to Summit nät för några säsonger sen. Det var ett steg till det bättre, främst bättre sikt. Men det stoppar inte dom minsta knotten.

Hur upplever du sikten? Läst att vissa tycker att ljus reflekteras i nätet.

De har tydligen några med riktigt tätt nät, hmm.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att sikten är tillräckligt bra för att det ska gå att fiska obehindrat dagtid.

Det jag har heter "Sea to Summit HeadNet". Det är ganska tätt. Men jag tror de minsta tar sig igenom. Fast det är möjligt att de letar sig in under nätet på något vis. I vilket fall som helst så hjälper det inte när man hamnar i en rejäl svärm med brännmya/svedan/svia/svido ... kärt barn har många namn.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/26/2022 at 11:41 AM, Jonas said:

Jag gillar original buggshirt. Och nätet loop sålde en gång i tiden är bra med.

Tycker det svåraste är att faktiskt använda det…. Blir fisket riktigt spännande vill man inte sabba sikten och då slarvar man med myggnätet… eftersom man haft myggnät har man så klart minimalt myggmedel. Jag blir så fokuserad att jag skiter i myggen då så plötsligt ser man ut som en blomkål i ansiktet🤦‍♂️🤪

tycker Kestin, antihistamin mot mygg, är bra. Då kliar det inte och svullnaderna blir mindre.

 

 

The original buggshirt är riktigt bra. Anorak med huva och myggnät. Kan vara svårt att se igenom ibland.
Men den håller insekterna borta.. 
Fanns i färgen khaki eller grön.
Beställde min ifrån Canada.. Gjorde en snabb sökning, finns i sverige.
Bug Shirt ”Elite Edition” – The Original | flugfiskebutiken i borlange

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Bigsalmon sa:

Jag har bara testat med keps, men jag gissar att en hatt funkar. 

Keps är optimalt. Nätet är knottätt. Håller till och med ute småsve. Sitter typ sex minitrådar i varje hål👌🏻

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jonas sa:

Keps är optimalt. Nätet är knottätt. Håller till och med ute småsve. Sitter typ sex minitrådar i varje hål👌🏻

Det är alltså myggnätet med band under armarna du menar?

https://www.milrab.se/eagle-myggnett-for-hode-myggnaet/cat-p/c/p1500199206

Isf blir det till att köpa ett och testa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...