Hoppa till innehåll

Sandåslandet


Simon86

Recommended Posts

Tjena. Ska som titeln säger upp till Sandåslandet 10 juli med ett par polare och vara där en vecka. Har ni några heta tips på vilka flugor man ska ha med sig?

Har även gett mig på att börja binda flugor nu så och börjar få till dom ganska bra så har ni bra tips på heta mönster att binda så man får en fördel i tävlingen mot polarna som åker med köpeflugor är det ännu bättre.

Ska sägas att jag är nybörjare så gärna nån beskrivning eller bild på flugan som ska bindas om det inte är något man kan youtubea sig fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En flugtyp som jag inte vill vara utan är parachute emerger. Strl. 12-18

Funkar i olika färger, brun, olive, gul m.fl. och även svart i små storlekar.

Har bundit den sedan 80talet.

Så här binder jag den numera. Se videon.

Ett bra sätt att hålla kroköglan fri från fjäderstrån/strålar.

Jag brukar däremot gå runt vingen sista varvet och sedan avsluta med huvudet på traditionellt sätt.

Binder den som emerger, med kortklippt vinge, eller som fullt utvecklad slända, då med vinglängd som stämmer överens med den naturliga sländan.

Tvinnar inte tafsen, landar alltid rätt,....ett MÅSTE, i flugasken.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago osdmike sa:

En flugtyp som jag inte vill vara utan är parachute emerger. Strl. 12-18

Funkar i olika färger, brun, olive, gul m.fl. och även svart i små storlekar.

Har bundit den sedan 80talet.

Så här binder jag den numera. Se videon.

Ett bra sätt att hålla kroköglan fri från fjäderstrån/strålar.

Jag brukar däremot gå runt vingen sista varvet och sedan avsluta med huvudet på traditionellt sätt.

Binder den som emerger, med kortklippt vinge, eller som fullt utvecklad slända, då med vinglängd som stämmer överens med den naturliga sländan.

Tvinnar inte tafsen, landar alltid rätt,....ett MÅSTE, i flugasken.

 

 

Såna ska bindas ett gäng

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago, Simon86 said:

Såna ska bindas ett gäng

Här binder han en variant i strl. 22.

Han överdressar flugorna lite tycker jag, men hans tillvägagångssätt gillar jag.

Här ser man också hur han avslutar med bindtråden runt vingen och sedan formar huvudet.

--------

 

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago osdmike sa:

Här binder han en variant i strl. 22.

Han överdressar flugorna lite tycker jag, men hans tillvägagångssätt gillar jag.

Här ser man också hur han avslutar med bindtråden runt vingen och sedan formar huvudet.

--------

 

Har inte gått ner så smått än men man kanske ska prova

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det länge sedan jag var där, men då funkade Rackelhanen väldigt bra. Ta med din favoritimitation av torr nattslända och du klarar dig långt. Min nuvarande favorit är utan tvekan Mugly Caddis. Kanske lite bökig att binda för en nybörjare, men värt besväret. Och övning ger färdighet, så det blir enklare och enklare för varje fluga du binder.

muglycaddis.jpg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Simon86 said:

Brukar du göra i den färgen då också? Och vilken av modellerna går bäst?

Gulaktig funkar bra i vissa fall. Bra att ha ett par stycken i asken.

Fly-rite Chocolate Brown el. liknande, är nog den färg som alltid funkar. Strl. 12-14.

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Simon86 said:

Har inte gått ner så smått än men man kanske ska prova

Strl. 18 är bra att ha och då går det ju hyfsat bra att kroka fisken.

Ibland måste man gå ner ännu mer i storlek för att få fisken att visa intresse, men det blir svårare att få kroken att fästa.

Har använt Ahrex (FW510) krokar i mindre storlekar då dom har ganska stort gap.

Dessutom rätar dom inte ut sig så lätt som många andra krokar när man går ner i storlek.

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Bigsalmon sa:

Nu är det länge sedan jag var där, men då funkade Rackelhanen väldigt bra. Ta med din favoritimitation av torr nattslända och du klarar dig långt. Min nuvarande favorit är utan tvekan Mugly Caddis. Kanske lite bökig att binda för en nybörjare, men värt besväret. Och övning ger färdighet, så det blir enklare och enklare för varje fluga du binder.

muglycaddis.jpg

Därför jag är ute i god tid så man kan sitta och nöta vid bindbordet och få dom så bra som man vill ha dom lagom tills man ska åka

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Ismo said:

Puppan är INGEN VINGAD INSEKT!!!(Inte förrän den kläckts fr. det!"...Vingade typ  Nattsländor!.har dom oftast sällan chans att ta/...OM!! ..dom inte är dom största i sjö!!...för dom kläcker fast mitt i sjön..överlever sällan..vad blir över?..dom svärmar ju!!!...så som en Pensionär sa åt en kompis!..engång..jumer VATTEN...dessto mera mat för fisken = Mat UNDER VATTNET!

Titta inte på vad som flyger i luften!..till 80-90%.

Kolla Videona..med Mosquitos and Mayflies!...den kryllar av May Mayflies!(Dag sländor...tror jag det heter.))..knappt ett vak!.Men Puppan!!!.PANG.

Stor Ismo som attraktor med droppad #14-18 foampuppa (lite beroende på vad som kläcker). Räcker för 90% av mitt harrfiske nattetid. Fördelen med stor Ismo är att det är 'mat' som syns på 'håll', så den drar som regel hugg även om vaken är sporadiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Ismo sa:

Kör min Puppa!..hur svårt kan det vara?..kanske en Ryssfluga!...olika djup. Fjanta med "Torrflugor"...slutade jag med när jag var 15 år gammal...gå djupt..95% av allt dom äter..sker under under ytan..MEN!!..fiska rätt!

Ja den ska jag köra håller på att göra ett gäng av dom faktiskt. En sak jag funderade lite på är om den funkar bra i någon annan färg också? Blivit lite sugen på att laborera där efter man gjort ett gäng likadana nu

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Superpuppa, kungshammaren, E-12, klinkhammer grön och grå - alla stl 12

liten svart klinkhammer eller black gnat - stl 14-16

double legs, E-12 guldskalle

och ett gäng större streamers/zonkers/propellerflugor

7976BDDF-B14F-4476-BF99-54CC8043EFC7.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Jonas said:

Superpuppa, kungshammaren, E-12, klinkhammer grön och grå - alla stl 12

liten svart klinkhammer eller black gnat - stl 14-16

double legs, E-12 guldskalle

och ett gäng större streamers/zonkers/propellerflugor

7976BDDF-B14F-4476-BF99-54CC8043EFC7.jpeg

Vafalls, fiskar du med Karlsson på taket eller? 😁

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, första året vi var upp så var det bra trögt, men Ismopuppan levererade riktigt bra. I fjol så var det bättre förutsättningar för harrfisket å då så var det ryssflugan som svärmade. Men Ismopuppan, och en variant på Viddapuppan, Simulator och ryssflugan var de flugor som fungerande bäst för mig. Och som jag fiskade med.

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...