Hoppa till innehåll

Flugfiske i Stennäs ( Vilhelmina )


Jaktbrint

Recommended Posts

Goddag mina goda herrar och kvinnor.

Ämnet lyder som följande: Jag och min mycket goda vän skall upp nu på fredag 27/5 till Stennäs/ Dikanäs och flugfiska, men jag börjar nu ångra att vi tog ett sånt tidigt datum, just för att vädret är väldigt nyckfullt samt vårfloden i sitt fulla språng. Vi må ha varit lite väl exalterande när vi bokade datumet. Vi har alltid åkt v 28 men då har vi inte varit så högt upp för den delen.

 

Jag söker nu tips och information, hur vattentillståndet är, vart man finner fisken vid högt vattentillstånd, samt några bra tjärnar och sjöar i närheten. Det hade även varit VÄLDIGT intressant att veta hur fisket är generellt runt v 21/22/23.

 

Väl mött/ Grabben från Borgunda.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jaktbrint said:

Goddag mina goda herrar och kvinnor.

Ämnet lyder som följande: Jag och min mycket goda vän skall upp nu på fredag 27/5 till Stennäs/ Dikanäs och flugfiska, men jag börjar nu ångra att vi tog ett sånt tidigt datum, just för att vädret är väldigt nyckfullt samt vårfloden i sitt fulla språng. Vi må ha varit lite väl exalterande när vi bokade datumet. Vi har alltid åkt v 28 men då har vi inte varit så högt upp för den delen.

 

Jag söker nu tips och information, hur vattentillståndet är, vart man finner fisken vid högt vattentillstånd, samt några bra tjärnar och sjöar i närheten. Det hade även varit VÄLDIGT intressant att veta hur fisket är generellt runt v 21/22/23.

 

Väl mött/ Grabben från Borgunda.

Fisket är uselt den här tiden. Inga insekter . Kanske (fjädermygg) Högt och kallt vatten. Massor av snö kvar på fjället. 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jaktbrint said:

Goddag mina goda herrar och kvinnor.

Ämnet lyder som följande: Jag och min mycket goda vän skall upp nu på fredag 27/5 till Stennäs/ Dikanäs och flugfiska, men jag börjar nu ångra att vi tog ett sånt tidigt datum, just för att vädret är väldigt nyckfullt samt vårfloden i sitt fulla språng. Vi må ha varit lite väl exalterande när vi bokade datumet. Vi har alltid åkt v 28 men då har vi inte varit så högt upp för den delen.

 

Jag söker nu tips och information, hur vattentillståndet är, vart man finner fisken vid högt vattentillstånd, samt några bra tjärnar och sjöar i närheten. Det hade även varit VÄLDIGT intressant att veta hur fisket är generellt runt v 21/22/23.

 

Väl mött/ Grabben från Borgunda.

 

 

 

Lär få de tufft..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jaktbrint said:

Goddag mina goda herrar och kvinnor.

Ämnet lyder som följande: Jag och min mycket goda vän skall upp nu på fredag 27/5 till Stennäs/ Dikanäs och flugfiska, men jag börjar nu ångra att vi tog ett sånt tidigt datum, just för att vädret är väldigt nyckfullt samt vårfloden i sitt fulla språng. Vi må ha varit lite väl exalterande när vi bokade datumet. Vi har alltid åkt v 28 men då har vi inte varit så högt upp för den delen.

 

Jag söker nu tips och information, hur vattentillståndet är, vart man finner fisken vid högt vattentillstånd, samt några bra tjärnar och sjöar i närheten. Det hade även varit VÄLDIGT intressant att veta hur fisket är generellt runt v 21/22/23.

 

Väl mött/ Grabben från Borgunda.

 

 

 

Lär få de tufft.. Mängder med snö kvar på fjället. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Jaktbrint said:

Goddag mina goda herrar och kvinnor.

Ämnet lyder som följande: Jag och min mycket goda vän skall upp nu på fredag 27/5 till Stennäs/ Dikanäs och flugfiska, men jag börjar nu ångra att vi tog ett sånt tidigt datum, just för att vädret är väldigt nyckfullt samt vårfloden i sitt fulla språng. Vi må ha varit lite väl exalterande när vi bokade datumet. Vi har alltid åkt v 28 men då har vi inte varit så högt upp för den delen.

 

Jag söker nu tips och information, hur vattentillståndet är, vart man finner fisken vid högt vattentillstånd, samt några bra tjärnar och sjöar i närheten. Det hade även varit VÄLDIGT intressant att veta hur fisket är generellt runt v 21/22/23.

 

Väl mött/ Grabben från Borgunda.

 

 

 

Ja det var ett mycket märkligt datum att åka till fjällnära vatten...

