Jump to content

Vadarskor för västkustfiske

Fisk
 Share

Recommended Posts

Finns det vadarskor som är lite smidigare som funkar bra för västkustens fiske?

Mina Simms med filtsula har visat sig vara ganska farliga att hoppa runt i bland klippor och stenar. Dom tappar greppet på oväntade ställen och när det hänt så är det svårt att återfå grepp och kontroll. 
I helgen så trampade jag på en sten med lav på som i kombination med filtsulan blev nästan lika halt som svartalger. 

73DC8E9A-61EA-4B55-AFE9-0DD7BA4F7841.jpeg

Det finns ju skruvdubb att köpa, det tycker jag har funkat bra.

Men när dessa dubb är på plats så rekommenderar jag att du undviker att gå på trägolv 🤪

• Like 1

Korkers har ett par modeller där du kan byta sula mellan filt och gummi. Just för stenar, speciellt när de är torra, tror jag gummisulan funkar bättre.
Finns även olika system där man skruvar in dub eller typ "plattor" i sulan på befintlig sko.

På 2022-05-04 at 14:45 Lodjur sa:

Korkers har ett par modeller där du kan byta sula mellan filt och gummi. Just för stenar, speciellt när de är torra, tror jag gummisulan funkar bättre.
Finns även olika system där man skruvar in dub eller typ "plattor" i sulan på befintlig sko.

mm funkar bra så långt. Men passformen på korkers är sådär om du frågar mig. Tycker man får en rätt platt känsla i foten och den modellen jag har är inte skönt om man ska gå i dem flera dagar. 

Skönaste skon jag har är utan tvekan Danner Boots https://www.wittlock.se/sv/nyheter-3/nyheter-2019/patagonia-danner-river-salt-wading-boots.html den sitter som en skön jympasko men är stabil och den har en slitstyrka utöver det vanliga.

Nr 2 får bli simms G3 läder

Den här är jag sugen på att få mig ett par av. Den ser ut som ett bra budgetalternativ. Gillar gamla Tossu https://visionflyfishing.com/product/tossu/

14 hours ago kent.flyfish sa:

Kan man ha samma på Ostkusten???😳

Min bild är att det är Ocean PVC vadare som gäller på Ostkusten. Alternativt ett par seglarstövlar från Viking vid landfiske.

Glöm inte fiskehatten, det är kung från Österlen och hela vägen upp till Stockholm.

1 hour ago Jonas sa:

Min bild är att det är Ocean PVC vadare som gäller på Ostkusten. Alternativt ett par seglarstövlar från Viking vid landfiske.

Glöm inte fiskehatten, det är kung från Österlen och hela vägen upp till Stockholm.

Och norr om Stockholm???😳