Jump to content

Flytringsfiske

Recommended Posts

Jag har köpt mig en flytring som jag skulle testa nu i vår. Kommer köpa mig ett par fenor som jag kan knäppa runt hälen utan skor.

Ska jag köpa ett par extra neoprenstrumpor för att skydda mina vadare?

Ja precis. Antigen det eller ett par dykarskor som passar över vadarstrumpan. 

Jag kör ett par ursuit skor över vadarna vid flytringsfisket och det tycker jag är underbart eftersom jag kan ha de på min både i sjön och ur sjön. Det blir jobbigare med neopren strumpor eftersom du då måste ha tofflor nära tillhands. 

Jag har dessa som jag rekommenderar: 

https://www.seapax.se/produkt/skor/neoprenskor/neoprene-sko-med-dragkedja-65mm/?attribute_pa_storlek=43-44&gclid=EAIaIQobChMI0f6snau89wIVrAZ7Ch3TAgllEAQYASABEgJJZfD_BwE

Det blir mycket smidigare och skönare att paddla utan skor. Skorna blir tunga att sitta att paddla med en hel dag eller till och med en hel helg. Och betydligt mycket skönare utan skor på. Det var många år sedan jag slutade med skor och kommer aldrig gå tillbaka till det. 

Visst går det bra med skor om man inte har ett behov av att fiska mycket från sin ring och vill optimera upplevelsen. Men jag som lägger merparten av mitt fiske i ringen älskar känslan av smidighet och att kunna använda mig av riktiga dykarfenor för distans i ringen. 

/Robin B 

Tänk på hur tunga ett par skor blir bara när man vadar.. denna vikt ska man då sitta och paddla med helt i onödan. Det blir väldigt stor skillnad när man väl testat utan skor. Koppla dessutom på ett par längre fenor och jisses vad tungt det blir under en dags fiske. Mindre skor = mindre start massa att flytta på. Det gör verkligen skillnad. 

/Robin B