Jump to content

När ska svenska sportfiskare vakna till ?

max
 Share

Recommended Posts

Kör lite mer bilder istället för text...
Plats Norra Västmanland Baggådalen
Vattendrag Hedströmmen
Här fanns självreproducerande flodpärlmussla fram till 80talet vilket tyder på att öringbeståndet var hyfsat bra en gång i tiden..
Rapporter från 50talet finns på att "foreller slog på lugnflyten" vid Baggå Skola idag är dessa äckliga slemmiga foreller eliminerade ur dessa partier av ån. vI slipper även förekomsten av äckliga insekter vid besöken utmed ån. Detta då insektslivet som tur var har förändrats till den grad att lättillgängliga sländor återfinns bara i de syresatta partierna. Det har absolut inget med vattenkvalite att göra utan för att få till en fullständig återställning krävs tonvis med sten o lekgrus och en diverse odlingar för att lösa problemen... Det är inte så att pH dippar påverkar syrgashalten eller att tillhörande flockning av sediment sker pga annat än avsaknad av stenonani.

Det finns gamla svartvita bilder på 1-2kg öring som fångades i den stora dammen som sänktes på 80talet och som nu är riven...
Idag är reproduktionen extremt låg av öring och där är noll reproduktion av mussla så vattnet har förvandlats till ett put n take vatten...
Sportfiskarna med flugspö i handen har av Sveaskog välsignats med fångstfärdig fisk så då behöver de inte bry sig ifall det finns mat åt fisken i ån.
Snart upphör inplanteringen av fisk men där tar odlad mussla vid...
När flodpärlmusslan ska räddas  så skjuts det till EU pengar och så hoppar den goda skogsindustrin in och via sina kalhyggesförespråkande forskare erbjuder de godhjärtade sig att hjälpa till att rädda flodpärlmusslan från utrotning.
Det ska man göra genom en odling i Skinnskatteberg under det goda Sveaskogs regi och ledning...
Länsstyrelsen har tagit bort information och filmen om odlingen
För anledningen till att den större öringen försvunnit och att de gamla musslorna inte riktigt trivs måste ha att göra med dammar och utebliven stenonani... 
Att öringen och flodpärlmusslan förökade sig under järnbruken och hyttorna tidsera och till trots av den gamla tidens skogsbruk med häst o vagn.
Det är ytterst oväsentligt...
Det moderna skogsbruken efter utdikningar av våtmarkerna gör absolut ingen skada och lite sediment på bottnarna gynnar insektslivet samt rom i lekgruset
Är skogsbolaget FSC certifierat så sker allt enligt konstens regler och då allra helst om man inofficiellt tar ner något enstaka träd i en ekopark...
Sedan kan man spela lite på det goda och införliva fiskevårdare som rullar ut lite sten efter konstens alla regler...
Helst ska ån bli grund med mycket turbulens och den naturligt förekommande djupfåra måste bort för inte vill vi att större öring ska stå i strömmen under värmeperioder likt den 2018.
Den grunda åns bottnar blir "absolut" inte solbelysta samt all uppskjutande sten agerar inte värmeväxlare och för ner värme såsom kyla till bottnarna. Det ökar absolut inte risken att bottnarna med insektslivet riskerar att frysa vid köldknäppar.
Att eliminera djupfåran och grunda upp ån hjälper grönalger att etablera sig på bottnarna så man slipper alltför höga densiteter av sländor då vi vet att trollsländor och forsknott trivs i grönalger.

Det är såååå vackert med den nya formen av monokultur utförd i vattendragen av vissa belacare kallad stenonani...
Att riva dammarna i vattendraget öppnar inte upp för att signalkräftan kan ta sig upp i systemet och om den nu gör det så påverkar det inte insektslivet i sverige på samma vis som det gör på den engelska kontinenten där insektslivet reducerats med 60% pga signalkräftor varvid öringbestånden påverkats.

Gud vad glad jag är att Länsfiskerikonsulenten och övriga på Länsstyrelsen ackompenjerade av Sveaskog och Skogsmästarskolan SLU har skött detta projekt så exemplariskt.
De lägger absolut inte ut schimärer åt oss dödliga som får oss att faktiskt börja oroa oss för vad som händer i våra marker...
Tur det för då kan jag koncentrera mig på vilken ny utrustning jag ska inhandla till nästa säsongs fiske...

