Jump to content

Recommended Posts

Posted

Antar att ni är rätt många som håller på med jakt också…

Har själv aldrig hållit på med jakt men funderar på att börja, sitter och kollar på utrustning och det känns som att det blir lika dyrt (minst) som flugfiske?

Vet ju att jag har en tendens att gå ”all in” med mina hobbys så jag är rädd att det här kommer gå över styr 😊

Så, en fråga till er som har eftarenhet, vad behöver man för grejer, nån sorts grund, och vad kan man räkna med för priser om man vill ha iaf ok kvalitet?

Tar gärna emot tips på bra butiker online också.

Tack på förhand

Posted

Den stora frågan gällande kostnader handlar också om vart du tänker jaga? Har du marker/arrende klart? Bor du i södra Sverige och inte har mark eller kontakter så att allt är klart redan så är den detaljen det största och ofta mycket kostsamma hindret att övervinna.

Eller bor du högt upp i landet och avser jaga endast småvilt på dagkort?

Vad avser du jaga? Och hur, vilka jaktformer? Det avgör naturligtvis hela investeringen i vapen och utrustning.

Posted (edited)

Bor i södra Norrland, familjen går i tankarna på att flytta ut mer lantligt, vi har en dröm att leva mer självförsörjande och där kommer jakten in i bilden.

Målet är att ha egna marker att jaga på, mer detaljerat än så har jag inte tänkt. Men jag antar att det mest blir fågel och småvilt som kommer jagas.

Bra att du frågar mycket @jakobj det får en att börja tänka till lite, nåt som jag inte gjort innan 😄

En annan fråga gällande utrustning, inom fiske tycker jag det har blivit helt onödigt att köpa premiumprylar, mellanklass och i vissa fall budgetgrejer är så bra numera. Annat var det på mitten av 90-talet när jag började flugfiska, första ”riktiga” spöt jag köpte var ett St. Croix Legend och det spelade i en helt annan liga än allt jag tidigare ägt. Är det samma med jaktprylar eller går man miste om nåt med lite billigare grejer?

Edited by Harr’n
Posted

Vapen och jakt är ännu mindre prylkrävande än flugfiske då ett 100 år gammalt flugspö inte har mycket användarvänlighet jämfört med ett modernt medans att 100 år gammalt vapen kan vara precis lika bra som ett nytt. Ofta bättre rent av.

Eftersom så mycket kring jakten för dig ännu är oklart så går det inte att gå in på detaljer i vapenval förstås.

Men generellt: en studsare i klass 1 - den jagar du allt med från toppfågel till älg och Björn. En hagelbössa - småvilt naturligtvis. Eventuellt en finkalibrig studsare i 22lr, 22wm eller 22hornet - ripjakt vintertid.

Klass 1, en 30-50 år gammal studsare i 6,5x55 eller 308w av märket Tikka eller Sako, finska vapen. 2500-5000kr. Optik till den, begagnad obelyst tysk/österrikisk i förstoring i häraden 2,5-10 eller en leupold 3-9x 1500-5000kr. Alternativt en nyare av något annat fabrikat, finns en hel del modernt nu som är bra utan att kosta skjortan.

Hagelbössa - ungefär vad som helst som är rätt skränkt för dig och sitter som den ska i anlägget. 500-5000kr.

22 kaliber - begagnad äldre tysk, Krico eller Anschutz till exempel. 1500-3000kr. Enklare begagnad optik, tex en leupold vxII-vxIII 3-9x 1500kr.

Kikarmontage tillkommer till studsarna. Snåla inte här.. optilock till finska studsaren, begagnat 1000kr. Och en stabil 16mm till 22an, 600kr.

Vapenskåp måste du ha också förstås. 1500-3000kr begagnat.

Med denna uppsättning klarar du i princip all nordisk jakt som finns. Definitivt all norrländsk jakt. Och grejerna kommer funka oklanderligt i 100 år till förmodligen.

Jag skulle kunna få ihop den garderoben, om jag behövde en, med högkvalitativa äldre vapen och optik som inte på något vis är sämre än det du bli pådyvlad hos en handlare idag. Skillnaden är att den garderoben skulle jag klara på ca 15000kr totalt medan du hos handlaren kommer att föreslås en "billig" modern garderob för 50000-60000kr. Det är dock standard nu bland nyblivna jägare som vill vara moderiktiga att denna första garderob kostar närmare 200000kr.. Den du får för det "billiga" handlarpriset är dessutom rena skiten jämfört med den garderob man fixar själv med lite vapenkunnande och begagnataffärer.

• Like 3
  • Thanks 2
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Liten uppdatering; har pluggat teori dagligen i en månad nu och börjar känna mej redo att skriva teoriprovet.

Har även blivit medlem i en skytteklubb och ska börja öva skyttet om två veckor.

