Hoppa till innehåll

Flytring!


Binken

Recommended Posts

Ett tjärnsystem nära mig kommer nu tillåta flytringsfiske :)
Har ropat på detta länge och äntligen händer det, har fiskat sen man var tre äpplen hög men har aldrig fiskat från flytring tidigare..

Input från erfarna flytringsfiskare mottages med vördnad!

En Fishcat flytring kommer inköpas, då man sitter lite högre i dessa jämfört med konkurrensen.

Säkerhetsfråga till er som fiskar i flytring, är det ok att fiska ensam? Kutym verkar vara att inte fiska själv...

Man vill inte välta uppochner och dö i en tjärn tänker jag...:)

dos and don´ts?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar ofta i ensliga tjärnar och helt ensam i flytring och aldrig tänkt tanken på att välta upp och ner?

Jag kör flytväst (ej uppblåsbar),bälte runt midjan och en tamp med karbinhake jag fäster i ringen ifall man skulle ramla ur och ringen glider iväg med vinden..

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar både själv och utan flytväst. Kanske inte det smartaste, en seglarväst (aka självuppblåsande) skulle nog vara bra, men jag har testat att simma med vadare tidigare och så länge man har bälte är det inte svårt.
Har aldrig ens varit nära på att ramla/glida ur min Fishcat på något vis. De är väldigt stabila.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma som Lodjur. Fiskat ensam många gånger, ofta blåsigt och på kusten med vintertemp i luft och vatten. Aldrig haft flytväst eller någon säkerhetsutrustning alls. Säkert korkat men känns så stabilt i fishcaten att jag aldrig ens tänkt tanken. Man guppar ju liksom som en svan på  vågor när dessa kommer - en helt annan känsla än att sitta i en båt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att fiska i en fish cat är väldigt stabilt. Som sagt tidigare, så guppar man lugnt på vågorna när det blåser upp. Har suttit måååånga gånger ute på sjöar i riktigt skitväder utan att känna mig otrygg. Däremot i andra ringar är det lite knepigare. Men en cat är väl investerade pengar!! 

Jag har aldrig haft en flytväst eller liknande och kommer aldrig ha det heller. Dra åt vadarbältet bara så är det inga konstighet. Ett tips är att fästa ett hundkoppel på flytringen som du sedan fäster runt vadarbältet. Då är du hyffsat safe även om du skulle falla i, av någon oförklarlig anledning. Sen när du går i land för att tömma blåsan eller koka kaffe så kan du använda kopplet att "parkera" din ring vid närmsta träd/buske. Hundkoppel är även sjukt effektivt om man skulle vilja ha med sig ett ankare för att sitta helt stilla ute på sjön. 

En fishcat kan bära din vikt endast av flytelementen i sitsen. Vilket också är tryggt att veta. Om du nu skulle ha sån maximal otur att båda pontonerna skulle pajja. 

Känn lugnet och fiska på utan oro 🎣

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt tack för eran input! 😍

Man får paddla nära land i början så släpper förhoppningsvis katastroftänket :)

Jag har kikat lite på denna flytring, känns som att den har det man är ute efter. Någon som vet något om den? Eller allmänt om Fishcat ringar.

Outcast Fish Cat 4 Deluxe LCS Grey

fish-cat-deluxe-lcs-1-0.webp

Redigerad med Binken
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är kanon. Använder den framförallt på kusten, sitter säkert även när det blåser och går vågor. Även ryggstödet är uppblåsbart så den tar lite mindre plats hoppackad än vanliga LCS. Fundera ett varv på...

...flytväst. Skulle aldrig gå ut utan flytväst på kusten framförallt kalla årstiden, varma årstiden och insjö är väl en annan sak. Har en Baltic Flyfisher (uppblåsbar), märks inte att den sitter på.

...fenor. Om du vill komma någonstans så kör dykfenor. Tog mina gamla fenor som jag körde dykning med och neopren-dyk-dojjor utanpå vadarna. Säkert lättare att snurra runt och trixa med Kalle-Anka fenor men du får sannolikt sparka duktigt för att komma någonstans.

Lycka till

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är smidigt med uppblåsbar sits och rygg men "tryggare" med foam. Det är omöjligt att den pajjar och foam kommer hålla flytförmågan även om pontoner går sönder. 

Fenor så kör även jag med dykarfenor från mares. Om du kör dykarfenor så kan du antigen köra med ett par vision cover socks utanpå neoprenstrumpan. Eller som jag, har köpt ett par dykarskor från ursuit som är ursköna att ha på fötterna. Med ett par dykarfenor kan du förflytta dig längre sträckor snabbare men det blir lite mer tung paddlat.. 

Oavsett vilken flytis från fish cat serien du väljer kommer den hålla en grym kvalité. 

