Jump to content

Ta hänsyn till egen längd?

Recommended Posts

Hej, jag sitter och klurar på linlängd, nämligen om jag ska ha Rio versitip eller versitip short. Spöet är 12,6 fot och jag själv är 202 cm. Ska man ta i beaktande att jag är drygt 20 cm längre än genomsnittsfiskaren och köra på vanliga versitip eller ska jag köra på short oavsett? 

Mvh, 

Det är ju lite olika, men det är ju främst på våren jag får vada djupt och då kör jag med ett annat spö. 

Jag tänker främst om det är dumt att ta hänsyn till längd. 

Mvh

Det bör man absolut ta hänsyn till. Likväl så vill du ha en kortare lina om du vadar djupt eller fiskar i mycket trånga positioner. Eller längre om du fiskar från båt eller ofta står ovanför vattennivån på stenar och dylikt.

Om du i regel vadar till knäna eller djupare, eller fiskar I krångliga situationer, kör på short. Annars vanliga. I min mening. Jag är dvärg jämfört med dig och fiskar oftast 12,5 fot spetsar på den linan.

Versitippen har ju samma längd på klumpen det är bara spetsarna som skiljer. Själv är jag 192cm och fiskar med 12-13 fot. Allt beror på hur högt spötoppen befinner sig ovan vattenytan. Själv tycker jag att den korta versionen  10,1m är mer användbar i dom flesta lägen. Står du grunt så kan du ha längre överhäng på linan än när du vadar djupt. Har du den längre linan som då är 11,6m måste du höja armarna betydlig mer om du vadar djupare. Själv upplevde jag problemet en gång vid djupvadning. Körde med den långa bodyn och var utvadad till bröstet alltså ganska djupt. Fick då höja armarna jättemycket för att få till bra kast. Och det känns i armarna, bytte till den kortare versionen och nu blev det genast trevligare/lättare och kasten gick lika långt.