Hoppa till innehåll

Tips på flugor och vatten kring Sälen i Juni


Fisk

Recommended Posts

Jag ska iväg och fiska en vecka i början av Juni. Vi kommer att utgår några mil norr om Sälen. Den stora förhoppningen är att lyckas fånga någon harr och öring.

Jag är väldigt mycket nybörjare inom flugfisket så skulle gärna ta emot lite tips på flugor jag ska ha med mig. Och gärna tips på vatten som ligger inom en dagsutflykt ifrån utgångspunkten som jag tror bäst beskrivs som Storagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Runt Sälen har jag inte fiskat så jag kan inte tipsa om några vatten men brun europa-12, Klinkhammer i div färger/storlek (en svart strl 14 om jag bara får välja en), Superpuppan i grön/brun+grön/grå, samt några sländ-imitationer (t.ex danica och gul forsslända). Skulle det bli att ni fiskar i lite mer forsande vatten är en Ismopuppa aldrig fel :) 

...bara några som generellt funkar bra i de breddgraderna, eller kanske snarare i norden i helhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Både Görälven och Fuluälven (Fulan) är fina. Enligt minnet (det vara några år sen sist) är svenska delen av Görälven mestadels grund, bred och snabb. Som flugfiskare bör man ha vadarbyxor för att komma åt. Fulan verkar mer varierad, men jag har bara fiskat en bråkdel.

Jag skulle börja med en superpuppa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det blev en lyckad vecka. Enda dagen det inte blev en enda fisk var första kvällen.

Inga problem att hitta platser att fiska även för en nybörjare som jag själv. Flugorna jag hade framgång med var som nämnts som tips, superpuppan och Ismo-puppan. Och svart haröra med och utan guldskalle. Provade lite streamers men fick inget på det.

 

Det var en lärorik vecka som gav mycket förståelse kring fiske i strömmande vatten som jag inte förstått riktigt när jag läst om det. Vad som är bra att ha i utrustningsväg, varför man vill ha en högt flytande lina och sådant. Jag hade ingen vadarstav men kunde köpa en i fiskebutiken i Sälen. Det är skönt att ha när man vill transportera sig snabbare genom strömmen. En slingpack hade varit skönt att ha för att lättare kunna komma åt saker ute i strömmen än ryggsäcken.

 

Enda gången vi stötte på andra fiskare var egentligen när ett gäng flugfiskare kom gåendes längs med älven. Dom gick långt och förbi många bra platser för att stanna mitt emot oss på andra sidan älven. Där vadade dom ut mitt i älven och ställde sig precis där vi kastade.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...