 

Redigerad med Rob01bjo
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite input från en skärgårdsfiskare som kört flytring i många år. Fundera på om du inte ska ha en med åror!!! Det sliter som fan på knäna om  du ska paddla en hel dag (meniskerna). Det är värt varenda xtra spänn du tänker betala för ringen. Sittips: spar bubbelplast m stora bubblor som du får i paket när du köpt grejer på posten, stoppa in ovanpå foamsitsen (men under "tyget") så blir det mjukt å skönt att sitta. Men åror som sagt, det är guld värt! Har f ö aldrig använt flytväst och aldrig varit på väg att ramla ur, trots vågor från finlandsbåtarna. Smart idé med hundkopplet till ett litet ankare som nån skrev!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Barkarby said:

Lite input från en skärgårdsfiskare som kört flytring i många år. Fundera på om du inte ska ha en med åror!!! Det sliter som fan på knäna om  du ska paddla en hel dag (meniskerna). Det är värt varenda xtra spänn du tänker betala för ringen. Sittips: spar bubbelplast m stora bubblor som du får i paket när du köpt grejer på posten, stoppa in ovanpå foamsitsen (men under "tyget") så blir det mjukt å skönt att sitta. Men åror som sagt, det är guld värt! Har f ö aldrig använt flytväst och aldrig varit på väg att ramla ur, trots vågor från finlandsbåtarna. Smart idé med hundkopplet till ett litet ankare som nån skrev!

Jag håller med om åror. Dom är guld värda många gånger även när man fiskar i mindre vatten. Jag har uppblåsbar sits och även byggt en ny i frigolit. Mellan blåsan eller frigoliten har jag en isoleringsmatta typ foam. Blir mjukt och håller värmen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alternativ lösning till åror:

https://floatplus.com/product-en/float-plus-compact-2-en/
 

man kan ha flytring med en del luft i liggandes hemma mellan varven så man slipper blåsa upp från noll vid användning. Tänk då på att varm luft expanderar! Det kan spränga pontonerna. Fish Cat är najs. 😊👍 Det blir bra!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, Binken said:

Grymt tack för eran input! 😍

Man får paddla nära land i början så släpper förhoppningsvis katastroftänket :)

Jag har kikat lite på denna flytring, känns som att den har det man är ute efter. Någon som vet något om den? Eller allmänt om Fishcat ringar.

Outcast Fish Cat 4 Deluxe LCS Grey

fish-cat-deluxe-lcs-1-0.webp

Detta är den bästa ifrån Fishcat och har varit det i några år. Största skillnaden är att man blåser upp sitsen och på så vis tar den mindre utrymme när den inte används.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Lodjur sa:

Detta är den bästa ifrån Fishcat och har varit det i några år. Största skillnaden är att man blåser upp sitsen och på så vis tar den mindre utrymme när den inte används.

Jag har använt många olika fish cat modeller genom året. Allt ifrån de dyraste till lcs. Jag måste säga att jag alltid tyckt att lcs räcker gott och väl för mig. Visst, det är smidigt med uppblåsbar sits och ryggstöd för transport men ärligt talat så är hållbarhet på foam bättre och det är fortfarande inga problem att frakta 2st lcs ringar plus en massa packning i en vanlig kombi. Vissa av modellerna har en speciell back ventil och endast en ponton som jag personligen tycker är drygt. Troligt om man glömt hylsan hemma. I min lcs har jag blåst upp den för "hand" ute i fält då jag glömt pumpen hemma.

Jag har även flygit ut till fjälls med ringen och den tar inte stor plats om man släpper ut all luft och knyter ihop den.. jag tycker att lcs är mest flytring för pengarna. Men har man tjock plånbok och är villig att betala extra för lite större pontoner, större sidoväskor och uppblåsbar sits så visst, kör på 🙂💪

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Rob01bjo said:

Det är smidigt med uppblåsbar sits och rygg men "tryggare" med foam. Det är omöjligt att den pajjar och foam kommer hålla flytförmågan även om pontoner går sönder. 

Exakt!

man sitter ju på ”flytvästen”

jag testade haveriscenarior sommartid i slutet på nittiotalet.

får man total-punka (vilket är osannolikt) på en ponton så vänder man sig lugnt på mage över foamsitsen och simmar/paddlar iland.

 

att ramla ur en flytring/pontonbåt har jag aldrig hört talas om och man förstår varför när man väl sitter i den.

Håller med Barkarby om årorna!! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en sån med som jag spenderar mycket tid i. Väldigt stabil och känns säker. Men jag skulle aldrig ge mig ut utan flytväst. Har även jag en baltic flyfisher som knappt märks när den sitter på. Tappade en fena i skärgården och blåste utåt en gång för massa år sen och sedan dess så använder jag alltid flytväst. Falsk trygghet är bättre än ingen för mig 🙂

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ismo sa:

Äger ingen flytring!..vad väger en sådan?..säg att en skall gå 4-5km...den + en dagstur  med en rygga...vad blir det?

Å andra sidan..äter en ordentligt före...så behöver inte en en rygga..

En fishcat väger några kilon.. och det blir helt klart lite krångligt att ta med sig mycket packning + flytring ut. Men ska man gå långt och har med sig massor med packning så finns backpacker pro som väger endast 1,5 kg och tar inte mer plats packad än en sko. Kan inte er uttala mig om hållbarhet då jag aldrig testat en sån. Och dessutom sitter man nog ganska djupt ner i vattnet... 

Men att traska några km med en fishcat plus lite packning så är det absolut inga problem. Flytringen på ryggen och ryggsäck på framsidan eller fäst bak på ringen. 

/Robin

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...