Hoppa till innehåll

Hardy Ultralite NSX SR - någon som testat?


Jonas

Recommended Posts

1 hour ago, Tennswede said:

Vv notera att det är stor skillnad på Hardy Ultralite NSX Serien i Tridents review ovan och Hardy NSX SR Serien ( Small River ) som vi ju diskuterar i denna tråden. 

SR är är ett mediumsnabbt mjukare spö men med ultrasnabb recovery och skiljer sig mot Ultralite NSX som är ett ultrasnabbt spö med snabb recovery enligt Renee Palmer på Flyfishing Masters sm har två reviews på Youtube.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, bratteus said:

Vv notera att det är stor skillnad på Hardy Ultralite NSX Serien i Tridents review ovan och Hardy NSX SR Serien ( Small River ) som vi ju diskuterar i denna tråden. 

SR är är ett mediumsnabbt mjukare spö men med ultrasnabb recovery och skiljer sig mot Ultralite NSX som är ett ultrasnabbt spö med snabb recovery enligt Renee Palmer på Flyfishing Masters sm har två reviews på Youtube.

Japp verkar som att de inte testade sr versionen, lite konstigt eftersom de verkar ha dem i lager, jag missade att de inte tog med dem, carry on.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Sul sa:

Jag hamnade i samma köpsug i helgen och slog till efter recensionerna i den här tråden. Känner precis som Puoltsa att jag ville ha ett komplement till Winston Pure med lite mer kraftreserver. Har inte sålt mitt 905 Radian (än 🙂) men det är också ett jämförelseobjekt. Har inte hunnit med mer än gräsmattekastning i ganska hård vind men jag håller helt med i allt som Poultsa säger, mer kraftreserver än Pure och väldigt bra precision. Pure är fortfarande mitt förstahandsval på 5-15 m för det är verkligen som att "kasta i smör" men Hardyt är inte oävet även på korta distanser, och definitivt ett plus när det blåser. Eftersom Hardyt är så lätt är det väldigt skönt att kasta med på alla distanser men jag måste prova i vatten för att känna hur det verkligen levererar med UH och rollkast.

Spöt klarar lätt alla typer av linor jag testade (TT, Rio Single hand spey, Rio Trout LT, SA amplitude trout, alla i #5) och utan att vara en kastfantom så får jag lätt ut linorna om inte hela vägen till backingen så åtminstone nära på. Spöt bär de flesta linor med hela klumpen och någon/några meter running line. Särskilt SA amplitude trout går det att hålla massa lina i luften.

Blir spännande att testa spöt vid riktigt fiske och att höra vad ni andra tycker. Verkar vara en hel del köpsug för det här spöt därute just nu 🙂

Hurdan var känslan med Rio Spey? Funderar på att matcha 884 med den; men i vanlig ordning hade man velat testa först (har inte den möjligheten) så det blir ju osäkert..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt fina spön. Min typ av spö, inte pinniga som många andra. Nästa parabolisk tapering som är go att drilla fisk på. 

Väldigt lättkastade och snabb återhämtning. Vill man går det fint att kasta långt. 

Ett spö som har allt men det är min åsikt. 

 

Redigerad med Ola Mörrum
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/10/2022 at 9:43 AM, Majbrasan said:

Hurdan var känslan med Rio Spey? Funderar på att matcha 884 med den; men i vanlig ordning hade man velat testa först (har inte den möjligheten) så det blir ju osäkert..

Klass 5 spöt funkar utmärkt med #5 Rio Single hand spey. Väldigt bra lina för både roll och överhandskast. Spöt jobbar bara längre ner i klingan eftersom linan är rätt tung men har inga problem med att det kroknar. Om jag kommer ihåg rätt så tipsade den norska reviewn särskilt om den linan för 884 som en bra setup vid trängre lägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska lägga några timmar på test av olika linor i helg, Rio SHS, Rio Perception, GL Fario, SA SBT.

Har sen tidigare testat Cortland Trout Boss, Cortland Ultralight, TT och dom två sistnämnda är nog dom som funkat bäst.

Däremot tror jag Trout Boss linan är riktigt bra för streamers.

Problemet med att prova linor är om fisken får för sig att börja ta då skiftar fokus fort, test blir fiske🙂 så man får väl hoppas på dåligt fisk.

Rapport kommer på utfallet av testen👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Ixoye sa:

Är NSX SR Serien jämförbar med Zephrus serien?

Jag upplever ganska stor skillnad på Zephrus 864 och NSX SR 884. Nu var det ett tag sedan jag viftade med förstnämnda.. ligger dock i garaget.

Redigerad med Majbrasan
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/10/2022 at 3:22 PM, bratteus said:

Har nog kommit fram till att det rimligen handlar om viktbesparing & balans kontra klingorna då dom är väldigt lätta. Vi får se när spöt landar om jag behöver banta händerna ;)

Jag vänjde mej men håller med om att en korkring till hade varit trevligare. 

Redigerad med Ola Mörrum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ola Mörrum said:

 
Spöt har landat. Kan hålla med om att en korkring hade varit bra men ingen showstopper. Kommer prova Wulff TT och Perception inom kort och återkommer.