Har fått en inbjudan att vara med som gäst i ett litet jaktlag, dom är bara 5st, dom jagar mest rådjur, hare och skogsfågel så jag lär anpassa min utrustning lite efter det. En av gubbarna i laget har en lite äldre Tikka 6.5x55 med kikarsikte som han kunde tänka sej att sälja. Det borde väl vara en bra studsare, en hagelbössa till det så klarar man sej nog ett bra tag.

Känns bra det här 😊

Posted
4 hours ago, Harr’n said:

Liten uppdatering; har pluggat teori dagligen i en månad nu och börjar känna mej redo att skriva teoriprovet.

Har även blivit medlem i en skytteklubb och ska börja öva skyttet om två veckor.

Har fått en inbjudan att vara med som gäst i ett litet jaktlag, dom är bara 5st, dom jagar mest rådjur, hare och skogsfågel så jag lär anpassa min utrustning lite efter det. En av gubbarna i laget har en lite äldre Tikka 6.5x55 med kikarsikte som han kunde tänka sej att sälja. Det borde väl vara en bra studsare, en hagelbössa till det så klarar man sej nog ett bra tag.

Känns bra det här 😊

En äldre tikka blir aldrig fel om priset är ok. Det är egentligen inte så modellberoende, det är samma kvalitet ungefär rakt igenom från m65 till m690/695. Iom 6,5 är det förmodligen en m65, 658 eller 695. Bra köp alla 3 om skicket är ok och priset 3000 till 6000kr för resp modeller och skick. Till detta paket ska kikaren och fästet värderas in.

Att den har "kikarsikte" säger ingenting. Det kan vara vad som helst från gammalt värdelöst bojsänke till användbart. Och det är väsentligt att veta kikaren för att bedöma prisbilden. Även kikarfästet är en del av prisbilden.

Fråga om modell på dessa tre detaljer så kan vi bedöma ett skäligt pris.

• Like 1
Posted

Nästa vecka börjar skyttet så förhoppningsvis är jägarexamen klar inom ett par veckor.

Angående det här med köp av vapen, är inte säker på att jag förstår reglerna 100%, jag tolkar det som att man måste söka tillstånd för varje individuellt vapen INNAN man kan köpa det? Handläggningstiderna hos polisen verkar rätt långa så det blir lite konstigt om man hittar en begagnad bössa man vill slå till på, då ska man söka tillstånd för den och vänta på godkänt innan man kan köpa? Men handläggningstider upp mot två månader känns ju risken stor att det hinner bli sålt medans man väntar på svar från polisen…

Posted
On 4/5/2022 at 1:01 PM, Harr’n said:

Nästa vecka börjar skyttet så förhoppningsvis är jägarexamen klar inom ett par veckor.

Angående det här med köp av vapen, är inte säker på att jag förstår reglerna 100%, jag tolkar det som att man måste söka tillstånd för varje individuellt vapen INNAN man kan köpa det? Handläggningstiderna hos polisen verkar rätt långa så det blir lite konstigt om man hittar en begagnad bössa man vill slå till på, då ska man söka tillstånd för den och vänta på godkänt innan man kan köpa? Men handläggningstider upp mot två månader känns ju risken stor att det hinner bli sålt medans man väntar på svar från polisen…

Ja du bestämmer ditt vapen och gör upp med säljaren om att köpa det. Sedan lämnar du in licensansökan och väntar. Naturligtvis kan säljaren inte plötsligt sälja det åt någon annan. Han har ju lämnat vapennumret och polisen behandlar en licens för just det vapnet. Så det går liksom inte att någon skickar in en ansökan på samma vapen så att det plötsligt finns två registrerade ägare på samma vapen.

Den säljare som skulle göra så har nog sålt sitt sista vapen när polisen uppdagar det..

Du kan också ansöka om inköpstillstånd på en specifik vapenmodell, men inte ett individuellt vapen. När du fått inköpstillståndet så kan du "slå till" när du hittar rätt vapen varpå återstående licenshandläggning endast är en snabb formalitet där vapennumret registreras på dig. Lämpligheten för dig att inneha vapnet är ju redan utredd och klar.

Angående handläggningstiden så är det synnerligen eländigt ja. Så blev det när polismyndigheten "effektiviserades"..

Posted
4 hours ago jakobj sa:

Angående handläggningstiden så är det synnerligen eländigt ja. Så blev det när polismyndigheten "effektiviserades"..

