Hoppa till innehåll

Bäckslända Nymf


puoltsa19

Recommended Posts

30 minutes ago, Ismo said:

 

Tänkte på jakobj!..när han gillade Pheasant Thail nymphen..nu vet jag inte vad orginal färgen är...men den bruna jag skickade på(googlade)..gillade speciellt denna..

 

 

 

1_1024x1024.jpg

Vanlig ofärgad fasanstjärt duger utmärkt. Sen brukar jag köra en olivfärgad likadan också. Jag har bundit allehanda mer eller mindre avancerade bäcksländenymfer med breda vingsäckar och ben och allt möjligt. Men inget slår den helt vanliga fasanstjärtnymfen utan några som helst extra tillbehör tycker jag.

Jag har fiskat isvaksfiske och tidigt vårfiske efter röding och öring sedan 1998 och hunnit testa det mesta.

I mina vatten inträffar också en enorm drift av mygglarver på våren och dagar då jag upplever trögare fiske trots bra förutsättningar så är det oftast där skon klämmer. Det löses genom att fiska enkla imitationer av dessa larver, fridriftande naturligtvis. Precis som bäcksländefisket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är naturfärgad, oliv samt en mygglarv. Stjärtspröten går av fort på fasanstjärtsnymfer så jag brukar binda dit en stjärt av nåt annat. Direkt eller när den fiskats bort. Syns på ena flugan.

Fibrerna tål inte särskilt mycket fisk heller utan rispas upp snabbt men det gör inget. Klipp bort om det är på ett tråkigt ställe, eller låt dem sticka ut om det är vid thorax. Liknar ju ben då. 😁

16505228713574659006244478772524.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, jakobj said:

Här är naturfärgad, oliv samt en mygglarv. Stjärtspröten går av fort på fasanstjärtsnymfer så jag brukar binda dit en stjärt av nåt annat. Direkt eller när den fiskats bort. Syns på ena flugan.

Fibrerna tål inte särskilt mycket fisk heller utan rispas upp snabbt men det gör inget. Klipp bort om det är på ett tråkigt ställe, eller låt dem sticka ut om det är vid thorax. Liknar ju ben då. 😁

16505228713574659006244478772524.jpg

Fråga! Hur fiskar du/ni otyngda nymfer?
Har aldrig nymf fiskat speciellt mycket själv. Har kört med en kort dropper under en torrfluga efter bäcköring några gånger typ.
Förtyngda nymfer med indikator verkar ju mindre avancerat...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/21/2022 at 8:56 AM, Ismo said:

Jag kikade..sparade bild..sen skickade hit!..

Det lite tråkiga är att vanliga simpla flugor, typ pheasant tack eller bindtrådslarven ovan tycks totalt osexiga för många flugfiskare idag. Ja du fattar ju Ismo.

Det ska bindas mer avancerat, modernt, häftigt.

Jag vet inte hur oerhört med öring och röding jag fått på dessa två extremt simpla mönster genom åren. Det kan liksom inte effektiviseras. Ofta har andra fiskat samtidigt med häftigare kreationer. Häftiga vid bindstädet eller på bild.. Men i vattnet är det en helt annan femma! 

Att doppa ner en pt-nymf jämfört med en avancerad modern kreation är som att se en äkta nymf i vattnet jämte en märklig julgran ofta. 

Vad jag menar är: glöm inte det enkla, det gamla. Det finns en anledning till att de fortfarande finns kvar hos oss stofiler. 😃

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...