Vojmån går med vårflod nu Ja. Jag kör över bron nedanför dikanäs några gånger i veckan och det ökar hela tiden. Värme och regn på gång så den lär öka rejält nu.

Glöm fiske i vojmån..

I övrigt, tja, det vetifan. Skogstjärnar kanske kan funka. Mer fjällnära är ju isbelagt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni bör plugga på kring mindre vattendrag som kanske inte är lika översvämmade som de lite större troligtvis kommer vara, samt ladda upp med streamers och nymfer (och lära er hur man gör en nymf rigg med indikator och som man kan sätta sänken på för att komma ner i det snabba vattnet).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öringen är väldigt aktiv under vårfloden,den rör sig mot stigande vatten,kan simma långt. Den drar sig inte för att simma över det som tidigare var torra land. Den tar även stora byten den här tiden. Vi fiskade på den tiden med döda löjor,flytande rapala,och törs jag säga? levande grodor. Öringen ställer sig gärna där den har koll på vad som kommer flytande. Om strömmen går nära kan den stå framför/bakom både träd och stenar,under buskar, och t,o,m ovanpå en stor sten. Hade det funnits mus/grodimitationer så hade jag provat det då. Sök öringen runt de översvämmade kanterna i gränsen mellan vad som vanligtvis är älvkanten. Jag lät bara rapalan/löjan flyta med strömmen medans jag ryckte i linan. Dom tog som på torrt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Morgan said:

Öringen är väldigt aktiv under vårfloden,den rör sig mot stigande vatten,kan simma långt. Den drar sig inte för att simma över det som tidigare var torra land. Den tar även stora byten den här tiden. Vi fiskade på den tiden med döda löjor,flytande rapala,och törs jag säga? levande grodor. Öringen ställer sig gärna där den har koll på vad som kommer flytande. Om strömmen går nära kan den stå framför/bakom både träd och stenar,under buskar, och t,o,m ovanpå en stor sten. Hade det funnits mus/grodimitationer så hade jag provat det då. Sök öringen runt de översvämmade kanterna i gränsen mellan vad som vanligtvis är älvkanten. Jag lät bara rapalan/löjan flyta med strömmen medans jag ryckte i linan. Dom tog som på torrt.

Jo du har en poäng. Jag fiskar själv Storöring från mitten på april till början av juni. Det kräver dock rätt sorts vatten. Det är långt ifrån alla åar som funkar bra till det fisket. Fjolårets vårsäsong gav ett gäng öringar mellan 4,1 och 5,6kg på fluga, ganska nära Vojmån faktiskt.

Men för att utföra detta fiske effektivit krävs helt andra metoder än de jag anar att ts pysslar med. Jag gissar att han ägnar sig åt puppfiske med lättare spön vilket inte är denna årstids rätta approach.

Jag skulle ha satsat på inloppen i sjöarna. Dessa drar bra med fisk nu och kan ge mycket bra fiske på ffa sik och röding. I ts fall skulle jag kikat närmare på vojmåns inlopp i vojmsjön till exempel.

Fjädermygg och bäcksländor präglar fisket normalt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att vissa kommentarer och svar jag får är extremt omogna. Faktum är faktum vi skall upp och ville ha lite tips. Istället blir man idiotförklarad och förlöjligad. Ni borde skämmas, om vi alla kunde hjälpas åt och vara glada o trevliga istället för att vara förjävla snäsiga mot varandra så hade världen onekligen varit en trevligare plats. Dock finns det alltid några individer som skall spela lustiga på andras bekostnad.

 

Jag må tacka Morgan så hjärtligt, bra och värdefulla tips.

Ni andra som gör mer eller mindre natt av mig får gärna fortsätta hacka på mig om det nu höjer erat ego.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago GTfour sa:

Du får dra några stora och posta bilder så blir det tyst på dom.

Min erfarenhet av högt vatten tidigt på året är att det brukar bli få men stora fiskar.

Men det kan vara nog så knepigt att hitta ställen där man kommer åt att fiska.

Förstår, tack för bra tips!

Hur är fisket i tjärnarna runt omkring då tro? De bör ju vara relativt opåverkade, i detta sammanhang. Tänker att rödingen är i full fart i det kyliga vattnet? Har som sagt aldrig fiskat såhär tidigt i norrland förut men jag vet att jag brukar finna dem både slöa o djupt ner under högsommaren.

