Hoppa till innehåll

Skenande bensin/diselpriser


Recommended Posts

Ja, det är väl ingen som missat att priserna skenar på drivmedel? Kommer helt klart bli dyrt att åka till fjälls. Hur tänker ni? Brukar själv försöka komma iväg på ett par kortare (tidsmässigt) turer men börjar fundera på om det är värt det. Samma sak med halvlånga turer i närområdet. 

Men samtidigt får man väl prioritera. Diesel framför nya spön. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh, det är bara pengar 😂

Skämt åsido så gråter man fan av ilska när pumpen stannar på 1700kr för en vanlig personbil 🤬

Men wtf, jag är en glad nybörjare med sjuk fiskeabstinens, så det är bara att bita ihop. Har bokat en helg i Älvdalen samt en vecka i Jämtland, så det blir väl inga julklappar till barnen i år 😊😂😎

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, är väl bara bita ihop. Men börjar ju fundera på om det är värt det att åka iväg till exempelvis stavre för 2 dagars fiske. Blir ju ändå drygt 100 mil för egen del, ganska ofta har jag åkt ensam också. Eller dra 10 mil enkelt för hinna fiska några timmar efter jobbet. 

Men samtidigt när fiskesuget kommer på riktigt så skiter man nog i vad det kostar ändå. Fisket går först ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att cykla mer till jobbet helt enkelt. Har bara 14km dit en baggis. Bra för miljön och hälsan.
Sen fiskeresor kan ta bågen som är bränslesnålare på soloresor. Och fiskeresor till ryssland lär nog aldrig bli av förrän mrPut har lämnat in.

Diesel är ju ett sattyg med hälsofarliga utsläpp. Vanliga lätta personbilar ska drivas med bensin/etanol.
Diesel fungerar bäst på tunga fordon. Fyrhjulsdrivna suv och tyngre fordon. som lastbilar och tanks.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Ismo said:

Har fan inte tankat sen jag gick i Pension!! dvs o början på Jan...Tur att Kirunas är en liten "Stad"..en kan gå.

Bor ju i norr å men med 2 mil till jobbet och 8 mil i stugan så känns ju priserna, men samtidigt känns som det ett relativt litet problem, med tanke på varför priserna ser ut som dom gör.

Jag kan fortfarande välja att fara till stugan varje helg nu när de fina dagarna kommer om än det kostar, för mig är det livskvalité, blir det för dyrt kan jag ju dra ner och jag har bra fiske nära också iaf vissa tider på året.

Sen har ju alla olika möjligheter både ekonomiskt och var man bor. Jag tjänar lätt mindre än dom flesta men jag klarar mig! :) men bor ju rätt bra, om än inte som Balsa-Göran som bor mitt i meckat! :)

Med tanke på Putins retorik så ska vi vara glada så länge han inte bombar oss....:(

 

Redigerad med Matte
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, Matte said:

Bor ju i norr å men med 2 mil till jobbet och 8 mil i stugan så känns ju priserna, men samtidigt känns som det ett relativt litet problem, med tanke på varför priserna ser ut som dom gör.

Jag kan fortfarande välja att fara till stugan varje helg nu när de fina dagarna kommer om än det kostar, för mig är det livskvalité, blir det för dyrt kan jag ju dra ner och jag har bra fiske nära också iaf vissa tider på året.

Sen har ju alla olika möjligheter både ekonomiskt och var man bor. Jag tjänar lätt mindre än dom flesta men jag klarar mig! :) men bor ju rätt bra, om än inte som Balsa-Göran som bor mitt i meckat! :)

Med tanke på Putins retorik så ska vi vara glada så länge han inte bombar oss....:(

 

Lät som mej det där😁

2 mil till jobbet och 8 till stugan som jag åker till varje helg🙂👍🏻
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju faktiskt så att egentligen är det inte priset som skenat så speciellt mycket utan skatten.


Dieseln ligger på 18,70 kr/L i Danmark, 25 kr/L i Sverige = 6,3 kr/L prisskillnad
Dieseln ligger på 12,3 kr/L i Polen, 25 kr/L i Sverige = 12,7 kr/L prisskillnad

Bensinen ligger på 20,78 kr/L i Danmark, 21,1 kr/L i Sverige = 0,32 kr/L prisskillnad
Bensinen ligger på 12,2 kr/L i Polen, 21,1 kr/L i Sverige = 8,9 kr/L prisskillnad

Informationen är hämtad via Google i skrivande stund.

Som ni ser är skillnaden störst på dieseln när det kommer till skandinaviska länder (Norge är några öre under Sverige i både diesel och bensin) men när det kommer till Polen, som bara ligger på andra sidan östersjön, så är samtliga drivmedel runt hälften så kostsamma som i Sverige.
T.ex kostar 1L diesel ~9 kr, resten är skatt.

Sanningen är den att vi blir sönderskattade på våra redan skattade pengar, för något som en stor del av befolkningen inte har något annat alternativ till än att betala, så att man kan ta sig till jobb och skolor och försörja sig så att man kan skatta lite till 🙃

Jag förstår att det kan låta som att jag är emot skatt vilket är långt ifrån sanningen, men just drivmedelsskatten är något som staten ser som rent vinstdrivande och inte är öronmärkt till t.ex infrastruktur, sjukvård eller skolor.

Redigerad med Lodjur
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt denna https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/

är ca 80% av bensinskatten fast. Resten rörlig.

Jag gör mest som @SA dvs cyklar alltid när det funkar för att jag kan. 12 km till jobbet enkel resa. Ingen elcykel. Cyklar ca 70% av de resorna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...