1955-1957 slutar på samma ställe nere på lugnflytens raka.JPG

2012-2018 slutar på samma ställe nere på lugnflytens raka.JPG

Bäck som för med sig näring.jpg

Ett ännu ej påverkat parti av stenonanin som i sommar ska stenbombas.jpg

Här ligger materialet som ska ta bort djuphålor och djupfåror.jpg

Näringsrikt sediment som absolut inte kväver bottnarna.jpg

Stenonani i form av samma  monokultur som återfinns i trädplantagen.jpg

Ute i Heströmmen ett par kilimeter ner har det samlats lte godis som öringen kan beta av.jpg

• Thanks 1

Det är bra att du upplyser oss om detta.

Har du även något bra förslag hur hur alla svenska sportfiskare kan göra för att motarbeta och förbättra det hela?

5 hours ago ALu sa:

Det är bra att du upplyser oss om detta.

Har du även något bra förslag hur hur alla svenska sportfiskare kan göra för att motarbeta och förbättra det hela?

Ta en liten andel av eran tid till att ringa tex: 
Skogsägaren,, skogsstyrelsen eller Länsstyrelsens Länsfiskerikonsulenten.

Jag själv har i flera år jagat skogsindustrierna, Skogsforsk, SLU och Sveaskog på sociala medier.
För 5-7 år sedan var jag nästan själv på deras sociala medier men vinden har vänt och fler har fått upp ögonen för vad skogsbruket gör och gjort med Sverige. Det är bara sportfiskarna som generellt sett är totalt ointresserade av någon anledning. Det är synd att det är så för att det är nu sportfiskarna borde vara med och ladda musköterna mot skogsindsustrin. Med det vill jag säga att de som går emot skogsindustrin behöver inte gå emot strömmen då andra gått och gjort grovjobbet...

Förra sommaren så polisanmälde jag Sveaskog för ett kalhygge som gick direkt ner till öringförande bäck(min fina barndomsbäck som börjat repat sig efter 70talets härjningar med skogsmaskiner)...
Efter att jag tagit reda på fastighetens namn och därefter från skogsstyrelsen begärt ut hyggesanmälan av markägaren såg jag att där i blanketten fanns en ruta för markägaren att kryssa i om det var laxfisk i vattnet och speciell hänsyn tages.
Vilket markägaren sket i, denna gång.....
Såklart har polisanmälan inte lett någonstans...

Ett annat hygge gick rätt ner emot en sjö med laxfisk av riksintresse så ringde jag länsfiskerikonsulenten.
Som med ett lojt svar sade att jag tar upp det här med Sveaskog på nästa möte..
Den länsfiskekonsulenten jobbade tidigare på Sveaskog och då förstår läsaren hur mycket eld under baken Sveaskog fick.

Ett annat hygge där Västerås stift var markägare högg de ända ner till öringförande bäck/å så gick jag in på deras Facebook sida och kritiserade dem för att dyrka mammon. Då ringde det upp chefer med advokater och hotade mig..
Så sociala medier gav resultat !

Hur bryter man nu trenden och får fler sportfiskare engagerade utan draghjälp av traditionella organisationer ?
Fundera då på följande !
Vad gör våra fiender och vad spelar de på ,,, !
Är det vår dekadens och okunskap som är en del av vårt moderna samhälles faktaresistenta kultur.
Svaret är ja !

Idag så vinner M och SD mark och det är partier som vill eliminera kalkningsverksamheter, miljöövervakning, nyckelbiotopkarteringar.
De vill även ta bort länsstyrelser osv.
C och KD med några andra vill ta bort allemansrätten och de har redan påverkat och jag tror att de delvis lyckats med att stoppa nyckelbiotopsinventeringarna. Detta gör att skogsägare kan skövla och ingen ser vad som händer med våra marker och vatten. Där borde det egentligen inventeras i vattendragen som komplement till nyckelbiotopsinventeringen.

Det som hjälper fienden är den mentala dekadens och faktaresistens som brett ut sig bland allmänheten. Den lojja inställningen påverkar värderingen av våra fiskevatten och våra möjligheter att kämpa, rädda eller skydda dem.
Se på föredömet Nya Zeeland som ger älvar liknande rätt som levande varelser...

Även om jag nu anser att inom vissa län så har vi tomteverkstäder på länsstyrelserna och diverse myndigheter så behövs våra tomtar oavsett vad Jimmie vår landsfader säger(ironi).