 

Väl mött!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla upp tjärnarna,undvik myr/våtmark sök Stenland,hällar. Blir ett skit så här års annars. Att lägga ut en torrfluga när det inte vakar är överoptimistiskt ,men visst ibland går det också. Kör med streamer typ mick finn eller svarvingad . Bäst står du på nån utskjutande udde med hård mark under fötterna . Om möjligt så prova olika djup (alla djup). Jag har faktiskt haft bra fiske på rackelhane! en gång just så här års,en röding tog flugan när jag vevade in linan för å ge upp efter att ha provat allt. Fick flera stycken, men bara när jag vevade in linan med rullen inte ett hugg när jag drog med händerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Morgan sa:

Kolla upp tjärnarna,undvik myr/våtmark sök Stenland,hällar. Blir ett skit så här års annars. Att lägga ut en torrfluga när det inte vakar är överoptimistiskt ,men visst ibland går det också. Kör med streamer typ mick finn eller svarvingad . Bäst står du på nån utskjutande udde med hård mark under fötterna . Om möjligt så prova olika djup (alla djup). Jag har faktiskt haft bra fiske på rackelhane! en gång just så här års,en röding tog flugan när jag vevade in linan för å ge upp efter att ha provat allt. Fick flera stycken, men bara när jag vevade in linan med rullen inte ett hugg när jag drog med händerna.

Tack så mycket igen Morgan. Får nog bli lite mete med mask och mer haspelfiske iår framförallt i just tjärnar. Tänkte hyra en båt o pröva lite långedrag också. Skall givetvis pröva en liten touch av streamer om rätt förutsättningar ges. Måste få rasta flugspöet lite iallafall.

 

Har du prövat strömsänke med mask mask/ fluga någon gång Morgan? Alltså ”bottenmete” i älven/ ån.

 

Väl mött/ Åberg

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eh,, det är väl inte så att jag skäms direkt men (Jo lite) jag jag brukade bottenmeta med haspel, mask å bly från skalade elkablar . Det var i tonåren, plus några år. Två kassar harr+ någon bunusöring varje gång . Klämde fast rullbly på linan halvmeter ovanför kroken . Fick gå runt i gårdarna och dela ut fisk,jösses det var andra tider det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Morgan sa:

Eh,, det är väl inte så att jag skäms direkt men (Jo lite) jag jag brukade bottenmeta med haspel, mask å bly från skalade elkablar . Det var i tonåren, plus några år. Två kassar harr+ någon bunusöring varje gång . Klämde fast rullbly på linan halvmeter ovanför kroken . Fick gå runt i gårdarna och dela ut fisk,jösses det var andra tider det.

Jag har alltid tänkt att pröva men har bara blivit fluga när jag varit uppe. Kanske skulle ta tillfället i akt och pröva lite bottenmete i åarna denna resa då.🤗

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om det här väl är överdjävla tidigt att ge sig upp till mygghelvetet (världsrekord?) så har väl i princip alla som tillbragt ett par helsäsonger i norr varit med om 'mycket vatten' så till den grad att flugfiske blir helt meningslöst...

Jag hatar bottenmete rent principiellt, så mitt tips hade varit att göra trotting med Avon-flöte (alternativt mindre predatorflöte 8-10 gram) och ett knippe mask på en sexans krok.

Ett annat alternativ är kombinationen bombarda och mindre rapala.

Oavsett hur du fiskar, gå upp ordentligt i tafs om du fiskar i flomvatten.

--

Bottennära nymf i strandkanten och/eller fjädermygg i anslutning till iskanter/råkar om du är på stilla vatten skulle vara mitt tips för röding. Bygger dock på att du hittar öppet vatten...

 

I Jämtland är harrleken i fullgång just nu, vet inte när den går av stapeln längre norr ut.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago T-bum sa:

Även om det här väl är överdjävla tidigt att ge sig upp till mygghelvetet (världsrekord?) så har väl i princip alla som tillbragt ett par helsäsonger i norr varit med om 'mycket vatten' så till den grad att flugfiske blir helt meningslöst...

Jag hatar bottenmete rent principiellt, så mitt tips hade varit att göra trotting med Avon-flöte (alternativt mindre predatorflöte 8-10 gram) och ett knippe mask på en sexans krok.

Ett annat alternativ är kombinationen bombarda och mindre rapala.

Oavsett hur du fiskar, gå upp ordentligt i tafs om du fiskar i flomvatten.

--

Bottennära nymf i strandkanten och/eller fjädermygg i anslutning till iskanter/råkar om du är på stilla vatten skulle vara mitt tips för röding. Bygger dock på att du hittar öppet vatten...

 

I Jämtland är harrleken i fullgång just nu, vet inte när den går av stapeln längre norr ut.

Tusen tack, alla tips är väldigt uppskattade! 
 

Väl mött!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Jaktbrint said:

Första dagen här i dikanäs har genererat i 12st öringar varav 2st på kilot vilket hamnar på grillen senare ikväll. resterande var på 2-6 hekto.

Det var inte så dåligt som ni ( era pissnissar ) sade. 

Inget tal på torrt va? Vilka riggar kör ni med? Hur är vattennivåerna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...