Jump to content

Flytbälte, uppblåsbart ????

Barkarby

Recommended Posts

Skulle behöva lite input på denna produkt:

Loop Alto belt pack, finns lite olika namn på den tex Spinlock deckvest Alto.

Ett bälte med en "badring som blåses upp av en kolsyrepatron vid ett ryck i utlösartampen. 

Är det nån som använder, har behövt utlösa den osv? Gissar att jag vänder mig till den äldre, klokare läsaren här😂 men all input är bra input.

Mvh

Leif

Jag såg den. https://se.looptackle.com/product/alto-belt-pack/ 

Hitta tyvärr inga bilder på den in action. Hade gärna velat se hur flytkraften hamnar? 

Förstod jag rätt är det manuell utlösning på den vilket är bra. Speciellt för de som ofta vadar riskabelt men kanske inte behöver flytkraft mer än i absoluta nödfall.

Min guidekollega (Uffe Blomqvist) hade en uppblåsbar fiskeväst med automatik. Snubbla på knädjupt vatten varvid västen utlöste. Det var en härlig syn😂 

CDCF5254-5EE0-49AD-98CD-534742C88B56.jpeg

• Like 1
  • Haha 1

Tack Jonas, finns på Youtube hur den funkar. Är mer intresserad av om ni tycker den är i vägen osv. Använder ingen hippack elleer sånt så det finns ju plats där bak. Blir nog ett köp, 650 spänn på xxl, där heter den Spinlock Deckvest Alto

• Like 1

Imago hade en sån. Jag använde den aldrig i praktiken, men den var helt manuell, både uppblåsning och påtagning av västen. Det var alltså ingen "badring", utan en väst du bar i bältet och sedan tog på när det behövdes. Principen har helt klart sina brister, men en flythjälp är alltid en flythjälp och kan rädda liv.

• Like 1

Känns ju som att om den sitter på ryggen vid midjan och blåser upp sig så finns det en risk att "ballongen" flyter men att den som är fastspänd till bältet med tidigare nämnd ballong hamnar face-first i vattnet...? Se kvalificerad illustration.
Vill också se den i action nu! Edit: Man kan se den i action i klippet Barkarby länkade.

no_bueno.png

Edited by Lodjur
  • Haha 2

17 minutes ago, Lodjur said:

Känns ju som att om den sitter på ryggen vid midjan och blåser upp sig så finns det en risk att "ballongen" flyter men att den som är fastspänd till bältet med tidigare nämnd ballong hamnar face-first i vattnet...? Se kvalificerad illustration.
Vill också se den i action nu!

no_bueno.png

En annan risk är väl att den inte är uppblåst när den väl behövs?

• Confused 1

33 minutes ago, Fisk said:

En annan risk är väl att den inte är uppblåst när den väl behövs?

Grejen med denna nya och moderna är väl att man ska kunna dra i ett snöre också blåser den upp sig själv direkt. Dock så blåser den upp sig bakom ryggen och sen är det upp till användaren att trä den under armarna. Skulle tro själv att detta inte är optimalt i strömmande vatten då "armarna" som man ska lägga i armhålan skulle kunna vridas bakåt istället för framåt av trycket. Se klippet Barkarby länkade en bit upp så ser man hur den används.

Edited by Lodjur
  • Like 2

Ja... det är väl bara att hoppa en fors med lite fart och testa. @Lodjur har en del poänger att det kanske inte är helt enkelt att komma i ringen den dagen den verkligen behövs. Den ser exempelvis lite vek ut? och den är ju uppenbarligen designad som support vid SUP-användande från början. Är faktiskt riktigt sugen på att testa hur pass enkelt det är i skarpt läge i strömmande vatten..

Jag vill se någon testa i strömmande vatten! 😄 Get on it @Jonas !
Funkar den så är det ju faktiskt riktigt snyggt i ett större vatten där man kan svepas ut i djupare vatten om man drar omkull på ett dåligt ställe.

3 hours ago Jonas sa:

Ja... det är väl bara att hoppa en fors med lite fart och testa. @Lodjur har en del poänger att det kanske inte är helt enkelt att komma i ringen den dagen den verkligen behövs. Den ser exempelvis lite vek ut? och den är ju uppenbarligen designad som support vid SUP-användande från början. Är faktiskt riktigt sugen på att testa hur pass enkelt det är i skarpt läge i strömmande vatten..

