Jump to content

Flugfiskepod

Karl T
 Share

Recommended Posts

Howdy, 

Risk för att jag dubblerar någon annan tråd – men har vi någon pågående dedikerad flugfiskepod i Sverige? 

Flugfiskepodden och flugfiskeradion var helt ok men verkar ha lagts ner för en bra tid sedan (utan announcement).

(Gillar vissa av gästspelen i Fiskekompisen.)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Hej, endast GS som är intressant.Sålde ett G2 för inte så länge sen.
    • Sorry, tänkte på MSX som sålde både spön, linor och rullar... 😊
    • Har gjort samma sak,testat ut linor på mina fyra bambuspön enbart wf dock. Tänkte bli bambugubbfiskare nu. Dom verkar ju vara lite utav personligheter dom där Spöna, det märks när linan passar och när den inte gör det, på ett tydligare sätt än med kolfibern. Hittade sweet spoten på ett av dom,och, vips!så var hela linan ute. Samma lina på tvillingspöt- nä det gick inte få till nåt wow. Men några linor senare hittade jag en som passade där också. Kul när man hittar rätt .Jag upplever att det går att kasta skall vi säga nästan hela linan med mina 8 fot klass 5,ja åtminstone det ena. Ganska mycket kortare med  min 7'3" #4 som kanske inte fått rätt lina än. Har en liten 5"8' #4 som också går i skolan.
    • Du såg inga döda vulgator på ytan? Vaken på spents brukar kunna vara just så där lugna och sörplande. Fisken har all tid i världen att spana in det ätbara, som ju inte kan ta sig någonstans.    Det som annars är min go to-fluga vid liknande scenarion kvällstid än en tunt bunden harörenymf. Oförtyngd och med de mörkare/-ste stråna på masken. Storlek från 12 ner till 18. 
    • Vid liknande scenario kan det vara klokt att testa en vulgata emerger. Finns grymma mönster med både vikt cdc eller med foam kropp. Fiskas hem mycket långsamt eller helt stilla. Dessa brukar öringarna kunna plocka. Annars så är en oförtyngd haröra #12 mycket gångbar. Det är en fluga man INTE får vara utan i asken. Både med och oviktad.  Man kan snabbt bli flintskallig vid dessa tillfällen men det brukar gå och knäcka koden tillslut.  
    • Är man desperat och i behov av fisk så kör man ett haröra stl 12 eller 14.
    • När vaken är försiktiga och dom nästan bara rullar i ytan så brukar de ta nymfer/puppor precis under eller i ytfilmen. Det man kan testa  är att du kör med en elk hair caddis och binder på en  nymf ellerpuppa under som hänger strax under flugan. Anserman att det ärfusk  eller om man fiskar i sjöar därman inte får ha mer än en fluga på tafsen så fiska hem en nymf sakta strax under ytan. Inte säkert det är rätt metod för just det scenariot  du va med om  men det harfunkat för mig ibland när man står och kliar sig i huvudet och undrar vad man gjort för fel.  Vill man bara köra tort så kan en liten F-fly stl 16 funka bra.       
    • Hej! Jag har börjat plockat upp flugfiske igen efter 10 års dvala (var tidigare medlem här men kommer inte ihåg mitt användarnamn). Jo, jag var ute igår kväll och flugfiskade efter öring i en mindre sjö. Eftersom det har varit så varmt så var det inte förrän vid 21-tiden som fisken blev aktiv (det var i princip vindstilla, soligt, ca 18-20 grader i luften men vattnet nära land var varmt, skulle tippa på omkring 20 grader). Det var en del vulgator i luften och dom först vaken var höga och aggressiva, vilket känns typiskt (?) för fisk som är utefter större dagsländor. Jag hade även ett påslag på en vulgata imitation. Men allt eftersom kvällen gick så ändrade vaken karaktär, dom blev mer lugna och mjuka, fisken verkade nästan ”sörpla” i sig någonting vid ytan (vid det här laget såg jag inte längre några vulgator). Det fanns en del nattsländor men inga jättemängder och det känns som om fisken skulle då ha varit mer ”bestämd” i sina vak (?). Jag provade att byta till en Elk Hair Caddis (strl 14.) och fick en lite öring och provade lite andra varianter och storlekar av nattsländor men fick ingen mer känning. Jag kunde inte heller se några andra sländor i luften.  Så nu till min fråga: Har ni några flugor ni kör med när ni inte är säker på vad fisken tar när den vakar? D.v.s. mönster som kan imitera lite vad som helst. Det som gjorde kvällen frustrerande var att fisken för det mesta höll sig på ett längre avstånd av vad jag kunde kasta även om dom ibland kom inom kastavstånd (tidigare i juni så har jag fångat fisk från där jag har stått men då har det också vara kallare i vattnet). Jag kunde därför inte avgöra om det var fel på flugan, längden eller tjockleken på tafsen, eller om jag helt enkelt inte nådde ut till fisken. Jag ska försöka med kajaken nästa gång så då blir det kanske bättre lycka 😀
    • Idag tog jag ut några av mina splitcane spön och testade några olika linor. Jag kom då på att tänka på vilken längd på kast som är rimlig att förvänta sig med olika linor anpassad till spön i klass 5. Då menar jag självklart vad som är rimligt att förvänta sig när man bedriver praktiskt fiske. Det jag testade var egentligen ganska enkelt. Jag riggade några rullar med olika WF linor och några med DT linor från olika tillverkare. Samtliga linor kastades med splitcane spön i olika längder mellan 7-8 foot men alla för klass 5 linor. Då jag är som bäst en medioker kastare så fokuserade jag på att mina kast skulle vara så behagliga som möjligt, dvs utan att man spräcker skjortan av sig för att få ut några extra metrar. Det jag då lyckades få ut med perfekt sträckt tafs var ca 23 meter med DT-linor och ungefär lika långt med några av WF-linorna förutom två av WF linorna där jag lyckade få ut Max 19 meter.  Med hänsyn till att syftet med splitcane pinnar inte är att kasta längst och det faktum att mesta dels av det typ av fisket inte bedrivs längre än 15-20 meter så kunde jag ändå inte låta bli att reflektera över vad som är rimligt att begära från dessa spön och linorna. Min egen slutsats blev att DT-linorna presterade klart överlägsen i känsla, kastlängd och inte minst presentation. Men jag tänker också på om jag möjligtvis inte hade rätt typ av WFlina riggad? Eller att det brister nånstans i min kastteknik? 🤷‍♂️ De av er som har erfarenhet av splitcanespön eller glasfiberspön, vad är era tankar om det?   
    • Jag tror att folk förstår, men visst ska ja ändra 😀👍
  • Ämnen

• Images

• Create New...