Jump to content

Kaloriintag hos regnbågar

Karl T

Recommended Posts

Tjena,

Har alltid varit ett fan av regnbågsfiske då jag tycker det är utmärkt för ffa kortare fiskepass.

Men hur klarar de av kaloriintaget i dammarna? 

När jag frågade en guide fick jag höra att en ”steril” damm på ett hektar där det enda akvatiska djurlivet är insekter typ … egentligen inte klarar att underhålla mer än runt 5kg kött. 

Svälter regnbågarna fram till fångst? 😱

Skulle rimma med att de som har gått länge ser rätt utmärglade ut … och att de hugger på typ allt … 

Skulle man inte kunna hålla population av typ spigg eller annan föda i dammarna, även om det skulle göra regnbågarna mer svårtrugade?

I vissa sjöar klarar det sig pga god tillgång till mat. Jag är medlem i ett exempel av sådan, där vi fångat fisk som är minst 3 år sedan isättning.

Ett skräckexempel är en gammal damm (snarare en sten bassäng) som töms varje höst och växtligheten på botten/kanter är helt obefintlig. Dammen är kanske 50x50 meter och där sätts flera hundra kilo regnbåge i minst en gång om året i samband med ett event. Det finns ingen mat i vattnet, de får ingen mat efter isättning, och även fast dammen fiskas hårt av allmänheten iom P&T så hittar man alltid några exemplar ihjälsvultna framåt hösten. Ibland drar jag och vänner dit och försöker ta upp de sista av barmhärtighet.

Problemet när det är sjö/vattendrag är ofta att man sätter i fisk på 1.5kg+ i ett vatten som klarar fisk på kanske 500g.

• Sad 1

Mycket konstigt att det inte är mer reglerat då det är djurplågeri, kanske till och med värre än köttuppfödning?

Man brukar reglera varelsers rättigheter i termer av grad av självmedvetande vilken sägs vara låg hos fiskar. 

Man kan utmana den etiken då man inte direkt vanvårdar gravt förståndshandikappade människor (inte längre i Sverige iallafall, tror jag). 

Edited by Karl T
OCD

11 minutes ago, Foam said:

Du kan ju alltid åka och mata ankorna, förlåt bågarna...

Ja till skillnad ifrån dig så har jag ju nära till en hel del dammar 🤠

• Like 1

• 1 month later...

Jag har sett inplanterad öring gå in i dvalaliknande fas och bara stått stilla i strömmen. De har varit i så djup "diapaus" så man har kunnat vada ut till dem och peta på dem med fiskespöet. Först då har de vaknat till och simmat iväg....
Hedströmmen höll reproduktion på både öring och flodpärlmussla fram till 80talet men idag kan man säga att det är ett sterilt dike. Gick för någon vecka sedan utefter Hedströmmen några km och fann ett 20tal Danica svärmandes. Partiet där de svärmade ligger i anknytning till några källor så där kan vara förklaringen.

Jag håller fullt med om att inplantering av fisk i sterila sjöar eller vattendrag är djurplågeri.
Men det är ett effektivt sätt att få oss tvåbeningar att förbise de ekologiska problem som drabbat många av våra sötvatten. I Bergslagen har flugfiskare anpassat sina metoder till det obefintliga insektslivet och fiskar därför med färgglada flugor. Många intalar sig att de bevittnat en kläckning när de sett en handfull sländor...

I friska vatten så tar inplanterad fisk till sig födomönster och val av ståndplats på någon vecka. Framåt hösten kan man se på fenorna att de växt ut och ett bevis på att här finns mat men kanske inte möjligheter till reproduktion.

Den roligaste fisken att fiska på enligt mitt tycke är gammal flerårig regnbåge i strömvatten....

20210905_165047.jpg

• Like 1
  • Thanks 2