Redigerad med bratteus
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Ola Mörrum sa:

Roligt, ligger i garaget.  Bland all annan bråte 😉

Haha åja! Sambon håller nog med om bråte i alla fall.

För att vara korrekt - hänger på garageväggen. Dock ger blotta tanken en rejäl törn för självbilden, då jag vill se mig som minimalist.. svårt när man har 8 spön i arsenalen. 😂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, Majbrasan said:

Haha åja! Sambon håller nog med om bråte i alla fall.

För att vara korrekt - hänger på garageväggen. Dock ger blotta tanken en rejäl törn för självbilden, då jag vill se mig som minimalist.. svårt när man har 8 spön i arsenalen. 😂

Js, jag är likadan men de såg jag har , förutom 2 använder jag hela tiden. Men de 2 överblivna är bra spö så dom vill jag behålla. 😄

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om någon är intresserad av olika linor har jag provat vanliga enkla wf linor långa klumpar, vikten fram typ creeklinor. Mycket är en smaksak anser jag men ingen av linorna är fel om jag står på en gräsmatta. 

Sen skiljer det i vatten, där de olika linorna skiljer sej åt beroende på var vikten finns. 

Sett till spöt hur det hanterar linor så skulle jag vilja säga att det funkar med allt. En klass upp inga problem, vare sej på klass 3,4 el 5 spöt. 

Så ta er favorit lina och använd den till att börja med så kan ni nog bli nöjda. 

Redigerad med Ola Mörrum
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat hela dagen med mitt spö nu och testat en drös linor.. SA-Trout, Mpx och en gammal Gpx. Rio Grand, Perception och Gold. Guideline Highwater(gamla modellen) och 4-cast.

Tyckte Highwatern och Mpx, fungerade sämst (kändes tunga) annars fungerade dom andra bra allihopa.

Den som jag tyckte var bäst var nog ändå Gold linan, inte för tung eller lätt gick fint att skicka ut hela linan även i lite motvind🙂.

Ett superspö, dock inte lika skönt som några av mina Winston i känslan men mer allround!

8F194DD0-2CF5-4101-A234-B7FFD28B32B1.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Karl T said:

Du är nog en skaplig kastare!

Vilka Winston kör du och vilka linor funkar bäst till? 

Funderar på att säkra upp något Winston innan priserna stiger snart pga ny agent för Europa. 

 

Klass 6: B2x& ett vitt B3x😁, kör Rio Grand i klass 5 på dom.

Klass 5 kör jag 8’6” då dom är lite snabbare och väldigt lätta i handen.. B2x och GL Highwater wf5(Gamla modellen) & B3-LS och SA mastery Trout wf5.

Klass 4, B2x 8’6” och GL Highwater wf5 (gamla modellen) & B3-Ls 8’ och där kör jag SA Mastery Trout ibland wf4 och ibland Wf5..

 

Redigerad med Mats.J
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/21/2022 at 5:29 PM, Karl T said:

Du är nog en skaplig kastare!

Vilka Winston kör du och vilka linor funkar bäst till? 

Funderar på att säkra upp något Winston innan priserna stiger snart pga ny agent för Europa. 

 

Jag äger inga nyare Winston, dom jag provat har inte tillfört något revolutionerande direkt..

Sen har dom blivit hutlöst dyra också..

Blir nog ett till Hardy NSX SR i klass 4, frågan är om det ska bli ett 8’8” eller ett 7’6”🤔😁

Redigerad med Mats.J
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Mats.J sa:

Blir nog ett till Hardy NSX SR i klass 4, frågan är om det ska bli ett 8’8” eller ett 7’6”🤔😁

Jag går och väntar på 7’6”an. Hoppas den hinner komma innan jag drar till Dalarna igen om några veckor 🤗

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, Jonas said:

Jag går och väntar på 7’6”an. Hoppas den hinner komma innan jag drar till Dalarna igen om några veckor 🤗

Kul, skriv gärna något när du hunnit testa det🙂👍🏻

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-05-21 at 16:51 Mats.J sa:

Har fiskat hela dagen med mitt spö nu och testat en drös linor.. SA-Trout, Mpx och en gammal Gpx. Rio Grand, Perception och Gold. Guideline Highwater(gamla modellen) och 4-cast.

Tyckte Highwatern och Mpx, fungerade sämst (kändes tunga) annars fungerade dom andra bra allihopa.

Den som jag tyckte var bäst var nog ändå Gold linan, inte för tung eller lätt gick fint att skicka ut hela linan även i lite motvind🙂.

Ett superspö, dock inte lika skönt som några av mina Winston i känslan men mer allround!

8F194DD0-2CF5-4101-A234-B7FFD28B32B1.jpeg

Satan. Jag som precis pangat hem en ny MPX då jag gillar den till ett annat spö….

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Majbrasan said:

Satan. Jag som precis pangat hem en ny MPX då jag gillar den till ett annat spö….

Den kanske passar dej hur bra som helst.🙂

Den funkade bra men jag gillar linor som känns relativt lätta så det går att hålla rätt mycket i lina luften, men ändå har ett bra ”driv”

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...