Jump to content

Hökensås rekommendationer Oktober

Recommended Posts

Har bokat en resa hem till Sverige i Oktober, kommer att ha en del ledig tid första veckan i Oktober. Vet att vädret kan vara vanskligt men hoppas på tur med det. Vad skulle ni rekommendera, vilka sjöar är mest lämpade för flugfiske? Jag fiskar mest i strömmande vatten där jag bor men har en del erfarenhet från sjöfiske. Har ingen speciell utrustning för sjöfiske så det får bli min standardutrusting,  9 fot spö med flytande lina plus en lina med sjunkande spets. Jag är ute efter en sjö med vadbara platser. Vore roligt med någon som har erfarenhet från området. Jag har kollat in filmen med Johan Klingberg när de fiskar i Strandgölen.

Edited by Tennswede

Vi har fiskat i Hökensås i oktober sedan 90-talet och det är ett fiske jag ser fram emot varje år!

Det jag hoppas på är det torra fjädermyggfisket, när bågarna går strandnära och sippar mygg. Vid de tillfällena kör jag med en Frisörmygga eller Palomino Midge i stl 18-22 på en tafsspets ner till 0,10. Det har jag landat tvåkilosbågar på, men det gäller att ha ett mjukt spö. Jag kör med ett Sage SP 389-5.

Många gånger har vi även haft bra torrflugefiske på små riktigt mörka nattsländor, stl 14-16. Här är Mugly Caddis favoriten.

Om det inte funkar funkar det nästa alltid med husmask. Bergqvists variant är pålitlig, men vi får på många andra mönster också. Fiska hem sakta med lång tafs. Vi kör alltid med bara flytlina.

En svart eller orange Woolly Bugger har räddat oss många gånger. Den kan vara skillnaden mellan succé och fiasko. Alla storlekar funkar, från 2 till 12.

Och sist men inte minst: Skater! När bågarna kommer som en torped i ytan för att sekunden senare klippa flugan i en vattenkaskad är lyckan, och pulsen, på topp!

Ja, det där får kallas en klockren bilddemonstration av tidigare sagda flugor och plats. 

Glömde säga nåt om sjöarna.

När vi går från land fiskar vi mest i Sydvattnet och Enesjön, men även Prinsasjöarna brukar få ett besök.

Med flytring är det Sydvattnet och Nordvattnet som gäller.

Tack för uförligt svar och tips om flugor. Det blir vadning för min del så dina tips om sjöar ska ihågkommas. Här i södra U.S.A. i bergen så har vi ganska bra nattsländekläckningar i Oktober. Orange, bruna som vi kallar Oktober Caddis. Finnes det sådana kreatur i Hökensås området?