Du får filma ett flytpass i Ogströmmen eller vad den nu heter👍

39 minutes ago, Freak said:

Du får filma ett flytpass i Ogströmmen eller vad den nu heter👍

istället för t.ex "Panama canal by boat" så är det "Ogströmmen by flytväst" 😂

• Like 1

Har köpt på xxl nu, den kommer säkert att funka bra, tror inte det är ngt problem att få fram "armarna" som ska sitta runt magen. vänder man ryggen mot strömmen när den är uppblåst så far de nog fram av sig själva. Jag är optimistisk! Tack för alla inputs!

Coolaste sättet att flyta ner för forsen är givetvis om man sätter den mellan benen och tar strömvirvalarna som om man precis tämjt ett sjöodjur🕺😎

• Haha 2

8 hours ago, Lodjur said:

Grejen med denna nya och moderna är väl att man ska kunna dra i ett snöre också blåser den upp sig själv direkt. Dock så blåser den upp sig bakom ryggen och sen är det upp till användaren att trä den under armarna. Skulle tro själv att detta inte är optimalt i strömmande vatten då "armarna" som man ska lägga i armhålan skulle kunna vridas bakåt istället för framåt av trycket. Se klippet Barkarby länkade en bit upp så ser man hur den används.

Jag tänkte på att den ska aktiveras manuellt och i de flesta fall som man behöver flythjälp så har det hänt något som gör att man inte har möjlighet till manuell aktivering.

9 hours ago Fisk sa:

Jag tänkte på att den ska aktiveras manuellt och i de flesta fall som man behöver flythjälp så har det hänt något som gör att man inte har möjlighet till manuell aktivering.

Men man kan ju inte ha den som flytväst som utlöses av vattnet, då blir det i helt fel lägen 😅

• Like 1

10 minutes ago puoltsa19 sa:

Inte ens mot betalning skulle jag ta på mig flytbältet.

Klotar man i älven kan det ju bli som med mannen I Männiku på harrens dag.

Man ser bara filtsulorna på den som flyter ner efter älven.

Jag tror kanske det här är en bättre lösning. Då flyter man garanterat med huvudet upp 👌https://scandinavianoutdoor.se/hovding/utrustning/cykling/hovding-3-airbag-kypara/?gclid=Cj0KCQjwg_iTBhDrARIsAD3Ib5hnF15egbvKKEDBc3NKNmAcVTsx1ejiH8nyK-AUal6BNx4PL7b2goIaAiLNEALw_wcB

FA345014-22F7-4053-8F25-2994F1889DB7.webp
😁

• Haha 1

2 hours ago puoltsa19 sa:

Inte ens mot betalning skulle jag ta på mig flytbältet.

Klotar man i älven kan det ju bli som med mannen I Männiku på harrens dag.

Man ser bara filtsulorna på den som flyter ner efter älven.

EXAKT! ..en trevlig Herre som höll på med kastkurser I Kalixälven minns jag..via Vildmarkshörnan..

Det var tragiskt.

2 hours ago, Jonas said:

Man kan ana att det är ynglingar som ligger bakom det där varumärket... för oss lite äldre så låter ju hövding inte direkt som något förtroendeingivande 😁

Slangopedia: Hövding

• Haha 2

Hövding är vanligt på folk som cyklar här i Stockholm. Den känner av plötsliga rörelser och ska lösa ut då så den hinner skydda innan man far i marken. Känner flera där den blåsts upp när dom bara vinglat till eller kört över en trottoarkant 🙂

Med mitt eget vinglande i forsar så tror jag manuell uppblåsning att ett måste. Har gjort otaliga vurpor på knädjupt vatten när man tycker att man är inne vid stranden. Skulle kosta för mycket i nya patroner till uppblåsningen.

känner några som förespråkar Thermotic väst istället. Som en ganska tunn underställsväst som ger ökad flytkraft på överkroppen.

Edited by Sul
  • Haha 1

Ja… och med det här sagt får vi inte glömma det faktum att det vad jag vet sker extremt få tillbud där folk faktiskt drunknar i samband med vadning? 

Lägger man till alkoholfaktorn som inte är helt ovanlig skulle jag säga att chansen att man drunknar i samband med vadning är i stort sett obefintlig 😁🤷‍♂️