Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som vanligt blir man sjukt sugen på massa nya spön när det är vår...😅

Är det någon som har hunnit testa hardys nya Ultralite NSX SR? Funderar på hur aktionen är? Skulle gärna vilja att den var lite softare en exempelvis Demon...?

Jag har siktat in mig lite på en 6-delad 7'6'' #4. Det känns som ett riktigt trevligt spö för mitt Ogströmmenfiske i sommar. Jag har smugglervarianten av Demon i 8' #4, den är riktigt bra, men hade gärna sett att den var lite softare så kanske att det här spöt är vad jag söker?

• Like 1
  • Jonas changed the title to Hardy Ultralite NSX - någon som testat?
Posted

Framförallt är det sjukt fint, tror detta är ett kanonspö, känt på det lite på Wollmars och tror det är supernice.

Posted (edited)

Har ett Ultralight SR 905-6.

Spöet är riktigt lätt.

Betydligt rappare än jämförbara spön (Winston, Scott)

Prövat lite fort och det känns riktigt bra.

Lina Cortland Ultralight som spöet bär med enkelhet, hela klumpen plus lite till.

Svårt att säga så mycket om spöet när man gräsmattekastar men en meter snö ute.

Första intrycket är bra, nu är det bara vänta på öppet vatten.

Ska man ha perfekt balans på spöet ska man ha en rulle som väger ca 100 gram. Hängde på en Danielsson Nymph med backing och lina och det ekipaget var aningen för lätt.

Enda att klaga på är påsen till spöet, var tvungen att justera den lite så att man får ut delarna utan att bryta toppen🙂

Linvalet tror jag är rätt, kändes kanon👍

Edited by puoltsa19
  • Like 1
Posted
1 hour ago MIKAC sa:

Trident flyfishing har en recension genomförd på spöt om man är nyfiken

Länk?

• Jonas changed the title to Hardy Ultralite NSX SR - någon som testat?
Posted (edited)
16 hours ago, puoltsa19 said:

Köpsuget suger i magen!!! :)

Låter precis som det spöt jag letat efter!

Recensera gärna mer när du testat det "skarpt" tyvärr är det ju ett tag kvar... :(

Synd tråden spammats sönder av totalt irrelevant snack, som kunde tas i annan tråd eller PM!

Edit. Tack för moderering av tråden!

Edited by Matte
Posted
15 hours ago, Matte said:

Köpsuget suger i magen!!! :)

Låter precis som det spöt jag letat efter!

Recensera gärna mer när du testat det "skarpt" tyvärr är det ju ett tag kvar... :(

Synd tråden spammats sönder av totalt irrelevant snack, som kunde tas i annan tråd eller PM!

Edit. Tack för moderering av tråden!

Skrev nyss ett långt inlägg om side by side test Hardy Ultralight SR 905-6 kontra Winston Pure 905-4 men det försvann.

Tar det på nytt

Om du vibbar rejält med bägge spöna böjer sig bägge spöna ner till nedersta skarven, m.a.o. flexar Hardy ngt mer. Själva spöböjen är djupare på Winston (toppöglan kommer närmare marken)

Återhämtningen är snabbare på Hardy spöet.

Kastmässigt

Hardy med Royal Wulff TT, kastade med enkelhet ut hela linan. Spöet bär hela Klumpen på TT linan och några meter skjutlina utanför toppen helt utan problem🙂👍

Winston med Cortland Ultralight, fick ut ca 20 meter lina, vet att vid goda förhållanden kastar man 23-24 meter med Winston spöet.

Power
Hardy spöet har mycket mer power i sig kontra Winston.

När du kastar med spöna känns dom ganska lika upp till 17-18 meter, efter det upphör likheten, kraften börjar ebba ut vid dom längderna hos Winston men Hardy spöet var still Goin strong.

Det var en som frågade mig, har spöet Winston känsla, svar: jo en hel del men inte fullt ut.

Vid praktiskt fiske efter Harr/Öring med kastlängder upp till 15-20 meter och bra väder och inte alltför stora flugor, då är det nog få spön som kan mäta sig med Winston Pure, ska tilläggas, tycker jag.

Hardy spöet däremot tror jag är ett riktigt bra komplement till Winston. Mycket mer power i Hardy spöet, när du fiskar i sämre väder, med lite större flugor och om man behöver kasta lite längre.

Ett spö som detta Hardy spö, som du med lätthet får ut hela linan med, utan att behöva ha en super timing i kastarmen kommer nog bli en succé.

Klingan på Hardy spöet är betydligt smäckrare än på Winstonspöet, vad det beror på vet jag inte.

Ska testa i morgon om vädret tillåter och då får Hardy Cortland linan, Winston TT linan.

Jag tror att spöet är som gjort för att UH kasta med i och med att det inte är en pinne, finns känsla i spöet🙂

Så här långt riktigt nöjd, sen att spöet är 6 delat gör det inte sämre, ryms i ryggsäcken med stängt lock. Ingen risk att tappa spöet när man snubblar omkring i tätt ris, idianskallar på väg till hemlijokken🙂

• Like 6
  • Thanks 2
Posted

Tack för mer suverän input Puoltsa! 👍

jag blir mer och mer övertygad om att jag måste ha ett spö till... Redan konstaterat att jag behöver en sexdelad femma för ryggsäcksfiske, men hade tänkt mig nå billigt, men varför inte köpa ett som kan få bli nya favoritfemman?

