Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nsx 9’ #5 så den blir lite irrelevant. Har däremot demon smuggler 8’ #4 så kollar det lite👌🏻

Posted (edited)

Ni som har testat 8’8” fyran.

Hur är det i jämförelse med femman, är det typ samma aktion och går det att även med det kasta i lite vind utan att det ”knäar” när man trycker på lite?🙂

Edited by Mats.J
  • 2 weeks later...
Posted

Oj oj oj… 7’6” #4 med Ultralite Click 1/2/3 och en nam A-type wf4f får löp å köp status av mig 😁

8BBA14BA-4238-459E-B030-39BF567C5B6B.jpeg

• 2 months later...
Posted

Bumpar tråden nu när sommaren är över för att höra om ni har fler intryck efter lite mer fiske.

Själv har jag kört 2x10 dagars fiske i princip bara med 905:an. Fortfarande grymt imponerad över hur allround det är. Lätt i handen att kasta med hela dagen och ändå bra kraft för längre kast och mycket trevligt att drilla fisk på. Överlag har jag mest fiskat torrflugor och nymfer i lite större strömmande vatten där både korta och långa kast behövs. Slutade senaste resan med att köra mindre streamers efter öring med utmärkt resultat. Inga problem att kasta förtyngda Wolly buggers.

Som Poultsa beskrivit tidigare i tråden så har det inte riktigt Winston feeling (jag körde tidigare med Pure 905) men överlag är Hardyt ett grymt bra spö som jag ser som mer allround än Pure pga räckvidden. Att kasta "off the tip" är hur enkelt som helst. Winston Pure får vara med i de mindre vattnen med stor fisk men Hardy Ultralight NSX SR har blivit förstavalet just nu.

• Like 2
Posted
12 hours ago, Sul said:

Bumpar tråden nu när sommaren är över för att höra om ni har fler intryck efter lite mer fiske.

Själv har jag kört 2x10 dagars fiske i princip bara med 905:an. Fortfarande grymt imponerad över hur allround det är. Lätt i handen att kasta med hela dagen och ändå bra kraft för längre kast och mycket trevligt att drilla fisk på. Överlag har jag mest fiskat torrflugor och nymfer i lite större strömmande vatten där både korta och långa kast behövs. Slutade senaste resan med att köra mindre streamers efter öring med utmärkt resultat. Inga problem att kasta förtyngda Wolly buggers.

Som Poultsa beskrivit tidigare i tråden så har det inte riktigt Winston feeling (jag körde tidigare med Pure 905) men överlag är Hardyt ett grymt bra spö som jag ser som mer allround än Pure pga räckvidden. Att kasta "off the tip" är hur enkelt som helst. Winston Pure får vara med i de mindre vattnen med stor fisk men Hardy Ultralight NSX SR har blivit förstavalet just nu.

Finns inte så mycket att säga annat än att det är ett riktigt bra spö och jämför man priset med andra liknande spön då vinner Hardy. Sen vilket spö som är bäst av liknande spön kan dom lärda tvista om.

Har fått en hel del stor fisk på Hardy spöet och kan inte klaga på ngt, spöet är lagomt mjukt när man hanterar stor fisk.

Det är enkelt att kasta med, ingen pinne som kräver timing utöver det vanliga.

Vid normalt fiske där du har utrymme funkar det mesta i linväg.

SA SBT linan när jag fiskar med lite större flugor och när det är trångt och jävligt, funkar klockrent👍

• Like 1
Posted

884-6, say no more, magisk.

Fungerer med Fario Tactical 4#, fin med Tecnical Trout 5# og absolutt nydelig med Gold 5#( Slick ).  Jada, jeg liker når hele stanga jobber for meg, og denne stanga bærer Gold 5# uten problemer ut til 20+ selv på en dag med litt vind. Balanserer best med snelle på 100+gram synes jeg. Nydelig tørrfluestang, no brainer

• Like 2
  • 4 weeks later...
Posted
On 5/9/2022 at 9:56 PM, Majbrasan said:

Är också intresserad av 884, är egentligen bara ett klick ifrån att hugga..

Du kommer inte ångra dej. Riktigt fint spö. 1😄👍

• Like 1
Posted

Mm efter en del funderingar har jag landat i att den här spöt förmodligen är det bästa smuggler-/resespöt som någonsin gjorts. Sjukt bra spö helt enkelt. Låter ju som att de andra spöna är lika fina som 7’6” an. Kul🤗

”Har du Hardy så har du”😁

• Like 1
  • Haha 1
Posted
15 hours ago Carpe Diem sa:

@JonasMed "det bästa flerdelade spöt som någonsin gjorts", menar du då spön med fler än fyra delar, eller även samtliga fyrdelade spön? 🙂

Menar smugglerspön. Dvs 6-7 delar typ

Posted

Spontant är det ett helt annat djup i nsx-klingan. Demon smuggler är rätt toppig.

Men jag känner på det nån dag när vädret är lite trevligare…😅 Har kvar demonfyran så löser det. 

