Hoppa till innehåll

Ultimata spöt för streamerfiske


swebih

Recommended Posts

Hej!

Har i en stöld blivit av med mycket fiskeprylar och såg då möjligheten att testa något nytt streamerspö för öring/båge fiske, främst sjöfiske. 

Vad ser ni som det ultimata spöt för att slänga ut lite större flugor? 

Orvis helios 3d 9' #6?

Scott radian? 

 

Diskutera fritt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att det är det ultimata spöet, men jag har flera år kört med TFO BVK 9'6" #7 till mitt renodlade streamerfiske. Funkar väldigt bra och det är både lätt (98 g) och billigt. Men det måste vara 9'6". Jag har även haft 9' #7 och det är ett helt annat spö, styvt och okänsligt.

skater_salmon.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Scott radian 906 är riktigt trevlig till sjöfisket efter båge och öring med wolly och zonker med mera. Bra allroundspö också om du vill slänga på en nymf eller torrfluga. Föredrar den med fighting but. Inget superkralligt spö, 5:an radian är ungefär lika snabb & styv. Har båda. För större (artikulerade) flugor är det nog bättre att gå upp till en 7:a. Kör mycket med radian 9,6 # 7 som jag tycker är superfin, den klarar betydligt större flugor. 

Själv har jag annars skaffat 2 nya streamerspön senaste halvåret, en guide line chome 9,9 #6 för öringfisket i strömmande med streamer samt även kunna köra nymf/torrt när jag inte orkar gå med flera spön. Har även en gl coastal #7 till kusten, super fin. Jäkligt sugen på en coastal #6 till båge. 😍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med Sage X 691 för streamerfisket, och det ska mycket till för att jag ska byta ut det spöt mot något annat.

Just 691 blev ju hyllad som flaggskeppet i X serien, och det håller jag med om.

Mycket trevligt tillsammans med Guideline Bullet i samma klass.
Större ledade streamers, disktrasor osv så skulle jag dock välja ett #7 spö

Redigerad med Binken
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Binken said:

Kör med Sage X 691 för streamerfisket, och det ska mycket till för att jag ska byta ut det spöt mot något annat.

Just 691 blev ju hyllad som flaggskeppet i X serien, och det håller jag med om.

Mycket trevligt tillsammans med Guideline Bullet i samma klass.
Större ledade streamers, disktrasor osv så skulle jag dock välja ett #7

Off topic: sugen på en bullet 2.0 till chrome #6:an, tycker du den vänder över streamer bra? Kör du den i 14 eller 16 g(#7)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Lill-Niklas said:

Off topic: sugen på en bullet 2.0 till chrome #6:an, tycker du den vänder över streamer bra? Kör du den i 14 eller 16 g(#7)

jag kör #6 14 gram. Har inga problem att vända över streamers, skjuter som attans och tål en hel del vind.

Mycket trevligare kastegenskaper än tex Outbound short

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hade valt Radian 7wt framför 6wt för streamer (speciellt om du funderar på att mula med sinktip eller sjunktafs).

Fiskar (numer) Radian 9' 7wt på kusten med GPX/Hover och #4-6 CS54. Föredrar 6wt för märlfisket.

Beträffande Meridian och Sector som stremerspön -- saltvattenspön har en enastående förmåga att kasta långt i pissiga förhållanden, men är ganska jobbiga att mata lina med dag in och dag ut om man grindar stremers i stillsatående vatten.

--

Mitt rena streamerfiske i strömmande kör jag huvudsakligen med ett Radian 7wt 10' eller 11' switchspö beroende på vattenföring (sen kan man ju diskutera om att strippa saker i ytan räknas som stremerfiske...).  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...