Jag vet ju vilket fiske du bedriver, det är ju rätt likt mitt eget, och rätt säker på att om du gillar spöt så gillar jag det! :)

Jag har i dag i klass 5 ett Hardy Zephrus och ett Winston Boron IIx så det ska nog kunna kilas in där emellan någon stans...eller ersätta båda!☺️

Sen skulle vi bara fått bort snön så vi får fiska här uppe i Norr!😡

• 1 month later...
Posted

Jag klippte ner framkanten så att man kommer åt delarna, ingen vacker lösning men det funkar🙂

Påsen som den levereras är helt värdelös, fixar man inte till den lär man bryta toppdelen.

Posted
41 minutes ago, Salisfly said:

Okej, längs med spö delarna neråt ? Ja påsen sig rejält faktiskt! Annars verkar spöt supertrevligt dock inte hunnit provkastat än.

Kan ta en bild på min justering av påsen i morgon, inte så vacker men funktionellt 

• 1 month later...
Posted (edited)

Hej har vi nån övrig spaning kring intryck, linor, övrigt  på Hardy Ultralite NSX SR 905-6. Nu är jag fast efter era recensioner och inväntar ett sådant spö, har tröttnat på fast & no feel och har sålt Radian 905, hoppas på en hit. Gillade föregående Ultralite 905 men upplevde att trackingen lämnade övrigt att önska på lite längre kast.Aktionen var dock perfekt, likaså hantverket.

Tack på förhand.

Edited by bratteus
  • Like 1
Posted (edited)
2 hours ago, bratteus said:

Hej har vi nån övrig spaning kring intryck, linor, övrigt  på Hardy Ultralite NSX SR 905-6. Nu är jag fast efter era recensioner och inväntar ett sådant spö, har tröttnat på fast & no feel och har sålt Radian 905, hoppas på en hit. Gillade föregående Ultralite 905 men upplevde att trackingen lämnade övrigt att önska på lite längre kast.Aktionen var dock perfekt, likaså hantverket.

Tack på förhand.

Jag hamnade i samma köpsug i helgen och slog till efter recensionerna i den här tråden. Känner precis som Puoltsa att jag ville ha ett komplement till Winston Pure med lite mer kraftreserver. Har inte sålt mitt 905 Radian (än 🙂) men det är också ett jämförelseobjekt. Har inte hunnit med mer än gräsmattekastning i ganska hård vind men jag håller helt med i allt som Poultsa säger, mer kraftreserver än Pure och väldigt bra precision. Pure är fortfarande mitt förstahandsval på 5-15 m för det är verkligen som att "kasta i smör" men Hardyt är inte oävet även på korta distanser, och definitivt ett plus när det blåser. Eftersom Hardyt är så lätt är det väldigt skönt att kasta med på alla distanser men jag måste prova i vatten för att känna hur det verkligen levererar med UH och rollkast.

Spöt klarar lätt alla typer av linor jag testade (TT, Rio Single hand spey, Rio Trout LT, SA amplitude trout, alla i #5) och utan att vara en kastfantom så får jag lätt ut linorna om inte hela vägen till backingen så åtminstone nära på. Spöt bär de flesta linor med hela klumpen och någon/några meter running line. Särskilt SA amplitude trout går det att hålla massa lina i luften.

Blir spännande att testa spöt vid riktigt fiske och att höra vad ni andra tycker. Verkar vara en hel del köpsug för det här spöt därute just nu 🙂

Edited by Sul
  • Thanks 1
Posted
1 hour ago, mats12 said:

8.8 fot #4 är jag nyfiken på.  Någon som testat denna? 

Förutom norska reviewn som bratteus nämnde så finns också två videos från Clonanav Fly fishing som testar både 884 och 905.

• Like 1
Posted (edited)

Har testat i skarpt läge, man ser spöet lite hastigt.

Var tvungen att korta ner filmen till knappt ngt för att få in den.

19 mb som ska gå att lägga in stämmer inte🙂

Edited by puoltsa19
  • Like 1
Posted

I förhållande till Scott och Winston är ju spöet ett par tretusen billigare och minst lika bra, till och med bättre i vissa avseenden 🙂

• Like 1
Posted
22 minutes ago, Karl T said:

Wow kolla in harrkungen! 🤠

Fortsättning följer kommande helg, fler linor ska prövas.

Sist jag var ute testade jag Cortland Trout Boss och inget att klaga på men inte optimalt. Gamla GL Fario står på tur att testas, enligt mig en riktigt bra lina, sen om den passar spöet är ju en annan sak.

Utanför ämnet
Man får offra sig själv helt och hållet för att hitta den perfekta kombinationen spö+lina, men vad utsätter man sig inte för att få en 2 kgs Harr😂

Ett hemskt liv att vara flugfiskare🙂

• Like 1
Posted
1 hour ago, Tennswede said:

Vv notera att det är stor skillnad på Hardy Ultralite NSX Serien i Tridents review ovan och Hardy NSX SR Serien ( Small River ) som vi ju diskuterar i denna tråden. 

SR är är ett mediumsnabbt mjukare spö men med ultrasnabb recovery och skiljer sig mot Ultralite NSX som är ett ultrasnabbt spö med snabb recovery enligt Renee Palmer på Flyfishing Masters sm har två reviews på Youtube.