Posted
16 hours ago, Jonas said:

Spontant är det ett helt annat djup i nsx-klingan. Demon smuggler är rätt toppig.

Men jag känner på det nån dag när vädret är lite trevligare…😅 Har kvar demonfyran så löser det. 

Demon spöna är faktiskt väldigt trevliga. 

On 10/4/2022 at 3:22 PM, Carpe Diem said:

Är grymt sugen på ett 884-6. Såg att @el presskrev att det funkar bäst med rulle som väger 100+ gram. För er som äger 884:an, har ni samma erfarenheter vad gäller rullvikt? Tänker att min FW 2six (108 g) borde kunna fungera bra...

Nu är jag inte så noggrann som ni men en lätt rulle tycker jag är att föredra. Kör själv led en Danielsson dryfly , tycker det fungerar fint. 

Men få en trevligare känsla med en balanserad utrustning.

Posted
On 10/6/2022 at 7:41 AM, Ola Mörrum said:

Förresten, är ni intresserade av hardyspön så köp nu. Femman ska gå upp till drygt 10000kr. När vet jag inte men det är mö pengar. 

Huvaligen, gäller det "vanliga" NSX Ultralite eller även SR-modellen?

• 2 weeks later...
Posted (edited)

På tal om Hardy: Är Wraith serien avslutad? En vän älskar mitt Wraith (jag med för den delen) men tydligen finns de inte att köpa längre. Någon återfösäljare hade ett oanvänt ex, det satte dem prislappen 9000 kr på (alltså 2000 mer än när jag köpte mitt) så det tyder väl på att det inte finns många oanvända ex kvar.
Vilken är ersättaren?

(sorry för borderline trådkap)

Edited by Lodjur
Posted
29 minutes ago, Lodjur said:

På tal om Hardy: Är Wraith serien avslutad? En vän älskar mitt Wraith (jag med för den delen) men tydligen finns de inte att köpa längre. Någon återfösäljare hade ett oanvänt ex, det satte dem prislappen 9000 kr på (alltså 2000 mer än när jag köpte mitt) så det tyder väl på att det inte finns många oanvända ex kvar.
Vilken är ersättaren?

(sorry för borderline trådkap)

Ja, som jag förstått det har Wraith utgått och ersatts av Ultralite X.

• Like 1
Posted
6 minutes ago, Carpe Diem said:

Ja, som jag förstått det har Wraith utgått och ersatts av Ultralite X.

Tack, verkar som att det stämmer!
Synd på valet kring estetiken på det spöet från Hardys sida... alldeles för extra för min smak.

Posted
23 hours ago, Lodjur said:

Tack, verkar som att det stämmer!
Synd på valet kring estetiken på det spöet från Hardys sida... alldeles för extra för min smak.

Håller helt med dig om utseendet på Ultralite X. Blir nog att behålla mitt Wraith ett tag till. 

Funderade lite på om/vilken "Sintrix-nivå" som används i NSX-spöna? Ex skriver ADH-fishing "Hardy's Sintrix NSX fly rods combine the established Sintrix 440 technology with a secondary nano charged material". Verkar ju alltså som att den bygger på Sintrix 440, och inte 550 som i Wraith och Artisan. Någon som vet mer?

• 2 weeks later...
Posted

Hej,

Jag har ett G.Loomis Asquith 905 som jag tycker väldigt mycket om. Men NSX SR i 905 frästar väldigt då jag reser mycker och 6 delat skulle göra livet lite enklare. Någon som jämfört? Jag "antar" att det är lite mer tryck i Asquith så linorna jag använder på den är kanske lite väl tunga?

Posted
4 hours ago Lilja_Norway sa:

Hej,

Jag har ett G.Loomis Asquith 905 som jag tycker väldigt mycket om. Men NSX SR i 905 frästar väldigt då jag reser mycker och 6 delat skulle göra livet lite enklare. Någon som jämfört? Jag "antar" att det är lite mer tryck i Asquith så linorna jag använder på den är kanske lite väl tunga?

Jag har samma Loomisspö. Sjukt bra spö. Har även NSX SR764. Om aktionen är liknande på femman skulle jag säga att det är en del skillnad i hur snabb klingan är. Med det sagt tror jag NSX SR 905 förmodligen kommer vara ett fantastiskt bra spö fast med en djupare och något lugnare action? Vore spännande att testa. Du får ta med ditt spö till en butik och återkomma när du testat :)

• Like 2
Posted (edited)

Jag kom över ett NSX SR 8,8" #4 Som är helt fantastiskt fint. Otroligt lätt och skönt att kasta med.
Men jag förstår vad du menar när jag jämför med Scott G-Series 9" #4 som jag upplever som kraftigare och mer potent än Hardy spöt. Jag tycket även Scott spöt känns "mycket" tyngre än Hardy spöt även om båda är väldigt fina med lätta/vanliga klass 4 linor.

Jag skall oavsätt försöka hitta en butik som har Hardy NSX SR 9" #5 hemma så jag kan testa det då 8,8" #4 gav mersmak.

Hardy_Scott.jpg

Edited by Lilja_Norway
  • Like 1