Det finns flera sätt för företag (skogsbruket) att liera sig med olika organisationer för att Greenwasha sin smutsiga buk.
Har du att göra med en mentalt dekadent befolkning så blir det superlätt, ge deras barn rätt skolböcker och kör samma visa som rasbiologiska institutet gjorde i början på 19000talet. Då var det raslära bland de svenska skolbänkarna nu indoktrineras massans barn med "Gröna näringars ideologi".... På samma liknande vis inspirerades den tyska killen med mustasch av Sveriges hjärntvättarkampanj då svenska delegationer reste utomlands och spred sina rasbiologiska irrlärror. Är det inte ironiskt att skogsbrukets korrupta forskare gör läroböcker till barn och åker utomlands och sprider sin ide om hållbart skogsbruk...
Svensk hybris i ett nötskal..

Idag har det nationellt gått så långt att sportfiskare inte ens reagerar på vad som sker mitt framför ögonen på dem och vissa forskare åker rakryggade utomlands för att sprida våra irrläror(naturvård och gröna näringar).

Ett annat sätt att manipulera sin omgivning är att använda sig av Sportfiskeföreningar i sin egen verksamhet, ideella föreningars goda intentioner kan styras om så att personerna känner sig utvalda att få vara med i ligan på ett litet hörn. I mitt område har Sveaskog och Länsstyrelsen knutit sig samman med sportfiskare av den timida typen (svagsinta enligt äldre klassificering). Det innebär att man därmed legitimerar sin verksamhet och effektivt tystar ner en del av eventuell kritik som man kan utsättas för.
Det kallas strategi..

Den rådande mentala dekadensen bland sportfiskare är skrämmande då så få ser vad som händer och desto färre agerar. När organisationen Sportfiskarna skiter i det här och inte ens tar upp det så blir en ensam röst inte hörd !

Men blir det helt plötsligt en hel svärm med telefonsamtal från upprörda och upplysta sportfiskare så går det inte att blunda för vad som sker vid vattendragen...
Folk behöver inte vara rädda för att yttra sig i fiskefrågor även om det kan vara läskigt.
Barn vare icke rädda herren står er bi och den onde fallne ängeln Jan Emanuel som i vanliga fall räddar samhället från miljöaktivister hittar inte utanför tullarna...  Så han kommer inte att rycka er i örat för er civila olydnad när ni avviker från ledet och anmäler ett kalhygge....

Hur ska vi sportfiskare se på gruvnäringen som expanderar över hela världen...
Under 2 somrar såg jag ett utländskt helikopterföretag flyga över gamla gruvområden för prospektering av mark i Bergslagen.
Det är läskigt !

Om sportfiskare tycker att det viktiga här i livet är ett nytt spö eller ett par snygga vadare.
Då finns inget hopp för våra egna svenska fiskevatten.

Den här utbredda mentala dekadensen är också en del av anledningen till att miljöövervakningen bara sitter på 10% av den mätutrustning som en amerikansk delstat av mindre invånarantal än Sverige har i sin ägo. Att därtill amerikanska fiskevårdsorganisationer kan sitta på sådan utrustning är ännu mer skrämmande när man får reda på att organisationen sportfiskarna inte ens kommer på möten de blir kallade till av miljöövervakningen.

Jag ser ett luftslott drivet av en svensk hybris där man inbillar sig att allt är bra för det är bekvämast så !
Alla bortser ifrån hur illa det är ute i vår svenska natur...
Trots att alla hört om hur mycket fisk det fanns i vissa vattendrag förr om åren så verkar ingen bromsa den utvecklingen eller ens vilja få tillbaks en del.
Vad har lett till att fiskevården utvecklats till stenonani istället för att se till helheten ?
Är det forskarna som hittat en nödlösning som inte stör företagsverksamheter och andra kemiska utsläppskällor.
Är det sportfiskarna som tagit den enkla vägen med stenonani för att vattnen inte ska dö ut...
Är det kontraktet med mammon och bekvämligheterna det ger som lett oss in på denna linje..

Vad händer då med vårt flugfiske om vi pga milö/klimat/pandemier och drivmedelspriser inte kan ta bilen eller flyget i samma omfattning som förr. Vad gör vi nu när vi förringat problemen i våra närliggande vattendrag och ev. kanske tvingas fiska i kemikaliesoppan på vår egen bakgård.
Ska vi göra som SDs partiledamöter och skylla på att Östersjön o Vätterns döda bottenarealer och att även fisktomma vattendrag beror på utsläpp från baltiska stater.

Förra sommaren mötte jag 2 olika utländska grupper som själva tog upp samtalsämnet: omfattningen på kläckningarna i svenska vattendrag uppe i norr. Båda grupperna började fiska i sverige år 2005 av någon anledning och de har sett en markant nedgång i kläckningar sedan dess....
Varför diskuteras inte det i större omfattning av svenska sportfiskare ?

