Hoppa till innehåll

Fiskecamp som tar emot ensamma fiskare?


Ironbluedun

Recommended Posts

Hej.

Jag har alltid åkt och fiskat en vecka per år med en gammal fiskekompis. Vi har gjort detta i över 30 år, men nu har han pajat ryggen och kan inte längre ta sig fram efter vattnen eller ens svinga ett flugspö. Med stor sorg i hjärtat har jag därför inte åkt på någon fiskeresa på några år, och den förbannade coronan har inte direkt gjort det enklare.

Nu skulle jag verkligen vilja göra en resa lite längre upp. Har alltid velat göra en riktig fjällresa, tex till Tjuonajokk, Miekak eller något likande. Problemet är att ingen av de ställen jag tittat på verkar kunna ta emot något annat än hela sällskap. Har inte så stor lust att, som någon arrangör föreslog, betala för en helikopter och 4-bäddsstuga helt själv......

Kan någon tipsa mig om någonstans man kan åka till utan att behöva vara minst 2-4 pers? Är kanske allra helst ute efter rödingfiske, men fin harr och öring går bra det också. Jag har inget emot att dela boende typ vandrarhem om det skulle behövas, och kan också tälta. Vill dock inte ge mig ut på någon längre vandring helt själv, utan någon form av fiskecamp skulle vara idealet. Har en vecka avsatt för detta v.33, men måste ju hitta någonstans att åka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åk till ammarnäs. Vägnära fiske där du kan bo på emils fiskecamp i kraddsele eller mitt i Ammarnäs by. Även tält finns många möjligheter. Du kan fiska stor öring och fin harr hela kraddsele sträckan. Samma sak upp i Ammarnäs förutom kvoterade sträckorna. Du har superfint torrflugefiske på harr i tjulån som är lätt att göra dagstripper till. Sen kan du vandra upp till små tjärnar kring bissajaure och få väldigt fin öring. Geppejaure är lite jobbigt att vandra till men värt när du kommit fram. Finns fisk som absolut gör vandringen värd 😉 sen har du otroligt sightfiske om du vill vandra upp och fiska i vindelån. Ammarnäs har nog allt en ensamfiskare behöver. Det är mitt tips. På väg upp så har du också möjlighet att stanna till i Sorsele som har mycket fiske att välja på. 

Skitfiske 🎣

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer i Ammarnäsinlägget. Dit kan du även ta dig med bussen. Bor du på Emils så finns det hur mkt fiskevatten som helst längs älven. Ska du ha stuga där måste du nog boka nu! Annars finns stugor på värdshuset samt flera stugbyar i A-näs. Du kommer åka därifrån med ett leende på läpparna!!!

Mvh

Leif

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller också med om Ammarnäs.
Jag och brorsan alt kompis har varit där uppe 4-5 ggr och hyrt stuga (Vivekas fjällstugor). Från stugan har man gångavstånd ner till Tjulån, Tjulåns upplopp och Näsbergstjärn (röding). Med några minuters bilresa och 4-5 km lätt vandring når man Geppejaure. Vindelån är fin och sen finns ju såklart Vindelälven även om fisket på Ammarsnäs sträcka är rätt begränsad och snabbt blir överbefolkad (om man inte har bokat båten och tar sig över till andra sidan, då är man ensam). Å andra sidan är det bara att lösa kort på Kraddseles sträckor så har man mer att fiska på.
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Karl T said:

Fantastiska fiskar! 

Är det ”vanliga” stationära öringar som blir så stora, eller havs/sjövandrande?

Vissa besor ser dassiga ut medan andra har en fin gyllengul färg som ovan. 

Vandringsöring, inga besor. Dessa har inte lekt än ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Karl T said:

Fantastiska fiskar! 

Är det ”vanliga” stationära öringar som blir så stora, eller havs/sjövandrande?

Vissa besor ser dassiga ut medan andra har en fin gyllengul färg som ovan. 

Det är som redan sagt vandringsöring från sjö alltså brunöring.

Och en sak till, dom är INTE lätta att få till hugg.

2021 var ett väldans bra år med 4st för mig och 1st för brorsan på 6 dagars nötande.

2020 var vi 3 pers i 6 dagar och vi fick 1st 🥴

Men när dom väl kliver på är alla timmars slit bortglömda!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...