Och värre blir det nog nu när polisen ska sätta fler folk på att lösa problemet med dom långa köerna för att få nytt pass…

återigen tack för dina initierade svar, verkligen guld värt för mej 👍

Posted

Kan tydligen gå osedvanligt fort med licenshantering numera... sökte och fick licens på ett vapen i mars och det tog knappa 2v från att jag sökte tills att jag hade licensen hemma! 😲

Det kanske är så att de som ska sköta passhanteringen sitter på vapenlicenskontoret nuförtiden?? 😂

Posted
1 hour ago jani sa:

Kan tydligen gå osedvanligt fort med licenshantering numera... sökte och fick licens på ett vapen i mars och det tog knappa 2v från att jag sökte tills att jag hade licensen hemma! 😲

Det kanske är så att de som ska sköta passhanteringen sitter på vapenlicenskontoret nuförtiden?? 😂

Man kan ju hoppas, känns som att vapenlicensen måste gå före resan till Thailand 😂

• 1 month later...
Posted (edited)

Nu är teorin och hagelprovet utförda och godkända 😊

nästa måndag är det dags för kulproven, känns som att jag borde klara dom också om inte nerverna spökar…

Vapenskåpet dyker upp till veckan så jag har börjat kolla en del på bössor, tänkte en klass 1 och en hagelbock till att börja med. 
Finns ju en hel del begagnat 308w, 6.5x55 och framförallt 30-06.

Åsikterna om kalibrar verkar det vara gott om men är det verkligen så stor skillnad i jaktsituationer? Vilka bössor/kalibrar som skjuter tätast från bänk bryr jag mej inte alls om.  Ska väl kanske tilläggas att jag antagligen kommer jaga mer rådjur än älg med bössan.

Edited by Harr’n
Posted
På 2022-03-25 at 23:02 jakobj sa:

En äldre tikka blir aldrig fel om priset är ok. Det är egentligen inte så modellberoende, det är samma kvalitet ungefär rakt igenom från m65 till m690/695. Iom 6,5 är det förmodligen en m65, 658 eller 695. Bra köp alla 3 om skicket är ok och priset 3000 till 6000kr för resp modeller och skick. Till detta paket ska kikaren och fästet värderas in.

Att den har "kikarsikte" säger ingenting. Det kan vara vad som helst från gammalt värdelöst bojsänke till användbart. Och det är väsentligt att veta kikaren för att bedöma prisbilden. Även kikarfästet är en del av prisbilden.

Fråga om modell på dessa tre detaljer så kan vi bedöma ett skäligt pris.

Hade fel om kalibern, det är en 658 30-06, gängad pipa och ljuddämpare (vet inte modell)

siktet är ett Nikko Sterling Diamondback 2.5-10

Skicket är bra och begärt pris ink en del ammunition är 6000:-

Är lite osäker på siktet, kanske bättre att satsa på nåt äldre tyskt? 

Posted
22 hours ago, Harr’n said:

Hade fel om kalibern, det är en 658 30-06, gängad pipa och ljuddämpare (vet inte modell)

siktet är ett Nikko Sterling Diamondback 2.5-10

Skicket är bra och begärt pris ink en del ammunition är 6000:-

Är lite osäker på siktet, kanske bättre att satsa på nåt äldre tyskt? 

Då ska du fråga om piplängd också.

Vid gängning av 30-06 finns alltid risken att pipan blivit stympad till en längd som inte passar kalibern. Under 55cm vore sorgligt eftersom att du då inte kan nyttja särskilt mycket av kaliberns fina egenskaper utan snarare är ägare av en 308 som har lång låda, smäller mer och har kraftigare rekyl. Men utan några egentliga fördelar kvar tyvärr.

Vad för ammunition och hur mycket? En ask (20st) blyspets av premiumsort kostar ju numera runt en tusenlapp så där är något att räkna in.

Ljuddämparen kan ju vara bra. Eller mindre bra. Du bör dessutom vänta med köpet tills dämparna blir licensfria i sommar så slipper du betala ansökningskostnaden.

Nikko Stirling skulle jag själv aldrig befatta mig med. Men jag är lite optiknörd också. Kanske en funkiskikare. Men värdet är lågt.

Beroende på svar på ovanstående frågor går det att sätta ett skäligt pris.

Det begärda är dock inte oskäligt. Men heller inget klipp innan man vet mer.

Posted
2 hours ago jakobj sa:

Då ska du fråga om piplängd också.

Vid gängning av 30-06 finns alltid risken att pipan blivit stympad till en längd som inte passar kalibern. Under 55cm vore sorgligt eftersom att du då inte kan nyttja särskilt mycket av kaliberns fina egenskaper utan snarare är ägare av en 308 som har lång låda, smäller mer och har kraftigare rekyl. Men utan några egentliga fördelar kvar tyvärr.

Är det här specifikt för 30-06 eller ska man passa sej för korta pipor även i andra kalibrar? Finns ju många äldre vapen som är kortade och gängade i efterhand.

Posted
14 hours ago, Harr’n said:

Är det här specifikt för 30-06 eller ska man passa sej för korta pipor även i andra kalibrar? Finns ju många äldre vapen som är kortade och gängade i efterhand.

Korta hylsor med grova kulor klarar kortare piplängd bättre. Tex 308, 8x57, 358, 9,3 etc.

30-06 är en förhållandevis klen kula för den långa hylsan. En lång hylsa med klen kula kräver ett långsamt krut och med en kort pipa hinner krutet inte brinna upp innan kulan lämnat pipan.