• Thanks 1

Posted (edited)
16 hours ago, Fisk said:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/skogsbolag-botfalls-for-avverkning-bland-fridlysta-orkideer

Inte fisk men på samma ämne. Det där är ju inte ett direkt avskräckande straff i detta sammanhang. 

För mig går ditt exempel ihop med fisket och är ett ytterst relevant problem som påverkar sportfisket. Vi sportfiskare måste börja inse att vattnets ekosystem påverkas av mer än det mest uppenbara som vandringsvägar eller biotoper. Vattendrag är påverkade av allsköns mänsklig påverkan och hyser tyvärr kalla slemmiga fiskar och inga gulliga lurviga djur som fjällrävar. Så våra problem syns inte på samma vis och är svårare att inventera och sekundärt svårt att argumentera för....
När inte miljöövervakningen, Lst eller den korrupta Skogsstyrelsen är på tårna och skyddar eller petar miljöförstörande verksamheter i ögonen vilka ska då göra det ?
Vilka ska agera naturväktare när en dagsländeart inte längre finns i ett vattendrag....
Vissa enskilda insektsarter kan stå för 50% av den årliga viktökningen på fisken.
När vi fiskare och delvis miljövänner blir klassade som jägare av de gröna så är det inte bra. Vi vet att jägare inte står högt i rang när det beträffar sympatier från miljörörelsen. Detta var riktigt tydligt förr i hur Lst och vissa statliga organ lyssnade på Ornitologer hellre än Sportfiskare.  Där har vi fortfarande arbete framför oss om vi ska ses som seriösa naturväktare på arenan.

Hur ska vi få gehör och hur ska straffen kunna skärpas när brott sker som påverkar vattendragen ? Då bör vissa av oss sluta smeka på sin nya rulle utan istället kontakta berörd myndighet... Våra kunskapsnivåer borde ligga högre generellt och med hjälp av kunskap så kan vi argumentera.

Men för att argumentera så behövs det något att ta på i form av statisstik o fakta från inventeringar , mätningar !
Tyvärr vill många eller ska vi säga att de flesta politiska partier vill eliminera dessa kostnader !
Som jag tidigare nämnt så säger inte en bottenfaunainventering eller ett elfiske mycket i hur det står till med hela det limniska ekosystemet. Dessa metoder behöver utvecklas samt så bör molnbaserade mätsystem utvecklas och användas i högre omfattning för att precis som i techindustrin användas för att larma om anomalier. En transient som sekundärt omformas till ett larm kan aktivera en taskforce som tar ärrendet vidare med mer djupgående analyser ikring eventet.

På så vis kan man få mer handfast fakta att slå i huvudet på politiker , trötta/korrupta tjänstemän och företag.

Jag vet om skogsägare efter Hedströmmen som skrattat och skrutit över att böterna var spottstyvers som han fick när han högg ända ner till "stockforsen" Hedströmmen. Det är ett bevis på att liv i sjöar och vattendrag har inte samma värdering som andra brott. Mycket av det ligger i tex. att organisationen sportfiskarna prioriterar de uppenbara företeelserna som dammar och flottledsrensningar. Trots att många uppdämda och flottledsrensade vatten har hållit fina fiskbestånd. Ja det finns exempel på vattendrag över hela världen med dammar och knappt en sten på bottnarna och trots det så produceras täta bestånd av storvuxen fisk. Den här svenska stenonanin har gått till överdrift och såklart har den ett existensberättigande men den får inte dominera fiskevården. Den ger effekt på vissa håll som då man rensar upp bottnar och lekgrus från sediment och ger vattnet en nystart.

Varför reagerar inte sportfiskare när tillflödesbäckar ser ut så här som på bifogad bild... ?
Det finns ingenting som kan leva i den bruna smeten...
Jag undrar ofta varför jag aldrig sett ett sådant inlägg i sociala medier !

Näringsrikt sediment som absolut inte kväver bottnarna.jpg

Edited by max

On 4/10/2022 at 2:40 PM, Fisk said:

Det är intressant kunskap men inte helt lätt att hänga med i svängarna alla gånger.

Om vi börjar lite lätt med vad vi kan göra i höst. Vilket parti är bäst för fisket?

Ringde faktiskt runt till alla partier efter Fiskarnas rike och det är inte direkt något som ligger på deras radar – vilket inte mycket gör innan det når förstasidorna i vilket fall. 

För mig är emellertid blåljuspersonals och andra svenskars välfärd och säkert överordnade våra fiskars!