Hoppa till innehåll

Krympslang för att smälta ihop coating


Fisk

Recommended Posts

Jag har kört med olika men klart smidigast med genomskinlig krympslang. Typ

https://www.conrad.se/p/cellpack-144369-krympslang-utan-lim-transparent-3-mm-1-mm-krympfoerhallande31-1-st-1600952

Elfa har bra utbud med. Eller kina...

Finns på fler ställen. 

 

Även använt till att laga när coatingen spruckit på favoritlinan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago, Digge said:

Jag har kört med olika men klart smidigast med genomskinlig krympslang. Typ

https://www.conrad.se/p/cellpack-144369-krympslang-utan-lim-transparent-3-mm-1-mm-krympfoerhallande31-1-st-1600952

Elfa har bra utbud med. Eller kina...

Finns på fler ställen. 

 

Även använt till att laga när coatingen spruckit på favoritlinan.

Tack! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har en Cortland 444 SL Classic runningline som jag är väldigt nöjd med men öglan har gått sönder.

Har sedan försökt fixa öglan själv med krympslang och värmepistol men får inte till det.

Krympslangen blir i princip helt omöjlig att få av från linan.

Kan det bero på att man värmer för mycket? Bättre att köra över ex ett ljus? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har med goda erfarenheter använt krympslang och frugans platt-tång på halv effekt (är antagligen beroende av fabrikat på tången)

Man får en bättre kontroll på värmen (varken för lite eller för mycke)

Testa dej fram

Redigerad med TXL-F000
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, krympslangen blir sjukt svår att ta bort. Har skurit med skalpell, men det tar lååång tid och det är svårt att inte skada linan. Vet inte om det har med temperaturen att göra, gissar snarare på att vissa krympslangar är rejälare än andra. Rios går ju inte att dra av som man ser i vissa videor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, magnus.nilsson said:

Jag håller med, krympslangen blir sjukt svår att ta bort. Har skurit med skalpell, men det tar lååång tid och det är svårt att inte skada linan. Vet inte om det har med temperaturen att göra, gissar snarare på att vissa krympslangar är rejälare än andra. Rios går ju inte att dra av som man ser i vissa videor.

Jag har aldrig haft problem med att få bort krympslangen. Kanske handlar det om fabrikat och/eller diameter?

Jag har använt ett vanligt stearinljus och det har fungerat helt perfekt. En plattång kanske hade fungerat ännu bättre, men även ett ljus gör alltså jobbet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ju toppen ut.

För att få bort plasten tänker jag att det optimala är att man klipper lite i kanten av krympslangen (den del man inte värmt) och sen drar/skalar av den. Typ som när man tar bort plasten på en gurka.

 

Rios krympslang är för tjock och tålig för det, så man får liksom klippa upp hela vägen. Har funderat på att lägga in en riktigt tunn ståltråd som sen kan skära upp slangen. Men det är nog bättre att testa Elfas…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, magnus.nilsson said:

Ser ju toppen ut.

För att få bort plasten tänker jag att det optimala är att man klipper lite i kanten av krympslangen (den del man inte värmt) och sen drar/skalar av den. Typ som när man tar bort plasten på en gurka.

 

Rios krympslang är för tjock och tålig för det, så man får liksom klippa upp hela vägen. Har funderat på att lägga in en riktigt tunn ståltråd som sen kan skära upp slangen. Men det är nog bättre att testa Elfas…

Metod 1 där har funkat riktigt bra för mig, men det gäller att hitta rätt krympslang. Den som varit bäst fick jag av en elektriker på ett gammalt jobb, jag har alltså ingen aning om märke eller mått.

Sen har typen av coating stor betydelse också, polymererna har helt klart olika egenskaper. Transparent coating har jag aldrig lyckats smälta ihop bra 😒 

 

Metod 2 med tråden tror jag inte riktigt på. Ståltråd kommer garanterat smälta in i coatingen och jag skulle tro att dra ut den innebär en allvarlig försvagning av skarven...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krympslangen ska vara av polyolefin och får inte vara för stor, då de flesta krymper till ungefär halva storleken när de värms.

Polyeuretan (PU) är överlägset lättast att smälta öglor på. PVC är värre, då det som gör plasten mjuk liksom lakas ur när det värms. T-material ska man värma försiktigt då det smälter väldigt snabbt och man riskerar att förstöra kärnan.

Håller med Henka, clear coating är jättesvårt att få bra. Tror att den coatingen vill ha högre temperatur än vad frugans plattång ger. 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coatingen på linan spricker efter ett tag, precis i själva skarven.

Detta hände först med "originalöglan" som var på linan när jag köpte den + att det nu hänt 2-3 gånger när jag gjort egen ögla.

Runninglinen är ju extremt tunn så den känns väldigt ömtålig jämfört med en "vanlig" lina.

Finns det någon bra knut eller något man kan använda istället för att fästa runningline till klumpen?

IMG_0297.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...