Hoppa till innehåll

Fly only?


Lill-Niklas

Recommended Posts

Lite nyfiken hur många som greppar spinnspöet ibland? 

Själv kör jag uteslutande fluga på harr, öring, regnbåge och havsöring. 

Kommer det till gädda och abborre blir det dock en hel del spinnfiske. Tycker det är lika roligt. 

Förresten vad tycker ni om begreppet "It only count's on fly"? Inte så förtjust i det själv, Tycker istället "it's more fun on fly" 😀

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minst 90% av mitt fiske är med fluga, fördelat enligt nedan.

Harr, Öring 100% fluga.

Lax 50/50 fluga/spin, brukar bli ett par gånger på en sommar om det är mycket lax i älven. 

Abborre/Gädda mestadels spin, äldsta dottern gillar att fiska Abborre och då hänger jag gladeligen med.

Röding mestadels långedrag, måste vara det tråkigaste fisket som fins, men följer pliktskyldigt med 1 gång per år.

Sik, 100% nät 50-65 mm mellan knutarna, 0,17 nylon

Att det bara räknas med fluga håller jag inte med om.

Allt fiske förutom att ro långedrag tycker jag räknas.

Långedrag, herre jävlar så tråkigt fiske.

Redigerad med puoltsa19
Komplettering
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dry or die.

 

Nä, men jag kör fluga så långt det bara går. Hänger jag med polaren ut i båt och fiskar abborre så metar jag oftast (med spinn spö) och gädda kör jag fluga eller spinn beroende på vinden. Kör typ bara med popper fluga eller drag på gädda, annars är det knappt ens roligt.
90% av mitt fiske är dock mot ädelfisk och då är fluga det enda, och hellre 1 på torrt än 5 på vått.

Redigerad med Lodjur
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag tycker att spinnfiske efter gädda nästan är lika roligt som flugfiske. Nästan alltså. Det är där jag har mina fiskerötter, det var det fisket som fostrade mig till den fiskare jag är idag. 

När jag åker iväg på fiskeresa är det till 90% fluga. Enda undantaget är den årliga gäddresan till Norrland. 

Mitt hemmafiske är spinnfiske efter gädda, gös och abborre. Jag föredrar det framför P&T-fisket.

FB_IMG_1656833901783.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Havsöringsfisket på västkusten för mig är nånstans 50/50 mellan fluga och spinn. Uppskattar dagens spinnutrustning högt, allt har blivit bättre senaste tjugo åren. Fiskar dock med lärdomarna från flugfisket i bagaget. Rör mig mycket och fiskar gärna längs med land och i strandzonen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...